Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Mondială a Apei, sărbătorită, marți, la Ștei

Anul acesta, atenţia s-a îndreptat spre apele subterane

Ziua Mondială a Apei, sărbătorită, marți, la Ștei

Elevii Şcolii Gimnaziale ,,Miron Pompiliu", Ştei, au fost protagoniştii unei activităţi dedicate Zilei Mondiale a Apei - 22 Martie.

Apa, una dintre cele mai importante resurse pe care ni le-a oferit natura, este, din păcate, o resursă epuizabilă. Ziua Mondială a Apei, sărbătorită pe 22 Martie în fiecare an, atrage atenţia asupra acestei problematici, şi are ca scop concentrarea atenției asupra importanței apei pe Terra. Tema din acest an, „Ape subterane", semnalează faptul că: apa ascunsă, care a fost întotdeauna extrem de importantă, nu este pe deplin recunoscută în elaborarea politicilor de dezvoltare durabilă.
Anul acesta, elevii şcolii noastre şi-au concentrat şi ei atenţia asupra apelor subterane. Astfel, prin intermediul unui material PowerPoint, elevii au fost informaţi de către profesor Andru Cristina asupra crizei apei pe Glob, apele subterane văzute ca o soluţie la criza apei pe Glob, poluarea apei şi măsurile ce pot fi luate, dar şi despre apa văzută ,,ca leagăn al vieţii". Aceasta a fost sprijinită de către profesor de Geografie, Nica Anca.
În cea de doua parte a activităţii, elevii au audiat trei materiale audio-video din care aceştia au trebuit să extragă următorii itemi: De ce este apa importantă în viaţa noastră? Cine are de suferit atunci când apele sunt poluate? Ce soluţii putem adopta pentru a proteja natura? Care sunt efectele poluării apei? Cum putem proteja natura? Toate aceste informaţii, pe care elevii le-au extras din materialul urmărit, au fost reunite ulterior sub forma metodei Explozia stelară. Cele cinci grupe ale clasei a V-a au reuşit să extragă cu succes informaţiile cerute. Acest fapt a fost apreciat şi de prof. de Geografie, Nica Anca, cea care a făcut aprecieri, subliniind faptul că s-a lucrat foarte frumos în echipe. Miza jocului fiind de această dată, obţinerea unei steluţe de către echipa sau echipele care oferă cel mai bun răspuns.
Tot în cadrul acestei activităţi, elevii au realizat desene tematice sub coordonarea profesoarei de educaţie plastică, Coroiu Stanciu-Carmen.
Echipa de proiect şi organizare a avut următoarea componență: prof. Coroiu Emanuel Vasile - director, prof. Făşie Gheorghe Romulus - director adjunct, Andru Cristina, Coroiu-Stanciu Carmen și Nica Anca.
Prof. Andru Cristina

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:30:43 Ora standard a Europei de Est