Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Silaghi Călin Victor

Micile noastre talente

Silaghi Călin Victor

Un nume comun, și totuși la Școala cu clasele I-VIII din Tulca a făcut mare vâlvă.
Călin este elev în clasa a III-a B, un copil cu cerințe educative speciale, integrat în școala primară de masă la recomandarea Serviciului de Evaluare Complexă a Copilului Oradea.

 Are un grad de handicap accentuat: deficiență intelectuală, psihică, de limbaj, deficiență somatică ușoară și comportamentală moderată. Este în plasament la o familie din Tulca, fiind abandonat la naștere în spital.
 Deși nu posedă cunoștințele necesare clasei a III-a, el s-a integrat foarte bine în colectivul clasei (și al școlii), comunicând cu plăcere cu elevii și cadrele didactice.
Corpul de clădire de la ciclul primar fiind în renovare, Călin, dornic de afecțiune, s-a apropiat de muncitori, care l-au primit cu drag în mijlocul lor. Deși la orele de muzică nu a manifestat talent deosebit, el a început să cânte... la tub (o țeavă flexibilă cu care muncitorii izolează firele electrice).
 „Întâi am crezut că doar suflă în tub, mărturisește dna învățătoare Adina Dumbrăvan, însă sunetele scoase din acest „instrument” formau o melodie de muzică lăutărească, pe care copilul o ascultă des acasă. Și așa, a dat dovadă de creativitate, improvizând la acest „instrument de cântat”.
 Ieșite la iveală printr-o pură întâmplare, aceste predispoziții ar putea însemna pentru Călin un început în învățarea unor instrumente de suflat. Cu o îndrumare de specialitate, și-ar putea asigura o sursă de câștig pentru un trai decent. Discutând cu asistenta maternală, ne-am întrebat ce se va alege din acest copil atunci când va împlini 18 ani și nu va mai fi instituționalizat...
 Călin ar putea ajunge un interpret instrumentist, de ce nu? (Laura H.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:08 Ora standard a Europei de Est