Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Junior Achievement România și Meta încheie prima ediție a proiectului Build-up Your Future

16 elevi de la mai multe licee din țară au participat la sesiuni săptămânale de mentorat

Junior Achievement România și Meta încheie prima ediție a proiectului Build-up Your Future

*16 elevi de la mai multe licee din țară, înscriși la proiectul Build-up Your Future, au participat la sesiuni săptămânale de mentorat derulate cu sprijinul a 15 voluntari din partea companiei Meta (Facebook).

*Proiectul Build-up Your Future, derulat de Junior Achievement în colaborare cu Meta, este special conceput pentru a-i sprijini pe tineri să-și dezvolte cunoștințele și abilitățile necesare succesului în carieră
Junior Achievement (J.A.) România și Meta au derulat, în perioada iulie-decembrie 2021, prima ediție a proiectului de educație  pentru orientare profesională  Build-up Your Future, la care au participat 16 elevi din 13 licee[1] din țară și 15 voluntari, români și străini,  din șase orașe din Europa și Statele Unite ale Americii.
Dezvoltat ca parte a programului internațional Junior Achievement Success Skills, proiectul a inclus peste120 de sesiuni de mentorat unu la unu, pe teme privind orientarea în carieră. Asocierea mentor-elev s-a realizat pe  baza  aspirației și interesului fiecărui elev  pentru viitoarea profesie.
Pe parcursul sesiunilor de mentorat organizate on-line, consultanții voluntari i-au ajutat pe elevi să descopere informații noi, să
își dezvolte  aptitudini și abilități necesare orientării în carieră și pregătirii pentru locul de muncă,  să
 identifice  sau  să  își  cultive  interesele  personale și profesionale și să exploreze diferite oportunități de internship și carieră. Sesiunile de mentorat au fost desfășurate în limba română sau engleză, în funcție de opțiunea elevilor implicați.
Proiectul le-a oferit elevilor posibilitatea de a câștiga încredere în forțele proprii și de a reflecta la viitorul lor, ajutându-I să-și contureze personalitatea și un set propriu de valori.
Cei 15 mentori din Anglia, Elveția, Statele Unite ale Americii și România au devenit modele de bună practică pentru cei 16 elevi angrenați în proiect și, prin intermediul unui context de învățare modern, le-au împărtășit liceenilor din cunoștințele  și  experiențele  lor educaționale, de viață și de carieră.
„Build-up Your Future" este o oportunitate minunată de a-i ajuta pe elevi să se pregătească pentru anii de facultate și nu numai. Mentorii au ocazia să își împărtășească abilitățile, cunoștințele și să ofere îndrumări prin intermediul unor activități cu adevărat practice, de-a lungul sesiunilor interactive cu elevii. Este o experiență plină de satisfacții, prin care poți avea o influență majoră în viața adolescenților", spune Teia Negoiță - Product Marketing manager, mentor din partea Meta, Londra
„Experiența în cadrul proiectului «Build-up Your Future» a fost importantă din mai multe perspective. În primul rând, a contribuit la dezvoltarea personală și îndrumarea în carieră a unui elev, ai cărui pași în etapele viitoare vor fi posibil influențați de discuțiile noastre. Ne-am axat des pe abilitățile necesare în afara cadrului academic, de multe ori aflând că subiectul discutat era ceva cu totul nou pentru elev. Mai mult, consider că am format și o prietenie frumoasă ca parte a acestui proiect. De asemenea, ajutând cu planificarea programului, am dobândit o experiență benefică pe partea de organizare. Am avut o colaborare facilă cu echipa Junior Achievement România, care ne-a sprijinit și ne-a oferit nenumărate resurse pentru organizarea discuțiilor", a transmis Denisse Sevastian -Software Engineer, coordonator proiect, mentor din partea Meta, Zürich, Elveția.
Elevii participanți și-au manifestat interesul și curiozitatea de a lua parte la activitățile săptămânale din proiect.
„La început, când m-am gândit să mă înscriu în proiectul de mentorat «Build-up Your Future», credeam că vor fi doar niște ore consultative pe subiecte limitate, însă, chiar și așa, am hotărât să profit de această oportunitate. Ulterior, mi-am dat seama că nu e deloc așa. Cu ocazia primei întâlniri, am avut posibilitatea să mă cunosc cu mentorul, iar pe parcurs am început să abordăm diferite teme de discuție. Nu mă așteptam ca mentorul să reușească să răspundă chiar și la cele mai complicate nelămuriri legate de viitorul meu pe plan academic și profesional. Împreună cu mentorul meu, care a fost foarte atent la nevoile și curiozitățile mele, am analizat o serie de recomandări, soluții și opțiuni pentru dezvoltarea mea ca individ. Cele zece întâlniri săptămânale, cu program flexibil, au influențat modul în care mă raportez acum la viitorul meu", a declarat Erik Szekely, elev la Liceul Tehnologic Marmația, Sighetu Marmației
Detalii despre proiect la https://www.jaromania.org/proiecte/build-up-your-future
Mihai Cornea
 
[1]Colegiul Economic Dimitrie Cantemir, Suceava; Colegiul Economic Octav Onicescu, Botoșani; Colegiul Național Gheorghe Lazăr, București; Colegiul Național Mihai Viteazul, București; Colegiul Național Mihai Viteazul, Ploiești; Colegiul Național Unirea, Târgu-Mureș; Colegiul Tehnic Mihai Viteazul, Oradea; Liceul de Arte Ioan Ștefan Paulian, Drobeta-Turnu Severin; Liceul Demostene Botez, Trușești; Liceul Tehnologic Agricol Mihail Kogălniceanu, Miroslava; Liceul Tehnologic Marmația, Sighetu Marmației; Liceul Teoretic Bogdan Vodă, Hălăucești; Liceul Teoretic Dr. Mioara Mincu, București

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:41:29 Ora standard a Europei de Est