Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea derulează proiectul „Grădinărim cu bucurie”

În cadrul programul PLANTROPOLIS

Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea derulează proiectul „Grădinărim cu bucurie”

Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" din Oradea derulează proiectul „Grădinărim cu bucurie" din cadrul programul PLANTROPOLIS, finanțat de Russmedia România, cu sprijinul VPK Packaging Salonta, Asociația Grund Community și implementat local de Fundația Comunitară Oradea.

Proiectul ,,Grădinărim cu bucurie" se adresează unui număr de 227 de elevi din ciclul primar de la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" Oradea, care, prin activități interactive și în contact cu natura, vor învăța să trieze selectiv deșeurile în cinci fracții, utilizând fracția biodegradabilă pentru compost, vor explora şi investiga lumea plantelor (inclusiv cu ajutorul lupelor și al microscoapelor), relaţia acestora cu alte organisme în vederea înţelegerii lumii vii, a locului nostru în natură, a necesităţii protejării naturii, vor însămânța plante medicinale, plante aromatice, zarzavaturi, legume și plante decorative, înființând o mini-grădină în curtea școlii, utilizând compostul pentru bacurile de permacultură.
Vor fi înființate  nouă bacuri, câte una pentru fiecare clasă implicată. Acestea vor fi amplasate în două zone nefolosite ale școlii, patru pe pe un teren viran din curtea școlii, cinci lângă clădirea veche a școlii, pe un teren cu mult ciment. Mini-grădina școlii va cuprinde patru secțiuni: Grădina Bunicii,Grădina cu bulbi, Grădina cu mirodenii și Grădina plantelor medicinale. Vor fi însămânțate: plantate legume și zarzavaturi, plante cu bulbi (de toamnă, primăvară și vară), plante aromatice și plante medicinale.
Perioada de desfășurare a proiectului e decembrie 2021-august 2022.
Cu ajutorul a 27 de voluntari adulți și 227 de copii vor fi realizate peste 20 de activități specifice de cunoaștere, protejare și împrietenire cu mediul, atât în cadrul fiecărei clase participante în proiect dar și prin activități comune și de implicare a membrilor comunității locale. Aceste activități se vor desfășura în principal vinerea (dar nu numai), în intervalul orar 8-16 și vor fi însoțite de activități permanente de triere selectivă a deșeurilor și de întreținere a mini grădinii școlare. Fiecare clasă implicată în proiect va fi responsabilă de o mini-grădină (o lădiță).
Dintre activitățile planificate în cadrul proiectului enumerăm:
Smart City
Prietenul naturii
Reciclăm responsabil
Grădina cu bulbi
Fantezie și creație din materiale reciclabile
Permacultura - grădinăritul ecologic
Căsuțe pentru păsările din grădina școlii
Pictor în grădina mea
Pământul care ne susține
Incredibila aventură a unei semințe
Povestea unei picături de apă
Carnavalul primăverii
Micii grădinari
Ne jucăm într-un oraș curat
Botanist pentru o zi
Flori și polenizatori
Ziua ceaiului
Consumăm responsabil
Botanica din farfurie
La un suc și ceai în grădina școlii
Secretele arborilor
Versuri în grădină
Limonadă cu mentă din grădina școlii
Bucurii în grădina școlii
Recolta din grădină
În urma desfășurării activităților din proiect ne așteptăm să ajungem la o comunitate de copii, părinți și profesori interesați de economisirea resurselor planetei, prietenoși cu mediul și implicați activ în protejarea acestuia, precum și la o adâncire și resemnificare a relațiilor dintre membrii comunității, în spiritul armoniei cu natura.
Grădinăritul în școli este un instrument excelent pentru a promova înțelegerea și implementarea dezvoltării durabile în general. Cultivarea plantelor comestibile în grădinile școlare permite dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde a producției de alimente și importanța gestionării durabile a agroecosistemelor. În plus, activitățile propuse ajută copiii să-și dezvolte simțurile legate de alimente, în special gustul și mirosul, precum și capacitatea de a recunoaște calitatea produselor pe care le cumpără și le consumă. Copiii vor observa ciclul de dezvoltare al plantelor și vor învăța despre diversitatea de legume, ierburi, alimente și, în general, despre importanța obținerii nutriției dintr-o mare varietate de alimente, în special plante, pentru sănătatea, bunăstarea și plăcerea lor, dar și despre importanța cultivării acestora într-o manieră prietenoasă cu mediul.
Coordonatorii proiectului și voluntarii implicați își doresc continuarea acestuia și după perioada finalizării lui în luna august prin replicarea culturilor din grădină în anii școlari următori și prin implicarea și a altor clase de nivel primar în colectarea selectivă a deșeurilor în cinci fracții. Prin continuarea proiectului se poate crea o tradiție la nivelul ciclului primar, de continuare a grădinăritului de la un an la altul, oferind comunității o oază de verdeață și un model de reciclare selectivă și de grădinărit eco.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:11 Ora standard a Europei de Est