Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Peste 1.500 de liceeni au învățat despre „Credite inteligente”, alături de voluntarii KRUK România

Decizii pentru viitorul financiar

Peste 1.500 de liceeni au învățat despre „Credite inteligente”, alături de voluntarii KRUK România

*Educația financiară este esențială pentru formarea tinerilor ca viitori adulți responsabili; astfel, specialiștii KRUK România au oferit elevilor resurse de învățare în format video, utile și în școala online sau în sistem hibrid.

*1.500 de tineri de la școli din întreaga țară au aflat de la consultanții voluntari despre importanța planificării financiare și a luării unor decizii inteligente în ceea ce privește creditele.
Educația financiară are un impact semnificativ în formarea comportamentelor tinerilor ca viitori adulți responsabili, utilizatori ai acestor produse. Astfel, pentru al patrulea an consecutiv, KRUK România și Junior Achievement au implementat în licee proiectul Credite inteligenteTM, de care au beneficiat peste 1.500 de tineri din 110 licee și 49 de localități.
Specialiștii KRUK România au realizat o serie de clipuri video informative, pe care elevii le-au accesat în cadrul modulului digital Credite inteligenteTM de pe platforma LMS JA InspireTM. Aceștia au aflat cu ajutorul acestor materiale ce sunt cu adevărat creditele, importanța diferențierii nevoilor de dorințe la solicitarea unui credit și despre necesitatea planificării financiare încă de la primul salariu. De asemenea, elevii au beneficiat de consultanța voluntarilor în cadrul webinarelor interactive despre creditele inteligente. În acest fel, deși activitățile școlare s-au desfășurat și on-line, și în format hibrid, elevii au avut acces la resurse interactive pentru a înțelege mai bine cum să facă alegeri financiare responsabile.
Credite inteligenteTM este un proiect educațional susținut financiar de KRUK România, utilizând un curriculum dezvoltat de Junior Achievement România disponibil atât sub forma unui workbook, cât și în format online pe o platformă LMS, și include șapte activități: Oportunitatea alegerii unui credit, Economisire-creditare, Valoarea actualizată a banilor, Identificarea soluției optime de finanțare, Calcularea graficului de rambursare pentru un credit, Efectul bulgărelui de zăpadă și Exerciții de evaluare.
Proiectul oferă acces la informații specifice și oportunități de învățare practică, prin intermediul cărora elevii de liceu află cum să își gestioneze corect resursele și cum să acceseze eficient un împrumut financiar. Aceștia au acces gratuit la un kit cu exerciții, studii de caz, resurse digitale adaptate învățării hibride, la module interactive pe platforma LMS JA InspireTM, dar și la o serie de experiențe susținute de voluntarii KRUK România. În acest fel, printr-o serie de experiențe de învățare blended learning, retenția pe termen lung a informațiilor și dezvoltarea de comportamente și atitudini responsabile este mai ridicată prin comparație cu un curs obișnuit. Prin activitățile propuse, elevii sunt provocați să discute în familie pentru a înțelege cum pot să aplice informațiile dobândite, dar și pentru a observa situații specifice unui comportament financiar responsabil.
Mai jos este o parte din feedback-ul oferit de elevii din acest an:
„Mi-a plăcut mult că voluntarul a explicat conceptele clar, încurajându-ne să punem întrebări astfel încât să putem înțelege mai bine. Am apreciat în mod deosebit exemplele concrete de calculare a unei dobânzi și detalierea pe înțelesul tuturor a termenilor economici", elev în clasa a XI-a la Colegiul Național Ferdinand I din Bacău.
„Mi-au plăcut atât profesionalismul materialului prezentat, cât și explicațiile coerente. Exemplul cu telefonul mi s-a părut foarte util. Este necesar să realizăm când plătim pentru mofturi și când plătim pentru nevoi. Acum am învățat cum să comparăm creditele, dar și cum să măsurăm riscurile și cum să ne protejăm de acestea", elevă în clasa a X-a la Colegiul Național Gheorghe Șincai din București.
„Cel mai mult la acest proiect am apreciat informațiile de actualitate și interesul pe care l-au arătat elevii la sesiunile online susținute de voluntari, în special clipurile înregistrate de aceștia pentru a suplini lipsa orelor de voluntariat din școală. Exemplele practice de la webinare pe temele ridicate de copii au fost foarte bine primite de ceilalți elevi și au arătat importanța acestei inițiative educaționale", profesor al Liceului Simion Mehedinți din Galați.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:39:26 Ora standard a Europei de Est