Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic

Proiecte, programe și dotări realizate în acest context

Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic

Având în vedere particularitatea gestionării procesului instructiv-educativ în perioada pandemiei, focusat cu prioritate pe predarea online sau de tip hybrid în diferite etape, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a făcut mai multe demersuri astfel încât să se poată oferi un cadru educațional adecvat elevilor și cadrelor didactice, suport logistic, dar și strategii de învățare adaptate noului context de predare.

În acest sens în parteneriat cu organizația Digital Nation s-a oferit dascălilor din Bihor oportunitatea participării la un curs gratuit pe componenta gestionării instrumentelor online beneficiind de acesta un număr 1.400 de cadre didactice.
În cadrul programului ,,Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED" până în prezent au fost cuprinse  în formare un număr de 1.114 cadre didactice din învățământul primar și gimnazial. Printr-un parteneriat cu Rotary Club Oradea Art Nouveau, Inspectoratul Școlar a format pe aceeași componentă peste 50 de cadre didactice metodiști sau membri în consiliile consultative de la nivelul tuturor disciplinelor.  Casa Corpului Didactic Bihor, de asemenea a urmărit cu prioritate valorificarea dezvoltării competențelor în gestionarea predării online și a utilizării instrumentelor specifice, beneficiind de astfel de programe de formare 740 de cadre didactice în perioada 2020-2021.
La nivelul disciplinelor prin implicarea unui număr mare de cadre didactice s-au creat resurse educaționale care au contribuit la facilitarea procesului de învățare, platforme cu lecții adresate elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal deopotrivă. Experiența cadrelor didactice cu abilități și rezultate deosebite în gestionarea instrumentelor și resurselor online a fost valorificată în cadrul cercurilor pedagogice care au avut ca teme optimizarea calității procesului instructiv-educativ în contextual predării online.
 Predarea online presupune și existența unui suport specific și în acest sens au existat mai multe direcții de acțiune care au vizat unitățile de învățământ în ansamblu sau în mod explicit elevii, în mod deosebit cei care care au întâmpinat dificultăți de participare la cursuri datorită lipsei dispozitivelor necesare sau a conexiunii la internet.
O componentă importantă de finanțare pentru liceele bihorene a fost acordată în cadrul Schemei de Granturi pentru Licee, finanțată de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (B.I.R.D.) prin Proiectul privind Învățământul Secundar ROSE care are ca obiectiv îmbunătățirea tranziției de la liceu la învățământul terțiar și creșterea gradului de retenție în primul an universitar în instituțiile finanțate în cadrul proiectului. Astfel din bugetul programului, în baza analizei de nevoi elaborate de unitățile de învățământ liceal din județul Bihor, s-au alocat 1.855 de laptopuri pentru 37 de licee, 165 de table interactive solicitate de 31 de unități de învățământ, respectiv 177 de camere videoconferință pentru 37 de unități de învățământ. În total 39 de unități de învățământ liceal au beneficiat de finanțare prin aceste categorii de echipamente pe parcursul anilor școlari 2020-2021, respectiv 2021-2022.
În ce privește nevoile elevilor, în cadrul proiectului ,,Școala de acasă", implementat de Ministerul Educației, județului Bihor i s-au repartizat 5.768 de tablete distribuite la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor, mai puțin Municipiul Oradea.
De asemenea, din fondul de rezervă al Guvernului României alocat județului Bihor, după achiziționarea de dezinfectanți și măști pentru unitățile de învățământ, Inspectoratul Școlar Județean Bihor a alocat o parte din buget pentru achiziția a 623 de tablete.
În această perioadă un număr de 137 de unități de învățământ din județul Bihor sunt cuprinse în programul Platformă Națională Integrată - WIRELESS CAMPUS care are în vedere crearea unor infrastructuri de comunicații WiFi în școli gimnaziale.
Toate acțiunile, parteneriatele și inițiativele enumerate mai sus au fost completate și susținute după caz de cele ale unităților de învățământ care punctual au identificat nevoi atât din perspectiva resurselor cât și a formării cadrelor didactice și din resurse proprii, accesarea de programe sau sponsorizări au reușit în foarte mare măsură să satisfacă cerințele educaționale ale elevilor.
Preocupările Inspectoratului Școlar Bihor și ale unităților de învățământ rămân constante în ceea ce privește problematica predării online, complementar dezvoltându-se parteneriate cu instituții sau organizații locale și județene eligibile să acceseze finanțări pentru unitățile de învățământ din județul Bihor în așa fel încât acestea să devină incluzive, prietenoase  și performante, deopotrivă.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 18:39:14 Ora de vară a Europei de Est