Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Consulul german la Timișoara, doamna Regina Lochner, în vizită la Primăria Oradea

Viceprimarul Arina Moș a primit, luni, vizita consulului german la Timișoara,

Consulul german la Timișoara, doamna Regina Lochner, în vizită la Primăria Oradea

Viceprimarul Arina Moș, alături de vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal, a primit luni, 28 februarie 2022, la Primăria Oradea, vizita consulului german la Timișoara, doamna Regina Lochner.

Aceasta și-a exprimat recunoștința de a fi primită de executivul Primăriei Oradea și al Consiliului Județean Bihor.
La rândul său, viceprimarul Arina Moș a precizat: „Suntem bucuroși și onorați să primim azi vizita d-voastră. Dorința noastră este de a colabora și a dezvolta relații foarte bune între cele două țări. Totodată, suntem deschiși investitorilor din Germania care doresc să investească în Oradea, dar și turiștilor care doresc să ne vizite orașul, simbol al arhitecturii Art Nouveau".
Înaintea vizitei la Primăria Oradea, consulul german la Timișoara, doamna Regina Lochner, a vizitat Liceul German „Friedrich Schiller", exprimându-și dorința ca această unitate de învățământ să poată fi reabilitată.
În acest sens, Primăria Oradea are pregătită deja o documentație de avizare a lucrărilor de intervenție pentru reabilitarea Liceului German „Friedrich Schiller" (învățământ gimnazial și liceal) de pe str. William Shakespeare 22, lucrările fiind  în  valoare de 8,5 milioane de lei. Obiectivul de investiții a fost introdus de Compania Națională de Investiții pe lista sinteză a subprogramului „Unități și instituții de învățământ de stat", aprobată prin Ordin Ministerului Dezvoltării nr. 116/31.01.2022.
„Majoritatea unităților de învățământ din Oradea sunt reabilitate pe fonduri europene, dar și cu sprijin de la bugetul local. Facem așadar tot ce ține de noi pentru a schimba în bine zona de infrastructură a învățământului orădean. Totodată, suntem deschiși schimburilor de experiență între elevii noștri și elevii din Germania, fiind interesați de modele de bună practică care pot aduce plus valoare comunității", a completat viceprimarul Arina Moș.
Prin acest proiect clădirea va fi adusă la standarde europene. Astfel, se vor aplica soluții de termoizolație ecologice și eficiente, schimbarea tâmplăriilor, refacerea completă a instalațiilor termice, a sistemelor de ventilare şi climatizare, a sistemelor de ventilare mecanică cu recuperarea căldurii, inclusiv sisteme de răcire pasivă, precum şi achiziţionarea şi instalarea echipamentelor aferente şi racordarea la sistemele de încălzire centralizată. Se va înlocui mobilierul, se vor introduce soluții tech care să facă procesul de educație mai atractiv, va crește nivelul de colectare selectivă a deșeurilor în spațiile de clasă și în spațiul de depozitare comun din cadrul școlii, inclusiv îmbunătățirea estetică a platformei comune de depozitare temporară deșeuri.
Corpul de clădire al  Liceului German „Friedrich Schiller" din Piața Cazărmii, nr. 7 (învățământ primar) va și el reabilitat, în prezent documentația de avizare a lucrărilor de intervenție aflându-se în curs de elaborare. Municipalitatea va depune acest proiect spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (P.N.R.R.).
„Avem foarte mulți copii care s-au înscris la Liceul german tocmai pentru a învăța și aprofunda limba germană, conștienți fiind de oportunitățile de carieră pe care le oferă cunoașterea acestei limbi. Acest lucru întregește faptul că în Oradea și în județul Bihor s-au înființat mai multe parcuri industriale care au atras investitori puternici, spre care tinerii pot veni mult mai ușor cunoscând limba germană. Practic avem un produs integrat de resursă umană exact în zona aceasta a Oradiei", a precizat Călin Gal, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.
La finalul întâlnirii, consulul german la Timișoara, doamna Regina Lochner, și-a exprimat intenția ca undeva spre toamnă, când situația pandemică se va mai liniști, să se organizeze o întâlnire comună la Oradea, la care să participe reprezentanții administrației locale, a unităților de învățământ, a mediului economic și de afaceri, în  scopul unei mai bune comunicări prin care să se identifice și să se rezolva probleme acolo unde ar exista. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:28:35 Ora standard a Europei de Est