Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Emoții în premieră pentru elevii clasei a VII-a

Matematica a luat-o înaintea tuturor!

Emoții în premieră pentru elevii clasei a VII-a

Elevii din clasa a VII-a au trăit, astăzi (vineri, 4 mai), emoțiile primei teze cu subiect unic, la nivel de țară. Părerea generală a profesorilor de specialitate și chiar și a elevilor este că nu s-a dat greu. „Un copil bun poate lua 10, dar pentru cei de nivel mediu, volumul de muncă era mult prea mare!”

Cele 11 puncte (item-uri), ca să fie rezolvate în 50 de minute, însemna un ritm de lucru foarte bun, elevul neavând prea mult timp să stea pe gânduri. Unde mai pui că aveai și de desenat trapez, pătrat și triunghiuri, fie și numai pe ciornă, pentru a putea rezolva patru dintre puncte unde se cerea: aflarea înălțimii și perimetrului trapezului isoscel, lungimea laturilor unor triunghiuri (asemenea), latura unui triunghi dreptunghic sau aria unui pătrat. Iar punctul nr. 4, spun profesorii, nu a fost bine formulat: „Scrieți un număr rațional și un număr irațional!”(lăsând loc de interpretări, dacă elevul nu va respecta ordinea din formulare).

Așadar, primul hop a fost trecut. Urmează limba maternă în 10 mai și limba română, pe 17 mai.

Ar mai fi de obiectat faptul că mințile luminate din minister nu au respectat lucruri elementare în ceea ce privește curba efortului pe săptămână și pe zi, din moment ce și-au permis să fixeze o asemenea teză total neinsperat, în ultima zi a săptămânii de lucru pentru elevi, și la o oră la fel de nepotrivită!

Chiar nu s-a găsit nimeni în minister să-i șoptească dlui ministru (care, cică ar fi inginer) să nu fixeze teza tocmai vinerea, și la sfârșitul programului?!

Cât despre corectarea lucrărilor în centre de evaluare, cu doi sau chiar trei profesori pe lucrare, e totuși exagerat de mare deranjul, pentru o armată de profesori. Nu putem ști cât de eficient va fi un asemenea demers educațional.

Prezență sută la sută


La Școala cu clasele I-VIII „Dacia” din Oradea nu a lipsit nimeni de la teză. La ora 12.00, elevii celor cinci clase de-a VII-a își ocupaseră locurile în bănci, în ordine alfabetică, repartizați în opt săli de clasă. Comisia, în frunte e cu directorul școlii, prof. Florian Hava, în calitate de președinte, a luat toate măsurile pentru ca elevii să poată să-și susțină lucrarea în cele mai bune condiții.  (Ovi Dan)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:34:24 Ora standard a Europei de Est