Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe șantierul viitorului drum de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada A3

Vizita oficială a premierului Nicolae Ciucă

Pe șantierul viitorului drum de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada A3

Au început lucrările la cei aproximativ 19 kilometri de șosea care va lega centura Oradea de Autostrada Transilvania în zona Biharia.

Prezent la Oradea, premierul României, Nicolae Ciucă, a făcut o vizită în teren, însoțit de purtătorul de cuvânt al Guvernului - Dan Cărbunaru, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării - Marcel Boloș, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației - Cseke Attila, ministrul Afacerilor Interne - Lucian Bode, șeful Cancelariei prim-ministrului - Mircea Abrudean, subsecretarul de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării - Gabriel, primarul municipiului Oradea - Florin Birta, președintele Consiliului Județean Bihor - Ilie Bolojan, George Bologan, ambasadorul României în Regatul Spaniei, precum și alți reprezentanți ai Guvernului și autorităților locale și județene, precum și constructori.
Vizita de astăzi pe șantier este semnalul de susținere al Guvernului pentru realizarea acestei investiții și a proiectelor de infrastructură. Acesta, asemenea altor investiții de care orădenii, bihorenii și ceilalți cetățeni beneficiază, reprezintă exemple de bune practici pentru modul în care sunt utilizate fondurile europene. Proiectul are o valoare de peste 545 de milioane de lei, fiind finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
„Este un proiect foarte important pentru infrastructura rutieră a județul Bihor și nu numai, este un proiect de care vor beneficia toți cetățenii care circulă în această zonă, este un proiect care se înscrie într-un model de bune practici în colaborarea dintre Guvern și autoritățile locale pe de o parte, și de pe altă parte, este un model de bune practici în ceea ce privește descentralizarea implementării proiectelor europene. Practic, putem să vedem două elemente distincte, dar ele sunt complementare și anume faptul că Sala Polivalentă a fost finanțată din bani guvernamentali și bani asigurați de către autoritățile locale, bani guvernamentali - 80% autoritățile locale - 20% și acest proiect care este finanțat din fonduri europene, aproximativ 545 de milioane de lei fără TVA, din cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare. Acest tip de infrastructură contribuie atât la dezvoltarea economică, cât și la dezvoltarea turismului și cred că este foarte important faptul că diminuează foarte mult așteptarea în trafic a cetățenilor", a precizat premierul Nicolae Ciucă.
Potrivit prim-ministrului Nicolae Ciucă, la nivelul țării noastre există un buget de aproximativ 21 de miliarde de euro care sunt destinați pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.
„Este foarte important să adăugăm că și la nivelul Guvernului, prin bugetul de stat, sunt alocate fonduri, astfel încât să putem să asigurăm partea aceasta de complementaritate între ceea ce putem să facem prin arterele principale de transport și cele de la nivelul autorităților locale, de dimensiune mai mică - și, în felul acesta, doresc să subliniez că, la nivelul Guvernului, practic, strategia noastră de finanțare vizează tocmai acest principiu prin care să reușim să coordonăm alocarea fondurilor de la bugetul de stat cu cele alocate din fonduri europene. Este o discuție pe care o avem de fiecare dată cu autoritățile locale, cu reprezentanții instituțiilor guvernamentale, pentru că dorim foarte mult să existe o convergență a tot ceea ce înseamnă programe de dezvoltare și într-adevăr să putem să beneficiem pe deplin din tot ceea ce înseamnă implementarea acestora", a mai precizat premierul României.
Drumul cu o lungime totală de 19 km va avea profil de drum expres pe 13 km și profil de drum naţional cu patru benzi pe 6 kilometri. Acesta cuprinde trei noduri rutiere, respectiv 12 poduri, pasaje și viaducte.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.) a semnat pe 21 iulie 2021 contractul de proiectare și execuție cu Strabag SRL, compania având la dispoziție șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. (B.P.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:27:02 Ora standard a Europei de Est