Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Învățământul dual la nivelul județului Bihor

Miercuri, Întâlnire la Consiliul Județean Bihor

Învățământul dual la nivelul județului Bihor

Consiliul Județean Bihor și Inspectoratul Școlar Județean Bihor au organizat, miercuri, 19.01. 2022, o întâlnire la care au participat reprezentanți de la 20 de companii, care susțin învățământul profesional dual la nivelul județului nostru.

Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, tripartită, ce are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore și unitatea de învățământ.
Anual la nivelul județului Bihor ponderea claselor de învățământ profesional este de 22 - 25% din totalul claselor a IX-a. La învăţământul cu predare în limba română, situaţia claselor  din învățământul profesional și dual în anul școlar 2021-2022 este următoarea: 99,5 clase învățământ profesional, din care 48,84 clase de învățământ dual.
Pentru clasa a IX-a în anul școlar 2022-2023, se propun 43 de clase învățământ profesional, din care 24 clase de învățământ dual.
Este esenţial ca absolvenţii învăţământului profesional să deţină, la finalizarea studiilor, nivelul de pregătire necesar integrării cu uşurinţă pe piaţa muncii, în domeniul studiat valorificând cu prioritate oferta disponibilă la nivel județean Cunoaşterea tehnologiilor utilizate azi, presupune o strânsă legătură între şcoală şi companii, atât în ceea ce înseamnă pregătirea practică cât şi cea teoretică. În acest scop, au fost făcute demersuri pe lângă decidenţi cu scopul de a facilita crearea unei astfel de legături.
Astfel, Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2022-2023, aprobată prin OME nr. 5578/2021, aduce câteva noutăți în ceea ce priveşte angajarea de personal care să predea catedre de discipline tehnice respectiv de pregătire-instruire practică. Astfel:
ü  Art. 4 alin. 2 litera j) și art. 31 alin. 2 prevede că „Începând cu etapa de pretransfer catedrele vacante/rezervate de discipline tehnologice sau de pregătire-instruire practică de la clasele/grupele din învăţământul dual se publică precizând avizul operatorului economic".
ü  Art. 95 alin. 4 „În mod excepţional, catedrele de discipline tehnologice sau de pregătire-instruire practică de la clasele/grupele din învăţământul dual, pot fi ocupate, cu avizul operatorului economic, în regim de plata cu ora, cu statut de cadru didactic calificat şi de specialiști în domeniu care nu îndeplinesc strict condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (2)-(8)".
Apreciem, că prin modificările aduse este creată o nouă punte între mediul preuniversitar şi operatorii economici. Sunt puse astfel bazele unei creşteri a calităţii pregătirii absolvenţilor învăţământului profesional dual, dar şi a interesului pe care aceştia îl manifestă ulterior finalizării studiilor, faţă de operatorul economic cu care s-a pregătit. De asemenea, resursa umană înalt calificată de la nivelul companiilor poate fi accesată de către unitățile de învățământ care au nevoie de specialiști în diferite domenii.
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a stabilit ca prioritate diseminarea la nivelul absolvenților claselor a VIII-a, a părinților și diriginților, a beneficiilor și filosofiei învățământului dual, în perspectiva inserției beneficiarilor acestuia pe piața muncii.
În acest sens și în anul școlar în curs se vor organiza campanii de informare, târguri, întâlniri cu părinții, specialiști pentru a asigura o informare corectă și completă, cu privire la învățământul dual, dar și consilierea tuturor factorilor educaționali vizați de această oportunitate. 
Inspectoratul Școlar Județean Bihor invită companiile să sprijine această formă de învățământ, asigurându-și astfel resursa umană calificată.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:38:55 Ora standard a Europei de Est