Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O sută de zile de școală la ,,Dimitrie Cantemir”

„Steluțele” au sărbătorit

O sută de zile de școală la ,,Dimitrie Cantemir”

Cu mult entuziasm, elevii clasei pregătitoare B, „Steluțele", au sărbătorit împlinirea a 100 de zile de învățătură, joacă și bucurie, petrecute împreună la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" din Oradea, condusă cu profesionalism și dăruire de către doamna director Codău Teodora și doamna director adjunct Bálint Beáta Livia.

Încă de la începutul anului școlar, atunci când am stabilit calendarul zilei, pe un panou special, copiii au aplicat câte un cartonaș care arăta numărul zilei de școală. Apropierea de magicul 100 a creat multă emoție și nerăbdare.
Activitățile din această zi au decurs într-un mod special. Elevii, îndrumați de către doamna prof. Pința Mariana, au numărat în cor până la 100, utilizând socotitoarea. Apoi au prezentat lucrurile pe care le consideră deosebite, învățate de când sunt școlari.
Au pătruns în mirifica lume a poveștilor, conduși de studenta practicantă Coste Ana-Maria. Personajele au fost două omizi, Omi și Ida, care pentru a se transforma în doi fluturași care pot să zboare singuri, să viseze, să se joace, aveau de parcurs un drum lung, uneori anevoios, asemeni vieții de școlar.
Fiecare elev și-a prezentat lucrarea dedicată acestui eveniment. Au beneficiat și de ajutorul părinților, care le-au îndrumat creativitatea, ingeniozitatea.
Toate lucrările au fost deosebite. O fetiță a cuprins în lucrare 100 de steluțe, pe 24 dintre ele fiind notate numele colegilor de clasă. Interesantă a fost și lucrarea unui elev care a numerotat 100 de ouă de Paște, pe care le-a așezat într-un coșuleț frumos decorat. Un alt elev a realizat macheta școlii în care învață de 100 de zile.
Am citit apoi împreună 100 de cuvinte, pentru a ne crea și într-un alt mod reprezentarea acestui număr. Lectura a implicat toți elevii din clasă, emoționați de însemnătatea momentului și mândri totodată că sunt capabili să descifreze universul misterios al literelor.
Am organizat și un concurs de matematică, problemele rezolvate de copii fiind inspirate din lumea poveștilor cunoscute de ei. Împărțiți în patru grupe, care purtau numele unor flori de primăvară (grupa Narciselor, Lăcrămioarelor, Lalelelor, Toporașilor), „steluțele" au constatat că prin activități simple și distractive, matematica poate deveni atractivă. 
Cel mai vesel moment a fost atunci când ne-am jucat împreună în curtea școlii, lansând spre cer 100 de baloane.
A fost un eveniment apreciat de toți elevii și de părinții acestora, care au înțeles că timpul petrecut împreună cu copiii dumnealor este cel mai valoros.
Prof. Pința Mariana

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:29 Ora standard a Europei de Est