Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

De vorbă cu generalul I.S.J. Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

Din 16 august 2021, Inspectoratul Școlar Județean Bihor are în frunte un nou general, în persoana domnului profesor dr. Horea Abrudan, opt ani inspector școlar pentru managementul resurselor umane, iar din 2020, inspector școlar general adjunct, aflat la polul opus, ca atitudine, fire și construcție intelectuală și morală, față de domnul prof. ec. Virgil Blage.

*Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică
*Buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul
*Niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă
*Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor
*Acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei!
*Vorbim despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple!
*Mă bucur că, până la urmă..., conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință
*Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă...
*Îmi doresc... să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii!
Când vorbești cu un profesor, sufletul ți se deschide ca o carte...
Când vorbești cu un profesor, fie el și inspector școlar, sufletul ți se deschide ca o carte și așteaptă lumina. Astfel ni s-a întâmplat și nouă, ieri (marți, 14 decembrie 2021), stând de vorbă cu actualul general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul profesor de matematică și informatică dr. Horea Abrudan, pe care în știm, parcă, din copilărie, vorba vine! E o impresie doar, și o iluzie! În realitate ne știm de la ședințele publice de repartiție a dascălilor, în care îl citeam ca pe un om bun, cu suflet mare! Voia să facă mult bine dascălilor, dar legea e lege și sfântă, pentru domnia sa.
Acum cu pandemia, îl supără și se supără rău atunci când o școală trebuie să treacă, fie și pentru o săptămână, în regim online. ,,Acum e cel mai complicat. Pandemia ne solicită foarte mult, psihicul. Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică, după cum am declarat de-a lungul timpului". Mi-a vorbit parcă dintr-un serial TV despre un profesor (dascăl pentru ciclul primar) de la țară (dintr-un cătun) care își ducea (lăsa) fișele de lucru pentru copii la magazinul sătesc, că, zicea el, fiecare părinte merge la magazin după o pâine; le lua, copiii le rezolvau și tot de acolo le ridica domnul profesor, lăsând altele... Așa naveta bunul Trandafir până au apărut tabletele. Întrebat dacă crede în corectitudinea și în sinceritatea părinților în a aplica de două ori pe săptămână propriilor copii acele teste Covid de salivă, domnul inspector școlar general crede (chiar e convins că nimeni nu dorește să-și fure singur căciula) că ,,buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul"!
În calitate de cel mai înalt în rang din Inspectoratul Școlar, nu se vede urcat pe un piedestal, de unde să se privească cu emfază în oglindă, să dea ordine și să împartă sancțiuni. ,,Eu de la începutul mandatului meu (din 16 august 2021 - n.n.) mi-am propus să încerc să aduc toți colegii laolaltă, să încheg o echipă pentru că niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă. Prin urmare, am arătat deschidere și încredere față de toți. Este echipa cu care lucrez. Este echipa pe care, în momentele grele, am simțit-o dornică să lucreze, am simțit-o implicată și le-am arătat încredere, iar ei au dovedit că pot. Efectiv, mi-am dorit să creez la Inspectoratul Școlar o atmosferă de lucru". Și aceasta se vede și se simte, adăugăm noi.
Pentru ieri (de la ora 11.00), domnul inspector școlar general convocase o videoconferință cu directorii unităților de învățământ pe tema planului de școlarizare. Pentru că ,,în perioada următoare, ei (directorii - n.n.) trebuie să propună în cadrul consiliilor profesorale și în consiliile de administrație forma în care își doresc să funcționeze școala pe care o conduc (număr de elevi, număr de clase). Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor. Eu sper ca începând de anul școlar viitor, să avem un plan de școlarizare care, pe termen de patru ani, să ofere posibilitatea de a obține cele mai bune rezultate la examenele naționale". Generalului nu-i plac condițiile în care se desfășoară învățământul în clase simultane și ar dori să facă ceva pentru rezolvarea tristei variante de a face instrucție și educație cu patru clase în paralel, în regim simultan. ,,Prin programul național de redresare și reziliență, există posibilitatea de a achiziționa la nivel guvernamental microbuze verzi pe curent sau hibrid, care să asigure transportul școlar". Dar este conștient și convins, în același timp, și de reticența și perseverența unor părinți în a se opune navetei. Și totuși, ar trebui să vadă fiecare avantajele, câștigurile, beneficiile învățământului independent, contrapus celui simultan.
,,Într-o foarte mare măsură, concursul pentru desemnarea directorilor ne-a blocat activitatea mai bine de trei săptămâni"
Vorbind despre concursul organizat pentru desemnarea directorilor (și directorilor adjuncți) din unitățile de învățământ (preuniversitar), interlocutorul nostru a ținut să ne asigure că nu a fost deloc ușor de organizat și desfășurat, pentru că, în majoritate, inspectorii I.S.J. Bihor au fost mobilizați ,,la oaste", în comisii, în cele trei săptămâni în care s-au desfășurat interviurile, ,,timp în care a trebuit să aducem laolaltă peste 800 de oameni, din mai multe categorii: inspectori școlari (ca președinți de comisii), reprezentanți ai autorităților locale, câte doi profesori din școlile pentru care s-a organizat concursul, reprezentanți ai unor companii și ai mediului universitar... Nu a fost deloc simplu să programezi și să organizezi peste 240 de interviuri în trei săptămâni. A fost nevoie de o muncă susținută pentru care țin, și pe această cale, să le mulțumesc colegilor mei, precum și tuturor celor care ne-au acordat sprijin din partea companiilor și din partea Universității din Oradea (vă rog să menționați acest aspect). Acum, acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei"!
La capitolul proiecte proprii ale I.S.J. Bihor, domnul general a punctat câteva fără a oferi prea multe detalii întrucât unele au mai fost prezentate în presă (A se citi și art. ,,Proiecte și programe, dotări... Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic") CRED, Rose, Programul pilot ,,Școală după școală", precum și alte proiecte care apar pe anumite linii de finanțare, în care I.S.J. Bihor este fie partener, fie beneficiar.
,,Ni se vorbește mereu și vorbim și noi adesea despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple"!
Abordând și subiectul: împliniri, satisfacții și neîmpliniri, șeful Inspectoratului Școlar ne-a făcut o mărturisire legată de satisfacția pe care a simțit-o la citirea unor mesaje scrise de foști elevi de-ai săi la aflarea veștii că a devenit inspector școlar general. ,,Mă bucur că, până la urmă, foștii mei elevi conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință. Asta îmi demonstrează că educația pe care le-am dat-o ca profesor (respectiv diriginte) în liceu a contat și contează. Și aceasta este o satisfacție profesională imensă"!
,,Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți"
Am pus apoi pe tapet și problema șomajului în rândul absolvenților de liceu, prilej cu care am aflat lucruri chiar nebănuite.
,,Veți fi surprins să vă spun că la o statistică solicitată de A.J.O.F.M. Bihor în urmă cu un an, am constatat că numărul de șomeri indemnizați și neindemnizați este egal între absolvenții de filieră teoretică și cei de filieră tehnică. Prin urmare, trebuie să gândim niște strategii în sensul acesta. Ar fi bine să ne întrebăm: Cât e de normal acest fapt? Cum ar trebui să îi orientăm profesional și în carieră pe elevii noștri? Unde este nevoia de muncă? Vedeți, aici intervine comunicarea între instituții (noi, A.J.O.F.M., A.D.L.O., Asociația Firmelor Bihorene...). Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți în condițiile în care nevoia de forță de muncă este extrem de mare și va fi. Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă spre zona aceasta a tehnicului. Stăm foarte bine pe servicii, de exemplu, dar nu stăm la fel de bine pe mecanică, electromecanică, electrotehnică. Și ar trebui să revigorăm puțin zona aceasta cu sprijinul partenerilor noștri (Consiliul Județean, primăriile, asociațiile firmelor, asociațiile patronale).
La finalul discuției, am dorit să aflăm ce și-a propus domnul inspector școlar general să înfăptuiască în mod expres. ,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea, în sensul în care să depășim dificultățile inerente până la urmă, dar să ne îndreptăm cu învățământul spre ceea ce județul Bihor are nevoie. Dacă în acești ani, municipiul Oradea și județul Bihor au beneficiat de o dezvoltare economică serioasă, dar nu numai, mi-aș dori să venim în întâmpinarea nevoilor zonei economice, să le oferim absolvenți bine pregătiți"...
Mulțumindu-vă pentru amabilitate și pentru această abordare a problematicii din domeniul educației, domnule general dr. Horea Abrudan, vă propunem să adresați un mesaj tuturor colegilor din învățământ.
,,Apreciez implicarea și efortul pe care l-au depus în perioada aceasta complicată de pandemie în care azi funcționează într-un fel, mâine în alt fel. Îmi doresc ca indiferent de felul în care funcționăm, să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii"!
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 19 aprilie 2024, 01:35:14 Ora de vară a Europei de Est