Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor vin în sprijinul refugiaților din Ucraina

Oradea și Bihorul se mobilizează

Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor vin în sprijinul refugiaților din Ucraina

Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor se alătură demersului societății civile și vin în sprijinul refugiaților din Ucraina.

Măsurile care vor fi luate la nivel local au fost discutate ieri, 28 februarie 2022, în cadrul unei întâlniri de lucru la care au luat parte primarul Oradiei, Florin Birta, prefectul județului Bihor, Dumitru Țiplea, inspectorul-șef al I.S.U. Bihor, general de brigadă Sorin Caba, secretarul municipiului Oradea, Eugenia Borbei, secretarul Primăriei, city-managerul Mihai Jurca, directorul Poliției Locale Oradea, Samuel Milian, directorul D.G.A.S.P.C. Bihor, Camelia Gaciu, directorul adjunct al D.A.S.O., Adina Ciucioiu, reprezentantul Uniunii Ucrainenilor din România - Filiala Bihor, Natalia Pap și reprezentanții Fundației Comunitare din Oradea, Claudia Abrudan și Cătălin Popa.
Astfel, administrația publică orădeană pune la dispoziția cetățenilor ucraineni aflați în tranzit Hotelul Cetate, unde sunt disponibile 50 de locuri de cazare. De asemenea, de astăzi (marți, 1 martie), vor fi funcționale două linii telefonice ale Direcției de Asistență Socială Oradea și alte două ale Direcției Generale pentru Protecția Copilului Bihor, care vor putea fi apelate de către orădenii ce-și manifestă intenția de a oferi cazare refugiaților. În zilele imediat următoare, va fi disponibilă și o platformă online prin intermediul căreia se vor centraliza locurile de cazare destinate acestora. Totodată, municipalitatea oferă un spațiu de depozitare filialei județene a Uniunii Ucrainenilor, aflat în incinta autobazei O.T.L., din str. Atelierelor.
„Suntem într-o situaţie deosebită și vreau să vă asigur că Primăria Oradea este solidară cu situația cetățenilor ucraineni nevoiți să-și părăsească țara, fiind deschisă să găsească soluții la nivel local pentru întrajutorarea acestora. Prin liniile telefonice disponibile vrem să-i inventariem pe toți cei care doresc să pună la dispoziție o locuință sau mai multe, pentru refugiații care vor ajunge la Oradea. Comunitatea locală și-a manifestat intenția de a oferi cazare acestora, încă de la început, așa că ne propunem ca în zilele următoare să avem și o platformă online pe care să se înscrie orădenii ce vor să ofere locuri de cazare ca să dispunem de o bază de date centralizată", a declarat primarul Florin Birta.
Edilul a anunțat că inclusiv societatea de transport local (O.T.L.) este dispusă să pună la dispoziție un microbuz sau autobuz pentru preluarea refugiaților și transportul lor către locurile de cazare sau gară/aeroport.
Prezent la întâlnirea de lucru, comandantul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bihor, generalul de brigadă Sorin Caba, a recomandat publicului să nu doneze decât alimente neperisabile și obiecte de strictă necesitate, pentru a evita situațiile în care produsele riscă să fie aruncate. Acesta a precizat că județul nostru are o capacitate de cazare de peste 9.000 de locuri cu destinație precisă, la care se adaugă locuințe particulare și spații care pot fi amenajate provizoriu în săli de sport etc.
„Vor fi valuri diferite, cu persoane diferite. În faza aceasta, este o primă constatare, vorbim despre un val al celor care au bani, disponibilități, au unde să meargă, de aceea Bihorul este tranzitat de persoane care vor să ajungă în afara țării noastre. Județul nostru nu a resimțit o nevoie de a caza, decât câteva ore sau poate o noapte. Recomandat este să nu se colecteze decât bunuri neperisabile. Valul întâi se va încheia și vor urma altele, în care cetățenii se vor grăbi să iasă din Ucraina, pentru aceia va trebui să găsim cazare. E de dorit să fie ajutați cei care nu au unde să meargă mai departe, ci se vor vedea nevoiți să fugă din cauza conflictului, salvându-și viața, și nu dispun de posibilități financiare de niciun fel", a transmis inspectorul-șef al I,S,U, Bihor, generalul de brigadă Sorin Caba.
Potrivit prefectului, la nivelul Bihorului a fost înființat un Centru Județean de Conducere și Coordonare a Intervenției (C.J.C.C.I.). Dumitru Țiplea este de părere că acțiunile de întrajutorare a cetățenilor ucraineni trebuie să se facă organizat, astfel că apelurile care vor fi preluate de către D.A.S.O. și D.G.A.S.P.C. ar urma să fie centralizate de către C.J.C.C.I.
„Avem un centru de comandă instituționalizat prin intermediul căruia noi conducem tot ce înseamnă intervenție în situația dată. Comunicăm cu tot ce înseamnă autoritatea publică, instituție, centralizăm totul, dăm dispoziții, practic ținem totul în mână. Ne dorim să lucrăm organizat, pentru că tendința e ca, atunci când există o problemă, oamenii să reacționeze imediat, după care dorința de implicare se stinge. Suntem județ de sprijin pentru Satu-Mare care are vama de la Halmeu și noi suntem județ-suport", a precizat Dumitru Țiplea.
Astfel, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor pun la dispoziția orădenilor care vor să ofere locuri de cazare, următoarele numere de telefon:
*D.A.S.O. Oradea - 0359.411.925 (în intervalul orar 8.00 - 16.00) și 0771.681.782
* D.G.A.S.P.C. Bihor -  0731.137.271 și 0731.137.295.
De asemenea, prin ordin de prefect au fost operaționalizate, la C.J.C.C.I. Bihor, patru numere de telefon la care pot fi comunicate intențiile de ajutor: 0259.412.129; 0259.467.909; 0734.223.127; 0734.223.125.
De menționat este faptul că donațiile în bani se pot face în conturile deschise de Uniunea Ucrainienilor din România:
RO69RNCB020900615780001 - RON
RO42RNCB0209006157870002 - USD
și Fundația Comunitară Oradea:
IBAN: RO35BACX0000002181914001, SWIFT BACXROBU, cu mențiunea ,,Ajutor pentru Ucraina".

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 18:10:33 Ora de vară a Europei de Est