Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Imagini în dialog”

Cea de a VI-a ediție a expoziției

„Imagini în dialog”

Proiectul expozițional „Imagini în dialog" a ajuns la cea de a VI-a expoziție a sa. Lucrările celor 27 de artiști orădeni, vor fi găzduite în spațiile Muzeului Țării Crișurilor din Cetatea Oradea, în perioada 3 - 24 mai 2022.

Lansat în anul 2014, la inițiativa conducerii Departamentului de Arte Vizuale al Facultății de Arte din Oradea, desfășurat în parteneriat cu Liceul de Arte din Oradea și Muzeul Țării Crișurilor, acest proiect își propune să dezvolte și să consolideze un dialog în orizontul artelor vizuale, atât în ceea ce privește relaționarea inter-umană cât și în ceea ce privește colaborarea instituțională. „Având în vizor creațiile artistice ale cadrelor didactice, intenția lansată prin intermediul proiectului vizează, în primul rând, o bună comunicare între profesorii a căror dimensiune vocațională și de creație personală este esențială în procesul educativ dar și o bună comunicare între aceștia și elevi, studenți, părinți și întregul context cultural local", explică conf. univ. dr. Corina Andor, decanul Facultății de Arte a Universității din Oradea.
La rândul său, conf. univ. dr. Teofil Știop, cel care, alături de profesoara Liana Dot, de la Liceul de Arte, este unul din organizatorii expoziției, spune că profesorii-artiști își propun să prezinte studenților, elevilor și publicului larg conținutul activității lor. „Adică, să arătăm ce lucrează cei care îi învață pe studenții și elevii orădeni". Conf. univ. dr. Teofil Știop subliniază că între cele două școli există „o legătură profundă".
Mulți profesori ai Liceului de Arte sunt foști absolvenți ai facultății de profil a Universității din Oradea, la fel cum numeroși absolvenți ai liceului vocațional devin, la rândul lor, studenții Departamentului de Arte Vizuale al Facultății de Arte. Expoziția ,,Imagini în dialog" oglindește această legătură", subliniază conf. univ. dr. Teofil Știop. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:50 Ora standard a Europei de Est