Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilitatea Erasmus în vremuri de pandemie

În perioada 8-12 noiembrie, în Polonia

Mobilitatea Erasmus în vremuri de pandemie

Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" Oradea este partener în Proiectul ERASMUS+ KA229 „Environmental Awareness", cu numărul de referință 2019-1-IT02-KA229-062176_2, proiect de parteneriat strategic între școli din Italia, România, Turcia, Polonia şi Spania.

Activitățile acestui proiect, care se derulează în perioada 2019-2022, urmăresc să ofere elevilor deprinderi care să îi înveţe importanţa protejării mediului înconjurător, precum şi mijloace şi tehnici de protejare a mediului.
În perioada 8-12 noiembrie 2021, a avut loc întâlnirea transnațională de proiect. Școala-gazdă a fost Szkola Podstawowa im. Jana Pawla II w Prokowie, din localitatea Kartuzy, Polonia.
La această reuniune au participat, din partea Școlii Gimnaziale „Dimitrie Cantemir" Oradea: coordonatorul proiectului în unitatea noastră, Bărcan Florina Flavia (prof. pentru învățământul primar) și membrii echipei de proiect: doamna director adjunct Bálint Beáta Livia (prof. de limba maghiară), Sălăgean Anne-Mari (prof. de limba engleză), Pece Daniela Georgeta (prof. pentru învățământul primar) și Andrei Mihaela Ramona (prof. de biologie).
Agenda de lucru a acestei întâlniri a demarat în prima zi (8 noiembrie) cu sosirea și întâmpinarea partenerilor de proiect la școală, unde oaspeții au avut ocazia să se întâlnească cu primarul și responsabilul orașului pe probleme de mediu. Participanții au putut constata interesul crescut al autorităților privind aceste aspecte. După această întâlnire, oaspeții au asistat la un program artistic oferit de elevii școlii din Polonia. După-amiază, gazdele au organizat vizitarea unora dintre cele mai importante clădiri istorice din oraș. A doua zi (9 noiembrie), am vizitat Muzeul celui de al 2-lea Război Mondial și ne-am plimbat pe malul Mării Baltice, în stațiunea turistică Sopot. A treia zi (10 noiembrie) a fost dedicată tot vizitelor, de dimineață am pornit spre atelierul de ceramică, unde am asistat la demonstrații de modelare a lutului, apoi am vizitat un muzeu în aer liber.
A patra zi (11 noiembrie), am vizitat școala, iar țările participante au prezentat un film (PPT) cu istoricul școlii, realizările elevilor și a sistemului de învățământ, apoi s-a prezentat logo-ul proiectului realizat de elevii fiecărei școli. Un alt punct pe agenda zilei l-au reprezentat activitățile fiecărei școli pentru tema mobilității din Polonia, „Poluarea aerului". În cea de-a cincea zi (12 noiembrie), a avut loc evaluarea mobilității, festivitatea de înmânare a certificatelor și un spectacol susținut de elevii școlii-gazdă.
Beneficiile mobilității
Prin participarea la această mobilitate au fost create condițiile unei viitoare excelente colaborări între instituțiile partenere. Au fost împărtășite practici educaționale europene de protejare a mediului. Ca rezultat al participării, profesorii au devenit mai motivați în derularea proiectului. Profesorii și-au îmbogățit cunoștințele referitoare la alte sisteme de învățământ, au devenit mai încrezători în ei înșiși privind comunicarea în limba engleză și și-au îmbogățit competențele în organizarea unor evenimente internaționale. A fost o experiență inedită și de impact. Prin participarea la această întâlnire transnațională, s-a reușit a se pune bazele unui plan al proiectului pentru următoarele mobilități.
Mihaela Andrei
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Mobilitatea Erasmus în vremuri de pandemie.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:39 Ora standard a Europei de Est