Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În lumea cărților (II)

Micuții cititori ai Grădiniței Nr. 52

În lumea cărților (II)

Cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, sub egida motto-ului „Citim împreună", preșcolarii Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 52 din Oradea, sub îndrumarea educatoarelor: Ardelean Liana, Hus Ramona (grupa mică A), Laza Georgiana, Micu Camelia (grupa mică B), Popa Claudia, Matei Ioana (grupa mijlocie C), Ardelean Raluca, Costea Anca (grupa mijlocie B), Petruț Lavinia, Duluș Geta (grupa mijlocie A), împreună cu preșcolarii de la structura Grădinița cu Program Prelungit Nr. 35 Oradea, sub îndrumarea educatoarelor: Șorban Johanna, Jolțe Mădălina (grupa mijlocie), Mocan Ramona, Ienciu Coca-Dely (grupa mare), au desfășurat diverse activități în vederea promovării lecturii.

În cursul zilei, fiecare colț de lectură din aceste grădinițe a fost vizitat de preșcolarii curioși, care au răsfoit cărțile colorate, au transformat semnele grafice în cuvinte, au dat viață personajelor prin activitatea de citire împreună cu colegii de grupă și cadrele didactice, transformând această zi într-un festival al lecturii de plăcere. Vocea caldă, modulațiile și inflexiunile vocii, mimica și gesticulația corespunzătoare utilizate de educatoare la activitățile de lectură au contribuit la provocarea interesului și a curiozității acestora, la dezvoltarea imaginației și a creativității prin stimularea simțurilor.
Grădinița Nr. 52 și structurile sale se bucură de un parteneriat activ în relația cu părinții care au fost încurajați să ofere preșcolarului în fiecare seară un moment de lectură comună, într-un ambient călduros, confortabil, plin de iubire, asigurând astfel dezvoltarea unei legături speciale copil-părinte, conexiune care va rămâne adânc impregnată în conștiința copilului.
La nivelul grupei mici, îndrumate de educatoarele Hus Ramona și Ardelean Liana, susținătoare ale acestei inițiative, se desfășoară în acest an școlar opționalul „Cufărul cu povești terapeutice", activitate care pune lectura și personificarea copilului cu personajele, în prim plan, urmând ca în viitorul apropiat să intermedieze o întâlnire virtuală cu autorul unei cărți de povești pentru copii, iar astfel, cu siguranță, vor fi stârnit interesul pentru lectură.
Deoarece cititul este un pas important în procesul de dezvoltare emoțională, intelectuală  și personală a copiilor, susținem importanța introducerii lecturii cât mai timpuriu pentru ca viitorului cititor să i se îmbogățească experiența și perspectiva asupra lumii care îl înconjoară.
Prof. Hus Ramona & Ardelean Liana
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: În lumea cărților (II).

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:12:17 Ora standard a Europei de Est