Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația și învățarea despre energia solară (Solar Power Education and Learning)

Desfășurarea celei de-a doua mobilități din cadrul proiectului Erasmus +

Educația și învățarea despre energia solară (Solar Power Education and Learning)

La Școala Gimnazială „Avram Iancu" din Oradea se întâmplă lucruri frumoase (chiar și în pandemie, adăugăm noi - n.r.)!

Tocmai s-a încheiat cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Educația și învățarea despre energia solară (Solar Power Education and Learning) având ca temă Schimbul de idei între elevi (Pupils are exchanging ideas).
În perioada 8.11.2021-12.11.2021 s-a desfăşurat în Daruvar, Croația, a doua mobilitate, cu tema Pupils are exchanging ideas/ Schimbul de idei între elevi, din cadrul proiectului Erasmus+SOLAR POWER EDUCATION AND LEARNING, 2019-1-BG01-KA229-062277_2, organizată de către Osnovna skola Vladimira Nazora Daruvar. La această mobilitate au participat patru elevi cu vârsta de 14-16 ani: Cost Maria, Gașca Daria, Ficuț Anisia și Zancu Ariana, însoțiți de către prof. Bungău Angela, responsabil cu pregătirea lingvistică a elevilor și prof. Șpan Claudia, responsabil cu selecția elevilor.
Cei patru elevi implicați în mobilitate au fost selectați conform metodologiei de selecție și ne-au reprezentat cu succes, au strălucit și au făcut o imagine bună școlii noastre și orașului Oradea.
Schimbul de idei despre energia solară, despre energia regenerabilă și dezvoltarea abilităților în limba engleză sunt doar câteva dintre punctele tari ale echipajul Școlii Gimnaziale „Avram Iancu".
Pe lângă vizitarea obiectivelor importante, precum: bisericile ortodoxă, catolică, Castelul Jankovic,parcul central al orașului, școlile minorităților, Școala „Osnovna skola Vladimira Nazora Daruvar", participanții la proiect au descoperit caracterul multietnic și multicultural al orașului Daruvar, dar mai ales au organizat vizite la centrale electrice locale care utilizează surse de energie regenerabilă, biogaz, peleți, energie geotermală, energie solară.
Elevii au fost întâmpinați și ghidați de specialiști care lucrează în domeniu și care încurajează producerea energiei folosind surse regenerabile. Elevii și profesorii au făcut vizite în interiorul acestor centrale, au aflat informații despre funcționarea lor și despre beneficiile asupra mediului înconjurător ale „centralelor verzi".
De asemenea, au avut loc două work-shop-uri, organizate la Centrul Cultural din Daruvar. Elevii au prezentat simbolul soarelui, atât în muzică, pictură, artă, literatură, cât și soarele ca sursă de energie. Au compus poezii și au interpretat melodii dedicate soarelui.
Work-shopul comun a determinat elevii să lucreze în echipe mixte, în care au prezentat soarele în literatura europeană, în arta europeană și viziunea lor privind utilizarea soarelui ca sursă de energie. Materialele diverse au fost realizate în Canva, P.P.T., și încărcate apoi pe platforma Padlet.
S-a organizat și o seară multiculturală, în care elevii și profesorii au pregătit o masă tradițională, prezentând tradiții, obiceiuri, aspecte culinare specifice, socializând și descoperind informații noi sau aspecte comune ale diferitelor culturi.
Mobilitatea a cuprins și o vizită la Parcul Național Plitvice Lakes, unde elevii au văzut locuri minunate, putând admira cascade impresionante, peșteri, relieful carstic, biodiversitatea zonei. Elevii au fost ghidați de profesorul de geografie din Croația care le-a explicat formarea reliefului carstic și elementele reliefului carstic.
Participanții din România au primit diplome în limba engleză și un certificat care atestă participarea lor la această mobilitate, dar mai ales au împărtășit practicile educaționale între țările partenere, comunicarea în limba engleză, dezvoltarea abilităţilor sociale, îmbogăţirea cunoştinţelor despre energia solară, vizitarea unor centrale care produc „energie verde", lucrul în echipe mixte care a favorizat cooperarea și schimbul de idei, impactul unei culturi noi, cu tradiţii şi obiceiuri specifice. Cu siguranță, experiența îi va ajuta să se dezvolte și mai mult, atât personal, cât și ca echipă reprezentativă a școlii noastre.
Prof. Iovan Florica,
responsabil diseminare
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Educația și învățarea despre energia solară (Solar Power Education and Learning).

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 23:59:30 Ora standard a Europei de Est