Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilitate, desfășurată cu succes în Madeira, Portugalia

,,Pentru orice realizare, primul pas este curajul” - Johann Wolfgang von Goethe

Mobilitate, desfășurată cu succes în Madeira, Portugalia

Chiar dacă trăim și ne desfășuram activitatea într-o perioadă în care toată lume bate pasul pe loc, noi, echipa de proiecte a Liceului Tehnologic ,,Horea" Marghita, am îndrăznit să visăm și să avem curajul de a da startul mobilităților către țări europene care să ne ajute să ne realizăm obiectivele propuse.

Deținători ai Acreditării Erasmus+ pentru o perioadă de șapte ani, ne declarăm mândri și norocoși să implementăm proiecte de mobilitate VET pentru elevii din școală, dar și pentru cadrele didactice.
Astfel, în perioada 17 ianuarie - 4 februarie 2022, am desfășurat, cu succes, în Madeira, Portugalia, prima mobilitate dedicată unui număr de 13 elevi de clasa a X-a și a XI-a, nivel liceal și profesional, proveniți de la diverse calificări: tehnician în hotelărie, ospătar și bucătar.
Grație organizației intermediare Mobility Friends, manageriată de Nuno Varajao Barabosa, șederea elevilor și a celor două cadre didactice, prof. Sabău Gabriela Olimpia și prof. Pap Camelia, a fost una cât se poate de plăcută și spectaculoasă. Încă de la început au fost primiți cu căldură și ospitalitate, asigurându-li-se cazarea la hotelul Estalagem Monte Verde din Funchal și toate cele necesare pentru ca stagiul să se desfășoare în cele mai bune condiții.
Cei 13 beneficiari și-au desfășurat stagiul de practică, conform activităților propuse în Acordul de formare și în cele mai bune condiții, sub atenta îndrumare a tutorelui de practică, Luis Antonio Silva, care a fost surprins de munca, seriozitatea, sârguința și responsabilitatea elevilor noștri, oferindu-le oportunitatea de a fi angajați, la finalul absolvirii, în cadrul hotelului. Pe tot parcursul celor trei săptămâni, elevii au fost supravegheați și coordonați de cele doua cadre didactice însoțitoare, urmând ca în ultima săptămână să fie atent monitorizați de domnul director Sabău Remus Mircea. Lăsând la o parte modestia, putem afirma faptul că, de fiecare dată, elevii noștri fac cinste liceului, culeg laude și apreciere și ne motivează să dăm curs și altor proiecte de acest gen.
Insula Madeira este un tărâm de basm care oferă turiștilor locuri magnifice și unice, încărcate de istorie și frumusețe ieșită din comun. Pe lângă activitatea desfășurată în cadrul programului de formare profesională, elevii și cadrele didactice au beneficiat de un program cultural intens, încununat cu numeroase excursii, vizite și momente unice. Fiecare săptămână a adus locuri noi, ținuturi și obiective impresionante încărcate de istorie: în partea de est Machico - Porto Cruz - Faial, în partea de vest Ribeira Brava-Ponta do Sol - Calheta - Fabrica de Cana de Acurar - Estreito da Calheta, în partea de sud Cristo Rei-Canico - Camacha - Ribeiro Frio - Portela - Santa Cruz, iar în partea de nord Camara de Lobos Pico da Torre - Cabo Girao - Sao Vicente - Porto Moniz - Seixal.
Pe toată durata mobilității am fost sprijiniți de reprezentantul organizației intermediare Francisco Hartman care s-a asigurat că stagiul se desfășoară în cele mai bune condiții și de buna dispoziție a participanților.
,,Încep prin a mulțumi întregului grup, atât elevilor, cât și profesorilor. Aș dori să profit de această ocazie pentru a menționa că sunt oameni foarte activi și dinamici. Profesorii acordă sprijin total studenților pentru ca aceștia să joace cel mai bun rol aici, în stagiul profesional. La rândul lor, elevii sunt foarte interesați să învețe și să lucreze. După cum i-am menționat deja unuia dintre profesori, acest grup nu mi-a pus probleme, nici la nivel personal, nici la nivel de stagiu. După ce am discutat cu toți partenerii lor de internship, mi s-a oferit un feedback foarte pozitiv, pe care l-aș fi așteptat pentru că acest grup de la început a manifestat o dorință neobișnuită. Vorbind acum la nivel personal, pentru mine a fost un grup care m-a marcat foarte mult pentru că m-au primit în grup chiar și fără să mă cunoască. Toate zâmbetele și buna dispoziție pe care le transmiteau au fost contagioase și m-au făcut să mă simt mai integrat în grup. După cum le-am spus „M-am simțit puțin român și maghiar, în această experiență de neuitat". Vă doresc toate cele bune și succes!"
Scopul nostru, prin prisma proiectelor Erasmus+, este acela de a clădi idealul profesional prin formarea absolventului capabil să se adapteze exigenţelor în schimbare ale pieţei muncii, să-şi valorifice spiritul de creativitate, deschis dialogului, responsabil de propria-i instruire şi formare.
Nu în ultimul rând, așa cum spunea și Albert Einstein ,,Şcoala trebuie să urmărească tot timpul ca tânărul să părăsească băncile ei nu ca specialist, ci ca o personalitate armonioasă", rolul nostru este acela de a învăța, dar mai ales de a educa tinerii.
Prof. Iulia Maria Susan, Gabriela Olimpia Sabău & Camelia Pap
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Mobilitate, desfășurată cu succes în Madeira, Portugalia.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:58:35 Ora standard a Europei de Est