Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lucrările la coridorul Nufărul-Cantemir, finalizate în proporție de 50%

O investiţie din bani europeni

Lucrările la coridorul Nufărul-Cantemir, finalizate în proporție de 50%

O investiţie de peste 10 milioane de euro a Primăriei Oradea, finanţată din bani europeni, modernizarea și reabilitarea coridorului Nufărul-Cantemir, a ajuns să fie finalizată în proporție de 50%.

Lucrările au început anul acesta, în luna ianuarie, de la strada Arieșului și au avansat până la strada Ciheiului. Ele se vor continua până în capătul străzii Nufărului. Pe partea carosabilă a fost turnat stratul de binder, urmând ca în primăvară să fie turnat stratul de uzură, astfel că odată cu turnarea lui se va rezolva și problema scurgerii apelor de lângă borduri către gurile de scurgere.
Pe tronsonul cuprins între strada Arieșului și Ciheiului au fost amenajate trotuarele pe ambele părți ale carosabilului, a fost realizată pista de biciclete pe partea dreaptă și au fost montați stâlpii de iluminat. Până la sfârșitul săptămânii viitoare se vor finaliza și lucrările la sistemul de semaforizare din zona Lotus.
În ce privește tronsonul cuprins între strada Ciheiului și Nufărului, se lucrează la zidul de sprijin de lângă șinele de tramvai și partea de iluminat. Totodată, se lucrează la consolidarea podurilor de peste Peța. În funcție de condițiile meteo, în perioada următoare se va trece și la montarea bordurilor de granit pe ambele părți ale carosabilului.
Contractul de execuție lucrări pentru reabilitarea coridorului Nufărul-Cantemir a fost semnat la finalul lunii noiembrie 2020, finanţarea acestui proiect realizându-se prin fonduri europene, Primăria Oradea având o contribuţie de 3%. Perioada de execuție este de 20 de luni.
Proiectul intitulat „Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul-Cantemir" se realizează prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 și prevede reamenajarea carosabilului, a trotuarelor, a pistelor de biciclete, realizarea de amenajări peisagistice, mobilier urban, spații verzi, intervenții la calea de tramvai și lucrări de apă-canal aferente străzilor Nufărului și Dimitrie Cantemir.
Executantul lucrărilor este asocierea formată din S.C. Drumuri Bihor S.A. - lider de asociere, S.C. Trameco S.A. - asociat 1 și Drum Asfalt S.R.L. - asociat 2, iar valoarea contractului este de 50.634.357,12 lei fără TVA.
În cadrul proiectului sunt montați stâlpi inteligenți, astfel tramvaiul va avea acces liber, neîngreunat de circulație și își va putea crește viteza cu până la 30 km/h. Vor fi modernizaţi peste doi kilometri și jumătate de drum şi peste  șase kilometri de trotuar. În plus, vor fi amenajați peste doi kilometri de piste pentru biciclişti şi 48 de mii de metri pătraţi de spaţiu verde. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:51 Ora standard a Europei de Est