Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Blending Arts: Reading a Fossil

În 24 februarie, începe derularea proiectului educativ

Blending Arts: Reading a Fossil

În 24 februarie 2022, începe derularea, la Muzeul Țării Crișurilor, a proiectului educativ Blending Arts: Reading a Fossil, care este rezultatul parteneriatului încheiat la începutul anului între Facultatea de Litere din Oradea, Muzeul Țării Crișurilor Oradea - Complex Muzeal, școli din Oradea (gimnaziu și liceu) și Asociația „Prietenii Muzeului Țării Crișurilor".

Primul parteneriat de acest fel a fost încheiat în 2018, când a fost inițiat proiectul Blending Arts: Reading a Painting. În urma rezultatelor obținute, proiectul a fost reluat în fiecare an, cu titlul parțial schimbat, în funcție de tema vizată: Blending Arts: Reading a Sculpture, Reading an Artefact, pentru ca în acest an să se numească Reading a Fossil. Proiectul presupune organizarea unui calendar de întâlniri periodice cu elevii la Muzeul Țării Crișurilor, în cadrul cărora se fac exerciții de vorbire creativă în limba engleză, având ca temă un obiect din colecția secției de Științele Naturii.
Echipa acestui proiect este formată din profesori, studenți, muzeografi și elevi, aceștia din urmă fiind principalii beneficiari ai acestui program: prof. univ. dr. Magda Danciu, Asociația „Prietenii Muzeului Țării Crișurilor" - coordonator de proiect; lector univ. dr. Giulia Suciu, Facultatea de Litere - membru de proiect; dr. Florina Ciure, șef Secție Istorie, Muzeul Ţării Crişurilor - membru de proiect; Lavinia Ungureanu, muzeograf (pedagogie muzeală), Muzeul Ţării Crişurilor, - membru de proiect; Dacian Coita, Asociaţia Prietenii Muzeului Ţării Crişurilor, preşedinte - membru de proiect; Erika Posmoșanu, restaurator, Secția de Științele Naturii - membru de proiect.
Participă elevi de la: Liceul Teoretic Ady Endre - responsabil de proiect: prof. Fazekas Csilla- Anikó,  Colegiul Național Mihai Eminescu - responsabil de proiect: prof. Cristian Petruș, Colegiul Național Iosif Vulcan - responsabil de proiect: prof. Felicia Holhoş, Colegiul Național Emanuil Gojdu - responsabil de proiect: prof. Camelia Porumb, Colegiul Economic Partenie Cosma - responsabil de proiect: prof. Lavinia Ştefănuţ, Liceul Teologic Baptist Emanuel - responsabil de proiect: prof. Andreia Ioana Ocoş, Liceul Greco Catolic Iuliu Maniu - responsabil de proiect: prof. Natalia Hoduț  și de la Școala Gimnazială Nr.16 din Oradea - responsabil de proiect: prof. Amalia Petruț.
Proiectul se va încheia în decembrie 2022. (Amalia M.)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:18:03 Ora standard a Europei de Est