Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Romanian-American Foundation susține proiecte de educație antreprenorială în zece licee agricole din țară

În cadrul proiectului Agribusiness în școală

Romanian-American Foundation susține proiecte de educație antreprenorială în zece licee agricole din țară

În cadrul proiectului Agribusiness în școală, în urma concursului de granturi pentru liceele agricole, organizat de Junior Achievement România, cu sprijinul Romanian-American Foundation, 10 instituții de învățământ vor derula proiecte pe teme de educație antreprenorială și agricolă, care vor implica cadre didactice, elevi și consultanți voluntari din comunitatea locală.

Cele 10 instituții de învățământ care vor beneficia de granturi pentru proiecte de educație antreprenorială în anul 2022 sunt: Liceul Demostene Botez, Trușești, Colegiul Tehnic Valeriu D. Cotea, Focșani, Liceul Tehnologic Nr.1, Valea lui Mihai, Liceul Tehnologic Jacques M. Elias, Sascut, Colegiul Agricol Traian Savulescu, Târgu Mureș, Liceul Tehnologic Agricol Alexandru Borza, Geoagiu,Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Liceul Tehnologic Nr.1, Salonta, Liceul Tehnologic Alexandru Vlahuță, Șendriceni, Colegiul Național de Agricultură și Economie, Tecuci.
Proiectele includ mai multe tipuri de activități, de la pregătirea teoretică și practică a elevilor,la conectarea cu mediul de afaceri local - traininguri, workshop-uri, întâlniri cu antreprenori locali, târguri de produse/servicii, concursuri de planuri de afaceri, vizite la firme agricole, realizarea unor afaceri pilot.
În anul școlar 2021-2022, proiectul Agribusiness în școală cuprinde și alte componente care contribuie la pregătirea profesorilor și elevilor din liceele agricole, prin oferirea accesului gratuit la resurse de învățare practice și interactive pe platforma J.A. InspireTM, în programul J.A. Educație antreprenorială și studii de caz reale din domeniul agribusiness, precum și oportunitatea de a participa la Incubatorul Național J.A. BizzFactoryTM cu idei de afaceri și start-up-uri.
,,Concursul de granturi susținut de Romanian-American Foundation și implementarea proiectelor de educație antreprenorială în liceele agricole, pornind de la aplicații și activități educaționale gândite și planificate de profesori împreună cu elevii, reprezintă deopotrivă un exercițiu de învățare pentru partea de management de proiect și o oportunitate de dezvoltare a abordărilor și abilităților antreprenoriale. Ne-am bucurat că profesorii și conducerea liceelor au răspuns activ provocării lansate pentru aplicații și, pe parcursul implementării, îi vom sprijini cu resursele necesare și consultanță, pentru că, în acest mod, ne dorim să creăm modele,îmbinând educația agricolă și antreprenorială, care pot fi replicate cu ușurință în comunitatea locală și care îi pot motiva pe tineri să pună în aplicare idei de afaceri în domeniul agribusiness" - Alice Duțu, director Programe, Junior Achievement România.
Prin proiectul Agribusiness în școală, derulat sub umbrela programului Creștem prin Educație Agricolă (C.E.A.), sprijinim liceele agricole să ofere programe educaționale relevante pentru economia locală, care să pună accentul pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzători mici și mijlocii din agricultură, prin oferirea de oportunități de învățare prin practică și în strânsă cooperare cu comunitatea locală.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:45:18 Ora standard a Europei de Est