Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Internaţională a Francofoniei, celebrată la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuşi” din Oradea

În 20 martie,

Ziua Internaţională a Francofoniei, celebrată la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuşi” din Oradea

În fiecare an, ziua de 20 martie prilejuieşte sărbătoarea Francofoniei, marcată prin diverse manifestări culturale.

Termenul de ,,francofonie" a apărut spre finalul secolului al XIX-lea şi descrie ansamblul de persoane şi ţări care vorbesc limba franceză. Câteva decenii mai târziu, sensul prim al acestui termen se va schimba cu cel înţeles astăzi, şi anume de spaţiu lingvistic favorabil schimburilor mutuale, a colaborării pe varii domenii.
Limba franceză este vorbită de peste 25% dintre români, iar cei peste 14.000 de profesori de limba franceză ajută la educarea copiilor în şcoli pentru promovarea culturii şi civilizaţiei franceze. Tot mai mulţi elevi regăsesc frumuseţea limbii franceze, descoperă varietatea culturii şi a artelor spaţiului francofon. Cu această ocazie, elevii claselor a IX-a A, a X-a B şi a XI-a A de la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuşi" din Oradea, coordonaţi de prof. Ana Cserna, au realizat activităţi dedicate Zilei Internaţionale a Francofoniei. Programul activităţilor propuse elevilor a cuprins: realizarea de desene şi afişe cu tema francofoniei, discutarea unor informaţii despre semnificaţia zilei, vizionarea unui film în limba franceză şi prezentări în PowerPoint referitoare la acest eveniment. Din program nu putea să lipsească evocarea unor personalităţi româneşti a căror evoluţie este strâns legată de spaţiul francez şi care au contribuit prin viziunea și opera lor la dezvoltarea culturii franceze, Eugène Ionesco şi Constantin Brâncuşi, care este şi patronul spiritual al şcolii noastre.
Prof. Ana Cserna
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Ziua Internaţională a Francofoniei, celebrată la Liceul Tehnologic ,,Constantin Brâncuşi” din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:13:25 Ora standard a Europei de Est