Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,Listen and respect”/,,Ascultă și respectă”

La Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Bonitas”

Proiectul ,,Listen and respect”/,,Ascultă și respectă”

În perioada 20-26 februarie 2022, se derulează în cadrul Centrului Școlar de Educație Incluzivă ,,Bonitas" activități specifice din cadrul proiectului Erasmus de mobilitate și schimb de experiență pentru studenți. Proiectul a ajuns la cea de-a cincea mobilitate, în perioada 2019-2021, derulându-se mobilități la școlile partenere din Cehia, Slovacia și Italia.

Proiectul poartă numele ,,Listen and respect"/,,Ascultă și respectă". Tema proiectului este dată și de denumire: ascultare, respectare, atenție față de semeni. Colaboratori în cadrul proiectului sunt școlile a cinci țări: Cehia, Slovacia, România, Italia, Grecia,  coordonatorul proiectului fiind școala din Cehia. Fiecare școală în funcție de specificul  acesteia are o temă anume. Tematica abordată de Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Bonitas"  este ,,Drepturile copilului".  Acesta este un subiect abordat în mod aprofundat în cadrul activităților didactice ale profesorilor instituției, derulând activități specifice cu elevii școlii de-a lungul anilor. Săptămâna aceasta toate activitățile planificate de către echipa de organizatori al C.S.E.I. ,,Bonitas" au firul comun al tematicii date și anume aprofundarea cunoștințelor despre drepturile copilului, conștientizarea importanței cunoașterii acestora atât de către copii, cât și de către adulți, chiar profesori. Un produs al activității proiectului este pregătirea de către echipa fiecărei țări partenere a unei cărți de benzi desenate,în care elevii, solicitați și îndrumați de către profesorii coordonatori, au ilustrat diferite drepturi ale copilului .Toate creațiile vor fi compilate într-un singur manual menit să fie folosit de către profesori pentru a  învăța viitoarele generații despre noțiunea de ,,drepturi ale copiilor"  în fiecare școală participantă la proiect.
Un alt obiectiv al proiectului este înființarea consiliului elevilor în cadrul C.S.E.I. ,,Bonitas". Fiecare școală din  țările partenere au deja înființate aceste consilii al elevilor, parlament școlar fiind termenul folosit în cadrul proiectului. Expert și mentor în metodologia derulării activității consiliului elevilor este școala din Cehia. În toamna anului trecut, echipa de profesori și elevi au pornit procedurile specifice înființării consiliului de elevi, în conformitate cu metodologia națională și implementând exemplele de bună practică însușite de la partenerii cehi și slovaci. Astfel la începutul lui octombrie s-au derulat  activități  specifice perioadelor electorale, fiecare elev și-a votat favoritul dintre cei care și-au exprimat dorința de a face parte din consiliul elevilor. Aleșii și-au început mandatul prin organizarea de activități interactive pentru colegii lor cu ocazia sărbătorilor de Moș Nicolae și Sfântul Valentin, iar în continuare vor avea de organizat o excursie astfel vor avea ocazia să-și demonstreze cunoștințele de management financiar acumulate. Alfabetizarea financiară a fost tematica mobilității din Slovacia la care a luat parte și președintele consiliului elevilor al C.S.E.I. ,,Bonitas",astfel având ocazia să se familiarizeze cu acest proces. Desigur, activitatea consiliului de elevi, având în vedere particularitățile de dezvoltare a copiilor, este supervizată de către coordonatorul echipei de proiect al școlii, prof. Adriana Kincses, respectiv de către consilierul educativ al C.S.E.I. ,,Bonitas", prof. Kulcsár Adina.
Următoarea mobilitate, programată pentru luna mai a acestui an, va fi și ultima mobilitate din cadrul proiectului. Acesta va avea loc la partenerii greci, instituția 2nd Gymnasium of Chios, din insula Chios, tema fiind ,,Actele caritabile".  În acest sens membrii consiliului elevilor vor avea de organizat și derulat o activitate de strângere de fonduri pentru un orfelinat din Chios. Toate aceste activități au scopul de a-i învăța pe elevii noștri cum să organizeze evenimente, să își dezvolte abilități de management financiar, cum să discute cu colegii lor, cu profesorii și conducerea școlii pentru a-și face auzită vocea pentru a fi ,,Ascultați și respectați".
Elevii și profesorii însoțitori din școlile partenere au participat cu plăcere la activitățile desfășurate în cadrul acestei penultime etape din  cadrul proiectului Erasmus+ ,,Listen and respect".
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Proiectul ,,Listen and respect”/,,Ascultă și respectă”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:47:57 Ora standard a Europei de Est