Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

De vorbă cu generalul I.S.J. Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan

,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea”

Din 16 august 2021, Inspectoratul Școlar Județean Bihor are în frunte un nou general, în persoana domnului profesor dr. Horea Abrudan, opt ani inspector școlar pentru managementul resurselor umane, iar din 2020, inspector școlar general adjunct, aflat la polul opus, ca atitudine, fire și construcție intelectuală și morală, față de domnul prof. ec. Virgil Blage.

*Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică
*Buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul
*Niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă
*Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor
*Acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei!
*Vorbim despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple!
*Mă bucur că, până la urmă..., conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință
*Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă...
*Îmi doresc... să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii!
Când vorbești cu un profesor, sufletul ți se deschide ca o carte...
Când vorbești cu un profesor, fie el și inspector școlar, sufletul ți se deschide ca o carte și așteaptă lumina. Astfel ni s-a întâmplat și nouă, ieri (marți, 14 decembrie 2021), stând de vorbă cu actualul general al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul profesor de matematică și informatică dr. Horea Abrudan, pe care în știm, parcă, din copilărie, vorba vine! E o impresie doar, și o iluzie! În realitate ne știm de la ședințele publice de repartiție a dascălilor, în care îl citeam ca pe un om bun, cu suflet mare! Voia să facă mult bine dascălilor, dar legea e lege și sfântă, pentru domnia sa.
Acum cu pandemia, îl supără și se supără rău atunci când o școală trebuie să treacă, fie și pentru o săptămână, în regim online. ,,Acum e cel mai complicat. Pandemia ne solicită foarte mult, psihicul. Cel mai eficient mod de a face educație este față în față, cu prezență fizică, după cum am declarat de-a lungul timpului". Mi-a vorbit parcă dintr-un serial TV despre un profesor (dascăl pentru ciclul primar) de la țară (dintr-un cătun) care își ducea (lăsa) fișele de lucru pentru copii la magazinul sătesc, că, zicea el, fiecare părinte merge la magazin după o pâine; le lua, copiii le rezolvau și tot de acolo le ridica domnul profesor, lăsând altele... Așa naveta bunul Trandafir până au apărut tabletele. Întrebat dacă crede în corectitudinea și în sinceritatea părinților în a aplica de două ori pe săptămână propriilor copii acele teste Covid de salivă, domnul inspector școlar general crede (chiar e convins că nimeni nu dorește să-și fure singur căciula) că ,,buna credință ar trebui să existe și să-și spună cuvântul"!
În calitate de cel mai înalt în rang din Inspectoratul Școlar, nu se vede urcat pe un piedestal, de unde să se privească cu emfază în oglindă, să dea ordine și să împartă sancțiuni. ,,Eu de la începutul mandatului meu (din 16 august 2021 - n.n.) mi-am propus să încerc să aduc toți colegii laolaltă, să încheg o echipă pentru că niciun lanț nu-i mai tare decât cea mai slabă verigă. Prin urmare, am arătat deschidere și încredere față de toți. Este echipa cu care lucrez. Este echipa pe care, în momentele grele, am simțit-o dornică să lucreze, am simțit-o implicată și le-am arătat încredere, iar ei au dovedit că pot. Efectiv, mi-am dorit să creez la Inspectoratul Școlar o atmosferă de lucru". Și aceasta se vede și se simte, adăugăm noi.
Pentru ieri (de la ora 11.00), domnul inspector școlar general convocase o videoconferință cu directorii unităților de învățământ pe tema planului de școlarizare. Pentru că ,,în perioada următoare, ei (directorii - n.n.) trebuie să propună în cadrul consiliilor profesorale și în consiliile de administrație forma în care își doresc să funcționeze școala pe care o conduc (număr de elevi, număr de clase). Noi nu ne dorim decât să aplicăm legea, așa cum este ea și în interesul copiilor. Eu sper ca începând de anul școlar viitor, să avem un plan de școlarizare care, pe termen de patru ani, să ofere posibilitatea de a obține cele mai bune rezultate la examenele naționale". Generalului nu-i plac condițiile în care se desfășoară învățământul în clase simultane și ar dori să facă ceva pentru rezolvarea tristei variante de a face instrucție și educație cu patru clase în paralel, în regim simultan. ,,Prin programul național de redresare și reziliență, există posibilitatea de a achiziționa la nivel guvernamental microbuze verzi pe curent sau hibrid, care să asigure transportul școlar". Dar este conștient și convins, în același timp, și de reticența și perseverența unor părinți în a se opune navetei. Și totuși, ar trebui să vadă fiecare avantajele, câștigurile, beneficiile învățământului independent, contrapus celui simultan.
,,Într-o foarte mare măsură, concursul pentru desemnarea directorilor ne-a blocat activitatea mai bine de trei săptămâni"
Vorbind despre concursul organizat pentru desemnarea directorilor (și directorilor adjuncți) din unitățile de învățământ (preuniversitar), interlocutorul nostru a ținut să ne asigure că nu a fost deloc ușor de organizat și desfășurat, pentru că, în majoritate, inspectorii I.S.J. Bihor au fost mobilizați ,,la oaste", în comisii, în cele trei săptămâni în care s-au desfășurat interviurile, ,,timp în care a trebuit să aducem laolaltă peste 800 de oameni, din mai multe categorii: inspectori școlari (ca președinți de comisii), reprezentanți ai autorităților locale, câte doi profesori din școlile pentru care s-a organizat concursul, reprezentanți ai unor companii și ai mediului universitar... Nu a fost deloc simplu să programezi și să organizezi peste 240 de interviuri în trei săptămâni. A fost nevoie de o muncă susținută pentru care țin, și pe această cale, să le mulțumesc colegilor mei, precum și tuturor celor care ne-au acordat sprijin din partea companiilor și din partea Universității din Oradea (vă rog să menționați acest aspect). Acum, acolo unde se află (directorii/directorii adjuncți - n.n.), să dea maximum pentru învățământul bihorean. Asta-mi doresc de la ei"!
La capitolul proiecte proprii ale I.S.J. Bihor, domnul general a punctat câteva fără a oferi prea multe detalii întrucât unele au mai fost prezentate în presă (A se citi și art. ,,Proiecte și programe, dotări... Perspective ale procesului de predare-învățare în context pandemic") CRED, Rose, Programul pilot ,,Școală după școală", precum și alte proiecte care apar pe anumite linii de finanțare, în care I.S.J. Bihor este fie partener, fie beneficiar.
,,Ni se vorbește mereu și vorbim și noi adesea despre predictibilitatea sistemului, despre o coerență în ceea ce înseamnă actul decizional. Tare m-aș bucura ca aceste lucruri să se întâmple"!
Abordând și subiectul: împliniri, satisfacții și neîmpliniri, șeful Inspectoratului Școlar ne-a făcut o mărturisire legată de satisfacția pe care a simțit-o la citirea unor mesaje scrise de foști elevi de-ai săi la aflarea veștii că a devenit inspector școlar general. ,,Mă bucur că, până la urmă, foștii mei elevi conștientizează că munca îl înnobilează pe om, că trebuie să urmeze o cale și să facă lucrurile corect și cu bună credință. Asta îmi demonstrează că educația pe care le-am dat-o ca profesor (respectiv diriginte) în liceu a contat și contează. Și aceasta este o satisfacție profesională imensă"!
,,Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți"
Am pus apoi pe tapet și problema șomajului în rândul absolvenților de liceu, prilej cu care am aflat lucruri chiar nebănuite.
,,Veți fi surprins să vă spun că la o statistică solicitată de A.J.O.F.M. Bihor în urmă cu un an, am constatat că numărul de șomeri indemnizați și neindemnizați este egal între absolvenții de filieră teoretică și cei de filieră tehnică. Prin urmare, trebuie să gândim niște strategii în sensul acesta. Ar fi bine să ne întrebăm: Cât e de normal acest fapt? Cum ar trebui să îi orientăm profesional și în carieră pe elevii noștri? Unde este nevoia de muncă? Vedeți, aici intervine comunicarea între instituții (noi, A.J.O.F.M., A.D.L.O., Asociația Firmelor Bihorene...). Nu ne putem permite să pierdem acești absolvenți în condițiile în care nevoia de forță de muncă este extrem de mare și va fi. Sunt de părere că trebuie să implicăm copiii în proiecte care să-i atragă spre zona aceasta a tehnicului. Stăm foarte bine pe servicii, de exemplu, dar nu stăm la fel de bine pe mecanică, electromecanică, electrotehnică. Și ar trebui să revigorăm puțin zona aceasta cu sprijinul partenerilor noștri (Consiliul Județean, primăriile, asociațiile firmelor, asociațiile patronale).
La finalul discuției, am dorit să aflăm ce și-a propus domnul inspector școlar general să înfăptuiască în mod expres. ,,Aș vrea să ne ancorăm și mai mult în realitățile județului Bihor și ale municipiului Oradea, în sensul în care să depășim dificultățile inerente până la urmă, dar să ne îndreptăm cu învățământul spre ceea ce județul Bihor are nevoie. Dacă în acești ani, municipiul Oradea și județul Bihor au beneficiat de o dezvoltare economică serioasă, dar nu numai, mi-aș dori să venim în întâmpinarea nevoilor zonei economice, să le oferim absolvenți bine pregătiți"...
Mulțumindu-vă pentru amabilitate și pentru această abordare a problematicii din domeniul educației, domnule general dr. Horea Abrudan, vă propunem să adresați un mesaj tuturor colegilor din învățământ.
,,Apreciez implicarea și efortul pe care l-au depus în perioada aceasta complicată de pandemie în care azi funcționează într-un fel, mâine în alt fel. Îmi doresc ca indiferent de felul în care funcționăm, să își țină copiii aproape, să facă ce știu ei mai bine pentru copii"!
Ovidiu Dan

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 06:31:06 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...