Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenți și profesori ai Universității ,,Agora” din Oradea au avut parte de un schimb de experiență culturală și academică la Universitatea din Sakarya, Turcia

În perioada 17-29 ianuarie

Studenți și profesori ai Universității ,,Agora” din Oradea au avut parte de un schimb de experiență culturală și academică la Universitatea din Sakarya, Turcia

În perioada 17-29 ianuarie 2022, s-a derulat primul eveniment de tipul Erasmus Intensive Programme în cadrul proiectului ,,Beyond the Limits: Developing Entrepreneurship via Creativity in Schools", la care Universitatea ,,Agora" din Oradea participă în calitate de partener.

Proiectul funcționează în baza unui consorțiu universitar internațional, reunind specialiști în pedagogie, educație și alte științe conexe, având ca scop dezvoltarea unui curriculum școlar pentru disciplinele de antreprenoriat și creativitate, cea din urmă reprezentând tematica generală a acestei prime întâlniri multiculturale. 
Prima săptămână a evenimentului a găzduit cursuri online, susținute de către cadre didactice și cercetători ai universităților partenere, din partea Universității ,,Agora" din Oradea participând asist. univ. dr. Dan Petrica, membru în echipa de implementare a proiectului, cu o prelegere pe tematica: ,,Creative thinking as part of the entrepreneurial mindset". 
A doua săptămână a evenimentului a găzduit cursuri față în față la campusul Universității din Sakarya, în localitatea Serdivan din Turcia.  Reprezentanții Universității ,,Agora" din Oradea: asist. univ. dr. Felix-Angel Popescu (coordonator de proiect) și studenții: Ionuț-Raul Lucan, Georgiana-Maria Trifa, Nora-Andrea Kor, Alina-Florina Tărău, Ramona-Alexandra Iova, Patricia-Emanuela Karancsi, de la specializarea Poliție Locală, au participat la activitățile programului, care au constat în cursuri și workshopuri despre creativitate, precum și prezentări culturale ale țărilor de origine din care provin ceilalți parteneri ai proiectului: Universitatea de Monfort (Regatul Unit al Marii Britanii), Universitatea din Coimbra (Portugalia), Universitatea din Padova (Italia), Universitatea din Granada (Spania), Universitatea din Liepaja (Letonia) și gazda întâlnirilor, Universitatea din Sakarya (Turcia).
Prelegerea coordonatorului echipei românești a avut ca tematică: ,,Creative economy - an incipient engine for regional development", iar workshopurile prezentate de studenții echipelor din fiecare țară s-au bazat pe jocuri care stimulează gândirea creativă, utilizarea imaginației în diverse contexte situaționale și jocuri de rol. Prezentările culturale ale fiecărei țări, ale fiecărui oraș și ale fiecărei universități de origine au reprezentat piatra de temelie a întregii săptămâni, reprezentând un bun prilej de schimburi în materie de mâncăruri tradiționale, muzică, istorie și artă, geografie și un enorm bagaj de cunoștințe turistice. De altfel, o componentă deosebită a programului a constat în vizita culturală la Istanbul, capitala Turciei.
Ca o concluzie, acest eveniment a reunit deopotrivă studenți români, britanici, italieni, spanioli, portughezi, letoni, turci, care au putut să înțeleagă mai bine rolul programului Erasmus, să comunice în limba engleză, să își exerseze abilitățile de prezentare și vorbit în public, să beneficieze de o calitate deosebită a actului academic din diferite universități europene cu renume, precum și să interacționeze cu profesori și cercetători recunoscuți pe plan internațional. 
Cu acest prilej, biroul Erasmus al Universității ,,Agora" din Oradea ține să mulțumească tuturor participanților pentru implicarea în acest proiect, în speranța că această experiență le va fi utilă în scopul învățării pe tot parcursul vieții. Mulțumiri deosebite sunt adresate și conducerii universității, domnului rector, prof. univ. dr. Mișu-Jan Manolescu și tuturor celor care au contribuit ca acest proiect să devină realitate.
Felix-Angel Popescu,
coordonator de proiect
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Studenți și profesori ai Universității ,,Agora” din Oradea au avut parte de un schimb de experiență culturală și academică la Universitatea din Sakarya, Turcia.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:19:55 Ora standard a Europei de Est