Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cu ,,risipă” de culoare și multă inteligență, și-au primit, ieri, gazdele partenerii de proiect din Suedia, Grecia, Serbia, Turcia și Spania în ,,Capitala Art Nouveau a României”

În perioada 15-17 martie, la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan”, din Oradea, se desfășoară cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus +, cu tema „Inteligența verbală”

Cu ,,risipă” de culoare și multă inteligență, și-au primit, ieri, gazdele partenerii de proiect din Suedia, Grecia, Serbia, Turcia și Spania în ,,Capitala Art Nouveau a României”

Cu toată experiența didactică acumulată în reuniunile de proiect Erasmus+, cu multă sclipire și culoare, marți, 15 martie 2022, echipa de proiect a pedagogiștilor orădeni, în frunte cu doamna director Simona Nicoleta Martin și doamna profesor Maria Duma, coordonator de proiect, și-a primit regește, cu pâine și sare, cu mărțișoare, cu cântec, joc și voie bună, partenerii de proiect din Suedia, Grecia, Serbia, Turcia și Spania, aflați la Oradea, la cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus +,,Colors"- 2020-1-SE01-KA229-077901_5.

,,Pornind de la ,,Teoria Inteligențelor Multiple" a lui Gardner, întâlnirea transnațională de formare de la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan", dorește să dezvăluie, potrivit declarației coordonatorului de proiect, prof. Maria Duma, tipurile de inteligență pe care elevii le posedă și să le valorifice prin activitățile planificate, îmbunătățind calitatea actului educațional", după cum susține doamna profesor Maria Duma, omul-total al echipei de proiect, care a filmat și a filtrat totul prin prisma inteligenței sale verbale, cu sclipire și dăruire, pentru ca reuniunea de la Oradea să iasă ca la carte, un model de bune practici într-ale întâlnirilor Erasmus +.  
Proiectul este un parteneriat cu schimb interșcolar, fiind implementat în perioada 1.09.2020 - 31.08.2023, la nivelul ciclului primar din șase unități școlare din tot atâtea state, cu Suedia în calitate de țară coordonatoare, cu  - ,,Johannesskolan", școală coordonatoare, alături de cinci parteneri din: Grecia ,,4 DimotikoPefkon", România - Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea, Spania -,,Ceip El Peñascal", Serbia - PU „Nasa Radost" și Turcia - ,,Sehit Polis Volkan SabazIlkokulu".
Prima întâlnire de proiect a avut loc în perioada 1-7 octombrie 2021, în Turcia, la ,,Sehit Polis Volcan SabazIlkokulu" Kocaeli, amânată cu un an datorită contextului pandemic. La această mobilitate s-a dezbătut ,,Inteligența matematică".
Ieri dimineață, echipa vulcanică de proiect, alcătuită din: doamna director Simona Nicoleta Martin, doamna profesor Maria Duma, coordonatorul de proiect, și ceilalți opt membri: prof. Angela Clonda, Teodora Popa, Anamaria Horga, Aurelia Susan, Lazăr Cătălin, Rodica Panti, Emilia Blaga și economist Daniela Sidea, dimpreună cu cei doi directori adjuncți (Kleszken Eva și Bacter Călin Florin) își așteptau oaspeții cu mult drag în curtea colegiului, în clădirea claselor primare, cu artiștii pregătiți să dea tonul întâlnirii într-o atmosferă sărbătorească colorată, cu baloane, cântec, joc și voie bună, primiți în incintă, potrivit ospitalității românești, cu pâine, sare și mărțișoare.
Activitatea oficială de primire și prezentare s-a ținut în amfiteatrul școlii, sala de clasă a doamnei profesor Maria Duma, unde gazdele și-au copleșit partenerii cu mesaje, dedicații și atenții, cu un discurs colegial emoționant, susținut de doamna director Simona Nicoleta Martin, care a prezentat frumoasa carte de vizită a pedagogiștilor vulcanici orădeni, cu peste 230 de ani de dăinuire, cu peste 1.700 de elevi, cadre didactice și nedidactice, liceu biling, româno-spaniol, școală europeană, școală e-Twinning, școală acreditată Erasmus, bază de practică pedagogică...
Programul artistic, viu colorat, a continuat în amfiteatru cu un montaj ingenios și antrenant, pus în scenă de școlari primari isteți, purtători ai siglei și simbolurilor proiectului, cu reprezentate ale sexului frumos, manechine, pregătite și îmbrăcate aparte pentru a reprezenta cele șase țări partenere. Elevii clasei a IV-a A, sub îndrumarea doamnei prof. lb. engleză Popa Teodora Felicia, au prezentat o modalitate concretă de valorificare a inteligenței lingvistice prin prezentarea unei schițe teatrale, schiță compusă și pusă în scenă special pentru această mobilitate; interpretând roluri ale unor copii din cele șase țări ale Europei care se joacă împreună și poartă o conversație relevantă pe anumite stereotipuri culturale și alte idei prezentate deja în cadrul proiectului. Iar parada rochiilor din materiale reciclabile, cu elevele clasei a XI-a, a fost coordonată de d-na profesor Andrea Koșa.
Să fie pace în lume!
Trecând în revistă cele șase clase prinse în buchetul proiectului (plus clubul de robotică), spectacolul a fost total, de la o sală de clasă la alta, prin aranjamentul sălii și conținutul de idei vehiculate, gingășia și istețimea școlarilor, prin proiecțiile prezentate și prin cântecele interpretate (Prieteni-prieteni; Să fie pace în lume!). Cu toții erau ancorați în problematica proiectului, pregătiți să-i surprindă plăcut pe oaspeți cu cunoștințele însușite legate de cultură, civilizație și limbă, ale celor șase state (țară, capitală, drapel, monedă, tradiții, port popular, localități și personalități reprezentative, mâncăruri tradiționale...).
Regalul a fost semnat și parafat, la final, tot în amfiteatru, cu tablete și telefoane inteligente, într-un recital internațional inteligent, de elevii doamnei profesor Maria Duma.
La Primăria Oradea, cele șase delegații Erasmus au fost primite de domnul primar Florin Birta
În sala ,,Traian Moșoiu", complet schimbată, un adevărat ,,Parlament" orădean, delegațiile Erasmus au fost primite cu multă căldură de către domnul primar Florin Birta și de doamna Angela Lupșea, directorul executiv al Fundației de Protejare a Monumentelor Istorice din județul Bihor. Gazda mare le-a urat bun venit în ,,Capitala Art Nouveau a României", prezentându-le câteva date și repere orădene semnificative:
„Mă bucur că puteți fi prezenți, aici, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Iosif Vulcan", alături de care derulați această activitate. Suntem un oraș de aproximativ 200.000 de locuitori, iar în ultimii 10 ani am investit peste 600 de milioane de euro din fonduri europene pentru modernizarea comunității. Am avut un real sprijin din partea Uniunii Europene și vom continua să accesăm bani europeni. Suntem un oraș unic în Europa, deoarece, spre deosebire de multe orașe europene cu tradiție, aici sunt prezente patru episcopii: Episcopia Ortodoxă, Romano-Catolică, Greco-Catolică și Reformată. Asta demonstrează că orașul nostru trăiește într-o frumoasă comuniune", a subliniat domnul primar Florin Birta.
Doamna director Angela Lupșea ne-a vorbit despre istoria clădirii Primăriei Oradea, dar și despre alte obiective importante din municipiul nostru.
„Vă aflați în clădirea Primăriei care, din anul 1904, deservește toți cetățenii. Nu și-a schimbat această destinație niciodată. Este o clădire monument istoric, fiind rodul a patru proiecte de arhitectură. Primăria are un turn de peste 50 de metri, ce a deservit la 1904 ca punct de observare a pompierilor. Astăzi este un obiectiv îndrăgit datorită panoramei pe care o oferă asupra orașului și a malului Crișului Repede"..., a ținut să precizeze doamna director executiv Angela Lupșea.
La finalul întâlnirii, participanții au primit diplome, care atestă participarea lor la proiectul Erasmus; după care au urcat în turnul Primăriei.
Astăzi, de dimineață, delegațiile vor avea prezentări în sala de conferințe de la Ramada
Coordonatorul de proiect, doamna profesor Maria Duma, ne-a dezvăluit câte ceva și din activitățile de proiect din perioada următoare.
Astăzi (miercuri), spre exemplu, de dimineață, în sala de conferințe de la Ramada,în cadrul reuniunii de proiect, vor ava loc prezentări făcute de reprezentanții celor șase delegații. În deschidere orchestra simfonică, și soliști vocali și instrumentiști ai Liceului de Arte vor aduce primăvara europeană muzicală la Ramada.
Lector univ. dr. Ioana Cistelecan va prezenta modalități creative de citire a unui text în workshopul cu același nume. În zilele următoare, la Universitatea din Oradea, conf. univ. dr. Karla Melinda Barth va susține workshopul ,,Inteligența verbală". Clubul de lectură pe care Colegiul Național îl are la Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" va prezenta creații literare în diferite limbi, dovedind deschiderea pe care elevii noștri o au pentru învățarea limbilor străine...
Cu cinste, prețuire și prietenie, cu sufletul deschis!
Cu mult drag și respect, în semn de înaltă prețuire pentru colegii profesori din cele cinci delegații, doamna profesor Maria Duma a ținut să ni-i prezinte nominal, felicitându-i și urându-le ședere plăcută și rodnică în Oradea și județul Bihor.
Delegația din Suedia este reprezentată, la Oradea, de Pär Olof  Blondell, Peter Söderholm și Jovana Gardovic; Grecia: Konstantinos Sourlıs și Konstantinos Traıanos; Serbia: Sandra Irsevic, Eleonora Starek și Jasna Skenderovic; Turcia: Murat Kanmaz, Dinçer  Torun, Mehtap Kılıç, Umut Özlem Tok, İlknurSönmez și Çiğdem Gülay; Spania:  Ricardo Delgado Escudero, Fern Elisabeth Norris și Narja den Breeyen.
I-am cunoscut și noi, ieri, și i-am admirat pentru voioșie, sinceritate, deschidere și prietenie!
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (160 de poze) în Galeria foto: Cu ,,risipă” de culoare și multă inteligență, și-au primit, ieri, gazdele partenerii de proiect din Suedia, Grecia, Serbia, Turcia și Spania în ,,Capitala Art Nouveau a României”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:52:49 Ora standard a Europei de Est