Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Alfabetizare digitală și media: de la „fakenews” la dezinformare”

Eveniment marca „TopFormalis”

„Alfabetizare digitală și media: de la „fakenews” la dezinformare”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat marți, 18 ianuarie 2022, seminarul online cu tema „Alfabetizare digitală și media: de la „fakenews" la dezinformare".

Activitatea s-a adresat elevilor, studenților, părinților și profesorilor  interesați în conștientizarea importanței utilizării noilor tehnologii multimedia în educație, respectiv a evaluării critice a oricărei informații venite prin intermediul acestor canale. Seminarul a făcut parte din proiectul „Clubul Prietenilor TopFormalis", ediția a VI-a, inclus în Calendarul Activităților Educaționale Județene al Inspectoratului Școlar Județean Bihor. La activitate au participat peste 275 de persoane din mai multe județe ale țării, acestea având posibilitatea să facă un schimb valoros de experiență cu cele două formatoare - prof. Gabriela Susa (Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Orizont" Oradea) și prof. Marcela Urs (Colegiul Tehnic „Traian Vuia" Oradea). Seminarul a inclus două părți. Prima parte s-a axat pe ideea de alfabetizare digitală, iar în cea de-a doua parte s-a discutat despre fenomenul „fakenews", un act deliberat menit să  dezinformeze și implicit să dăuneze sau să aducă prejudicii unei persoane, organizații sau grup social. Prima parte a fost dedicată împărtășirii unei experiențe de participare la un curs de formare structurat Erasmus+, un curs despre folosirea instrumentelor TIC în procesul de predare și învățare.  Au fost prezentate câteva dintre lucrurile interesante descoperite și învățate la curs, i.e modelul SAMR, un model de integrare TIC în educație și textul multimodal, o metodă prin care poți transforma aspectul conținutului unei lecții, în ceva foarte atractiv. Și exemplificarea folosirii aplicațiilor Canva și Sway pentru realizarea de prezentări interactive a întregit expunerea din prima parte. Cea de-a doua parte a atelierului a fost dedicată ideii de alfabetizare media și fenomenului știrilor false care duce la dezinformare, un fenomen folosit din cele mai vechi timpuri, dar care azi a căpătat o amploare excesivă, datorită tehnologiei și social media. Au fost demonstrate și exemplificate diferite tipuri de „fakenews", de la fotografii și videoclipuri, la breakingnews la TV și articole de ziar. S-au oferit idei de activități practice pe această temă, care pot fi realizate cu elevii. A fost chiar documentată o activitate desfășurată cu copii cu cerințe educative speciale. Un moment apreciat a fost cel în care s-a demonstrat că oricine poate realiza în câteva minute o știre falsă, folosind aplicații online. La finalul seminarului, toți participanții și-au exprimat entuziasmul referitor la relevanța informațiilor noi însușite, precum și disponibilitatea de a le aplica în activitățile din mediul școlar, totul realizat în beneficiul elevilor.
Prof. univ. dr. Valentin Blândul
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: „Alfabetizare digitală și media: de la „fakenews” la dezinformare”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:31 Ora standard a Europei de Est