Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Școli prietenoase cu natura”

Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea

,,Școli prietenoase cu natura”

Școala noastră este înscrisă în programul Societății Ornitologice Române, intitulat ,,Școli prietenoase cu natura".

Nici nu ne putem imagina lumea fără păsări! Ar fi incompletă, mult prea sumbră și tristă fără cântecele lor fermecătoare, fără diversitatea de specii, culori și comportamente, parte a mediului în care trăim. Această lume a păsărilor, o lume fascinantă o descoperim treptat și noi profesorii, alături de elevii Școlii Gimnaziale „Avram Iancu" Oradea.
Impulsionați de dorința de a-și aduce contribuția la protejarea păsărilor, elevii au construit hrănitoare din diverse materiale reciclabile, au completat recipientele pentru hrană ori de câte ori acestea erau golite de către păsări. Au construit și cuiburi artificiale care să le protejeze de intemperii, prădători, unde își vor depune ouăle, le pot cloci și își pot crește puii în siguranță. Spiritul lor creativ a depășit cu mult imaginația noastră. Au observat comportamentul, trilul și zborul lor, toate acestea au adus zâmbetul pe chipul copiilor, un zâmbet care face cât o mie de cuvinte.
Clasa a III-a C, în prima linie!
Elevii clasei a III-a C (cei mai mici participanți) și-au luat în serios responsabilitatea de a se ocupa cel puțin două ori pe săptămână (n-au uitat și pe perioada vacanței) de hrănirea păsărilor (hrana procurând-o chiar ei, dar și ajutați fiind de colegii din celelalte clase de gimnaziu implicate în proiect) cu slănină proaspătă, completând cu semințe de floarea soarelui, dovleac, mei, ovăz, fulgi de porumb, în recipientele așezate în grădina școlii, ori de câte ori acestea erau golite de către păsări; urmărind în același timp și comportamentul, formele și culorile lor.     
Pițigoii (în special) au devenit începând cu luna noiembrie (când am început să derulăm activitățile din cadrul proiectului) prietenii noștri, la ora de opțional Ed. Ecologică, elevii documentându-se cu informații despre aceste păsări încântătoare care ne oferă momente minunate la ferestrele clasei noastre.
În cadrul acestui program național, în perioada 17-28 ianuarie 2022, s-a desfășurat etapa județeană a Olimpiadei speciilor, organizată pe platforma proiectului național ,,Școli prietenoase cu natura". Am participat la acest concurs cu mult entuziasm, cu un efectiv de 30 de elevi. Ei și-au creat conturi pe pagina quizz.sor.ro conform instrucțiunilor date de organizatori și au rezolvat de acasă testul quizz specific vârstei lor, compus din 20 de întrebări cu patru variante de răspuns din care trebuia ales răspunsul corect corespunzător imaginii date.
Mă bucur că am reușit să cooptez un număr atât de mare de elevi, din clase diferite pentru a participa la acest concurs, odată formată echipa, cu siguranță, vom putea coopta și alți elevi, ducând mai departe grija față de natură, față de păsări și de nevoile lor.
Felicitări tuturor elevilor pentru implicare și organizatorilor pentru frumoasele provocări!
Mulțumim tuturor celor care s-au implicat în realizarea activităților de până acum.
Prof. Monica Toader & prof. Claudia Șpan,
coordonatori activitate
Prof. Violeta Emilia Jăhăleanu,
coordonator proiect, la nivelul școlii
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Școli prietenoase cu natura”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:05 Ora standard a Europei de Est