Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Solar Power Educationand Learning” („Educația și învățarea despre energia solară”)

O echipă a Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” Oradea a participat la a treia mobilitate a proiectului Erasmus+

„Solar Power Educationand Learning” („Educația și învățarea despre energia solară”)

Școala Gimnazială „Avram Iancu" implementează, în perioada octombrie 2019- septembrie 2022, un proiect Erasmus+ finanțat de Comisia Europeană.

Titlul proiectului este ,,Solar Power Educationand Learning" și are scopul de a oferi elevilor din diferite țări oportunitatea de a face un schimb de experiență prin intermediul căruia să cunoască alte culturi,  alte sisteme educaționale și să își dezvolte cunoștințele despre energia solară.
În săptămâna 14-18 februarie 2022, o echipă formată din elevi și profesori a reprezentat școala în cea de-a treia mobilitate a proiectului care a fost organizată de școală parteneră din Lisabona, Portugalia.
Activitățile au vizat workshopuri variate: confecționarea și utilizarea unor cadrane solare, prezentarea sistemului solar, asamblarea panourilor solare pentru a produce curent electric, pentru a-și încărca telefoanele sau pentru a alimenta un bec, măsurarea curentului produs de panourile solare, vizită la Universitatea Politehnică din Setubal, Departamentul de Energetică, Electronică și Ingineria Mediului unde elevii au avut ocazia să vadă diferite modalități de producere a energiilor regenerabile și nu în ultimul rând prezentarea unor momente culturale și vizite la unele obiective turistice.
Pe lângă toate acestea, elevii au avut ocazia de a-și exersa competențele de limba engleză, îndemânarea, dar și capacitatea de a se adapta la nou și de a rezolva sarcini de lucru cu care nu au mai avut tangență. Felicitări celor trei eleve care au reprezentat atât de frumos școala noastră, conducerii școlii pentru sprijinul permanent, membrilor echipei de proiect și coordonatoarei de proiect, prof. Roxana Voicu.
În prezent, revoluția  energetică reprezintă calea sigura către un viitor fără energii nucleare și către o societate preocupată de sustenabilitate. Este absolut necesară creșterea nivelului de conștientizare în ceea ce privește folosirea eficientă a resurselor de energie, precum și identificarea unor alternative ecologice.
Proiectul se concentrează în mod special asupra soarelui ca element principal al sistemului solar și ca sursă de energie în toate culturile și pentru toate formele de viață.
Dintre obiectivele  proiectului se pot enumera: formarea abilităților civice pentru păstrarea unui mediu curat și sănătos, dobândirea de noi cunoștințe în ceea ce privește producerea și utilizarea sustenabilă a energiei solare, dezvoltarea competențelor  de comunicare și îmbunătățirea  competențelor lingvistice.
Proiectul este coordonat de o școală din Bulgaria și are drept parteneri școli din Italia, Croația, România, Portugalia și Turcia.
În perioada următoare, proiectul va continua cu mobilitățile programate în luna mai, în România, respectiv în luna iunie, în Bulgaria.
Prof. Florica Iovan,
responsabil diseminare
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: „Solar Power Educationand Learning” („Educația și învățarea despre energia solară”).

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:17 Ora standard a Europei de Est