Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic

Proiecte, programe și dotări realizate în acest context

Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic

Având în vedere particularitatea gestionării procesului instructiv-educativ în perioada pandemiei, focusat cu prioritate pe predarea online sau de tip hybrid în diferite etape, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a făcut mai multe demersuri astfel încât să se poată oferi un cadru educațional adecvat elevilor și cadrelor didactice, suport logistic, dar și strategii de învățare adaptate noului context de predare.

În acest sens în parteneriat cu organizația Digital Nation s-a oferit dascălilor din Bihor oportunitatea participării la un curs gratuit pe componenta gestionării instrumentelor online beneficiind de acesta un număr 1.400 de cadre didactice.
În cadrul programului ,,Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED" până în prezent au fost cuprinse  în formare un număr de 1.114 cadre didactice din învățământul primar și gimnazial. Printr-un parteneriat cu Rotary Club Oradea Art Nouveau, Inspectoratul Școlar a format pe aceeași componentă peste 50 de cadre didactice metodiști sau membri în consiliile consultative de la nivelul tuturor disciplinelor.  Casa Corpului Didactic Bihor, de asemenea a urmărit cu prioritate valorificarea dezvoltării competențelor în gestionarea predării online și a utilizării instrumentelor specifice, beneficiind de astfel de programe de formare 740 de cadre didactice în perioada 2020-2021.
La nivelul disciplinelor prin implicarea unui număr mare de cadre didactice s-au creat resurse educaționale care au contribuit la facilitarea procesului de învățare, platforme cu lecții adresate elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal deopotrivă. Experiența cadrelor didactice cu abilități și rezultate deosebite în gestionarea instrumentelor și resurselor online a fost valorificată în cadrul cercurilor pedagogice care au avut ca teme optimizarea calității procesului instructiv-educativ în contextual predării online.
 Predarea online presupune și existența unui suport specific și în acest sens au existat mai multe direcții de acțiune care au vizat unitățile de învățământ în ansamblu sau în mod explicit elevii, în mod deosebit cei care care au întâmpinat dificultăți de participare la cursuri datorită lipsei dispozitivelor necesare sau a conexiunii la internet.
O componentă importantă de finanțare pentru liceele bihorene a fost acordată în cadrul Schemei de Granturi pentru Licee, finanțată de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (B.I.R.D.) prin Proiectul privind Învățământul Secundar ROSE care are ca obiectiv îmbunătățirea tranziției de la liceu la învățământul terțiar și creșterea gradului de retenție în primul an universitar în instituțiile finanțate în cadrul proiectului. Astfel din bugetul programului, în baza analizei de nevoi elaborate de unitățile de învățământ liceal din județul Bihor, s-au alocat 1.855 de laptopuri pentru 37 de licee, 165 de table interactive solicitate de 31 de unități de învățământ, respectiv 177 de camere videoconferință pentru 37 de unități de învățământ. În total 39 de unități de învățământ liceal au beneficiat de finanțare prin aceste categorii de echipamente pe parcursul anilor școlari 2020-2021, respectiv 2021-2022.
În ce privește nevoile elevilor, în cadrul proiectului ,,Școala de acasă", implementat de Ministerul Educației, județului Bihor i s-au repartizat 5.768 de tablete distribuite la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor, mai puțin Municipiul Oradea.
De asemenea, din fondul de rezervă al Guvernului României alocat județului Bihor, după achiziționarea de dezinfectanți și măști pentru unitățile de învățământ, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a alocat o parte din buget pentru achiziția a 623 de tablete.
În această perioadă un număr de 137 de unități de învățământ din județul Bihor sunt cuprinse în programul Platformă Națională Integrată - WIRELESS CAMPUS care are în vedere crearea unor infrastructuri de comunicații WiFi în școli gimnaziale.
Toate acțiunile, parteneriatele și inițiativele enumerate mai sus au fost completate și susținute după caz de cele ale unităților de învățământ care punctual au identificat nevoi atât din perspectiva resurselor cât și a formării cadrelor didactice și din resurse proprii, accesarea de programe sau sponsorizări au reușit în foarte mare măsură să satisfacă cerințele educaționale ale elevilor.
Preocupările Inspectoratului Școlar Bihor și ale unităților de învățământ rămân constante în ceea ce privește problematica predării online, complementar dezvoltându-se parteneriate cu instituții sau organizații locale și județene eligibile să acceseze finanțări pentru unitățile de învățământ din județul Bihor în așa fel încât acestea să devină incluzive, prietenoase  și performante, deopotrivă.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:21:47 Ora standard a Europei de Est