Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Domnul vicepreședinte Mircea Mălan dorește ca, în Bihor, ecologia, educația pentru mediu să aibă viitor și durabilitate!

Ieri, la conferința de presă, au fost puse pe tapet două proiecte

Domnul vicepreședinte Mircea Mălan dorește ca, în Bihor, ecologia, educația pentru mediu să aibă viitor și durabilitate!

Știe domnul vicepreședinte ce știe. Și știe bine! Vrea să le dea pe mâinile copiilor și dascălilor. Ca să aibă viitor și durabilitate. Natura să crească odată cu ei și ei împreună cu natura, iubind-o și îngrijind-o. Astfel Eco Club Bihor și toate eco-cluburile care se vor înființa în școli sunt pe mâini bune. Pentru o schimbare de ,,paradigmă" și de mentalitate.

Vineri, 15 aprilie 2022, în sala mare a Prefecturii și Consiliului Județean, domnul vicepreședinte Mircea Mălan ne-a informat despre două proiecte de educație civică și ecologică, implementate de Consiliul Județean Bihor, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Consiliul Județean al Elevilor Bihor și Ecolect Group Bihor, avându-i alături pe reprezentanții partenerilor, generalul I.S.J. Bihor, domnul prof. dr. Horia Abrudan și Oliviu Codrean, președintele C.J.E Bihor.
În cadrul primului proiect se dorește sprijinirea înființării unei comunități de voluntari în rândul tuturor elevilor din județul Bihor. ,,Problema curățeniei în județul nostru, spunea dl vicepreședinte, este o problemă a întregii comunități și a fiecăruia dintre noi. Această problemă pentru a fi rezolvată are nevoie de schimbare de mentalitate, iar această schimbare de mentalitate poate fi doar o consecință a educației; dacă vrem să abordăm lucrurile consistent, pe termen mediu și lung. Din această perspectivă, vrem să-i încurajăm pe elevii din județul nostru să facă parte din această comunitate care se va constitui la nivelul fiecărei școli și se va chema Eco Club Bihor... Ne dorim ca elevii din județul nostru să înțeleagă că e important să aibă o legătură concretă și directă cu natura și că este în responsabilitatea fiecăruia dintre noi să prețuim și să respectăm ceea ce Dumnezeu ne-a dăruit".
În continuare, domnul inspector școlar general Horia Abrudan a detaliat ce se va întâmpla în școli pentru a operaționaliza obiectivele propuse; faptul că în toate școlile au fost desemnați coordonatorii acestor comunități la nivelul unităților de învățământ, iar acești coordonatori, împreună cu elevii, vor desfășura activitățile propuse. ,,Se simte nevoia unei comunicări, a unei socializări între aceste comunități, între elevi, în general; se simte nevoia de a încuraja voluntariatul în rândul elevilor, de a-i îndemna să lucreze în echipă", a menționat generalul I.S.J. Bihor.
Și reprezentantul C.J.E. Bihor, Oliviu Codrean, a subliniat dorința elevilor de a se implica în comunitate. „Motivul pentru care am ales să ne implicăm în acest proiect este tocmai dorința elevilor de a se implica în comunitate. La unul dintre cele mai recente proiecte ale noastre, grupul operativ „Uniți pentru Ucraina", ne-am implicat peste 800 de voluntari, elevi și studenți, din tot județul. Obiectivele proiectului sunt foarte bine întemeiate, este vorba despre educarea elevilor din punct de vedere civic și ecologic", a motivat Oliviu.
Minimum două activități de ecologizare în ,,Luna curățeniei"
Prima acțiune pe care a lansat-o deja domnul vicepreședinte elevilor, o eco provocare, propusă în cadrul Eco Clubului Bihor, se poate desfășura în luna mai, în cadrul ,,Lunii curățeniei", prin participare la minimum două activități de ecologizare, împreună cu comunitatea din care face parte fiecare elev. Iar ,,la finele lunii mai, cu ajutorul dascălilor responsabili cu acest proiect, vom centraliza numele tuturor copiilor care au participat la acest proiect, la minimum două acțiuni de ecologizare în comunitatea de voluntari constituită la nivel local. Printr-o tragere la sorți electronică, vom stabili 21 de câștigători, câte trei câștigători din fiecare cele șapte zone de operare din județul Bihor (6+1), de data aceasta includem și orașul Oradea (la cele șase zone:
*Zona 1B -  Biharia, Borş, Ceica, Cetariu, Copăcel, Drăgeşti, Girişu de Criş, Hidişelu de Sus, Holod, Ineu, Lăzăreni, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Săcădat, Sânmartin, Sântandrei, Sârbi, Spinuş, Tileagd, Vârciorog, Husasău de Tinca, Gepiu, Sălard, Toboliu;
*zona 2 - oraşul Aleşd şi comunele: Aştileu, Auşeu, Borod, Bratca, Brusturi, Bulz, Lugaşu de Jos, Măgeşti, Şinteu, Şuncuiuş, Ţeţchea, Vadu Crişului;
*zona 3 - compusă din oraşul Salonta şi comunele: Avram Iancu, Batăr, Cefa, Ciumeghiu, Cociuba Mare, Mădăras, Olcea, Tinca, Tulca, Sânnicolau Român;
*zona 4 - oraşele: Beiuş, Nucet, Ştei, Vaşcău, respectiv comunele: Budureasa, Bunteşti, Căbeşti, Căpâlna, Cărpinet, Câmpani, Criştioru de Jos, Curăţele, Dobreşti, Drăgăneşti, Finiş, Lazuri de Beiuş, Lunca, Pietroasa, Pocola, Pomezeu, Răbăgani, Remetea, Rieni, Roşia, Sâmbăta, Şoimi, Tărcaia, Uileacu de Beiuş;
*zona 5 - oraşul Marghita şi comunele: Abram, Abrămuţ, Boianu Mare, Balc, Buduslău, Chişlaz, Derna, Popeşti, Suplacu de Barcău, Tăuteu, Viişoara;
*zona 6 - oraşele Săcuieni şi Valea lui Mihai şi comunele: Sâniob, Cherechiu, Curtuişeni, Diosig, Roşiori, Sălacea, Şimian, Tarcea, Tămăşeu).
Premiile vor consta în câte un voucher în valoare de 500 de lei pentru fiecare din cei 21 de copii, respectiv câte un voucher în valoare de 1.000 de lei pentru cele 21 de comunități de voluntari din care aceștia fac parte", a precizat dl vicepreședinte.
Centru de educație ecologică la Șinteu
Tot în cadrul precizărilor, dl Mircea Mălan a făcut vorbire și despre realizarea unui Centru de educație ecologică la Șinteu, întrucât primarul de aici a oferit suprafața de 7 ha în acest scop, unde urmează să fie construite spații de cazare (căsuțe din lemn) pentru 50 de persoane, sală de mese și sală de conferințe, la dispoziția școlii și a comunității de voluntari, pentru cursuri, tabără la sfârșit de săptămână sau acțiuni în cadrul programului educativ  Școala altfel.
Cel de-al doilea proiect
Cel de-al doilea proiect (cu fonduri europene, în valoare de 350.000 de euro) este implementat de A.D.I. Ecolect Group, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor, ONG-ul Pro-Timer și cinci școli din județul Bihor (Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" din Oradea, Școala Gimnazială Nr.1 din Roșia, Școala Gimnazială „Nicolae Bogdan" din Vașcău, Școala Gimnazială Nr.1 din Butani și Școala Gimnazială Nr.1 din Ciumeghiu) și presupune, așa cum a precizat dl vicepreședinte Mircea Mălan, achiziția unor laboratoare mobile de cercetare ecologică și înființarea unor cluburi locale de ecologiști în zonele defavorizate din județ.
,,Cheia rezolvării problemelor ecologice pe termen mediu și lung, într-un mod consistent, și nu doar de suprafață, este educația copiilor noștri... Vrem să sprijinim, dar să avem ce sprijini", a conchis dl vicepreședinte.
Și să mai adăugăm faptul că cei care se vor implica în activități de voluntariat vor fi apreciați în fiecare toamnă în cadrul Galei voluntariatului, după cum s-a exprimat domnul Mircea Mălan.
Ovidiu Dan

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 13:23:18 Ora standard a Europei de Est