Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

N.N. România susține implicarea tinerilor în proiecte de antreprenoriat social

Parteneriatul educațional strategic

N.N. România susține implicarea tinerilor în proiecte de antreprenoriat social

Parteneriatul educațional strategic dintre Junior Achievement (JA) România și N.N. România, încheiat în 2014, a continuat și în anul școlar 2021-2022 prin proiectul internațional Social Innovation Relay (S.I.R).

Aflat la cea de-a opta ediție în România, S.I.R. susține profesori și elevi de liceu din toată țara, inclusiv din mediul rural, să participe la inițiative cu mai multe componente educaționale practice, care pun accentul pe dezvoltarea cunoștințelor și abilităților în domeniul antreprenoriatului și inovării sociale. 
Cu sprijinul a opt consultanți voluntari N.N. România și al echipei J.A. România, au fost desfășurate mai multe activități educaționale ca parte a S.I.R., printre care: sesiuni de mentoratwebinare pe baza unor studii de caz și workshop-ul interactiv Social Innovation Camp
„Interacțiunea tinerilor cu mentorii le-a dat și mai multă încredere și curaj că pot face o diferență în comunitate prin ideile lor de antreprenoriat și inovare socială. Am descoperit la ei multă energie și creativitate în explorarea unor soluții foarte bine ancorate în realitate și mă bucur să văd că o generație încă foarte tânără are abilitățile să creeze idei inovatoare și să le transpună în planuri pentru un viitor mai bun", spune Gabriela Lupaș-Țicu, chief Marketing & Operations Officer la N.N. România și unul dintre mentorii voluntari implicați în proiect.
În sesiunile de mentorat organizate în luna aprilie, 17 echipe de elevi, care au dezvoltat planuri de afaceri cu o componentă relevantă de antreprenoriat social și au gândit soluții cu impact pentru categorii dezavantajate, au avut ocazia să primească consultanță, feedback și răspunsuri la întrebări de la voluntarii N.N. 
Liceenii vor utiliza această experiență de învățare practică pentru a-și îmbunătăți proiectele și a continua munca la pilotul de business social, urmând să treacă printr-un proces de evaluare și selecție pentru a participa, la finalul lunii mai, la finala națională Social Innovation Relay, când vor realiza un pitch în fața juriului, și vor concura pentru un loc la ediția S.I.R. la nivel european.
De asemenea, în cadrul workshop-ului Social Innovation Camp, peste 60 de elevi din 11 licee au acceptat provocarea de a propune și prezenta soluții la problema șomajului care se manifestă în rândul tinerilor cu oportunități limitate din mediul rural, ca urmare a consecințelor generate de pandemia de Covid-19, atât la nivel educațional, cât și la nivelul economiei și al pieței muncii, prin scăderea numărului de locuri disponibile pentru internship-uri și job-uri entry-level la nivelul companiilor și instituțiilor. 
Organizați pe echipe și cu sprijin din partea profesorilor coordonatori și mentorilor voluntari N.N., elevii au analizat în detaliu această problemă socială, relația cauze-efecte și impactul în comunitățile defavorizate și au propus diferite soluții, cu potențial să reducă pe termen scurt și mediu dificultățile de acces la oportunități educaționale sau de inserție profesională, precum: 
*crearea unei platforme digitale de îndrumare profesională, care să faciliteze legătura directă a tinerilor cu angajatorii;
*înființarea unui ONG care să deruleze activități de formare a tinerilor, târguri de joburi, stagii de pregătire practică și internship-uri în diferite domenii;
*organizarea de programe și cluburi, traininguri pe tehnologie și IT, de schimburi de experiență pentru elevi, sesiuni de mentorat, care să îi ajute să își dezvolte abilități diverse; 
*derularea de programe de consiliere și orientare profesională conform cu profilul/specializarea absolvită la liceu; 
*cursuri online de dezvoltare personală și stagii de practică diversificate;
*crearea unei aplicații pentru recrutare online și a unui call center care să ajute tinerii să obțină un job potrivit. 
Profesorii și elevii au apreciat formatul workshop-ului, lucrul în echipă și folosirea instrumentelor digitale, posibilitarea de a-și exersa creativitatea și abilitățile de prezentare în fața unei audiențe: 
*„Activitatea a fost interactivă și am acumulat multe informații interesante de la coechipieri și mentori, care mă vor ajuta în viitor" (elevă, Colegiul Național Spiru Haret, București).
*„A fost o experiență care mi-a dezvoltat gândirea critică și spiritul practic, am învățat să folosesc și o platformă nouă, iar discuția cu mentorul a fost una de folos." (elevă, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București).
*„Sunt recunoscător pentru faptul că am reușit să îmi îmbogățesc cunoștințele și că m-am antrenat pentru rezolvarea unei probleme actuale și voi recomanda și altor colegi să participe la astfel de proiecte" (elev, Liceul Teoretic Al. I. Cuza, București).
J.A. România se implică  și în proiectul Economic Opportunities for All, inițiat în anul 2021 și susținut de N.N. Group în Grecia, Olanda, Spania și România, prin care se urmărește sprijinirea tinerilor cu resurse sau posibilități limitate în tranziția de la educație la angajare și/sau antreprenoriat, prin facilitarea participării la activități educaționale practice și acces la studii de caz, pentru a face față provocărilor din viața reală, în diferite profesii sau ca antreprenori.
Mihai Cornea

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:29:41 Ora standard a Europei de Est