Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Psihopedagogia elevilor cu dificultăți de învățare școlară”, autor, prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul

Lansare de carte, marți, 17 mai, ora 17.00, la Biblioteca Virtuala „Elit” din Oradea

„Psihopedagogia elevilor cu dificultăți de învățare școlară”, autor, prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul

,,Orice incursiune teoretică, metodologică sau aplicativă în psihopedagogia și culisele procesului de învățare, indiferent de vârsta sau condiția bio-psiho-socio-culturală a subiecților analizați, trezește interese și motivații variate care declanșează la rândul lor frământări, ambiții profesionale, idei constructive și soluții creative la problemele atipice întâlnite în diversitatea manifestărilor de dezvoltare biologică și psihologică a copiilor.

Nu de puține ori dificultățile de învățare constituie provocări majore în cariera fiecărui cadru didactic din orice formă de învățământ, iar răspunsul la aceste provocări pot condiționa premizele unor satisfacții profesionale și evoluții neașteptate din partea elevilor care, dintr-un motiv sau altul, sunt în situația de a avea dificultăți de învățare în perioada școlarizării", aflăm din Prefața volumului, semnată de prof. univ. dr. Alois Gherguț (Iași), iar din Cuvânt înainte, faptul că ,,Școala reprezintă, alături de familie, instituțiile culturale, religioase sau de comunicare în masă, organizații non-guvernamentale sau grupurile informale de apartenență ori de referință unul dintre agenții educaționali cei mai importanți cu atribuții în formarea și dezvoltarea personalității copiilor și tinerilor. Pe de altă parte, școala poate fi comparată cu o societate în miniatură, întrucât aici elevul dobândește o serie de cunoștințe extrem de folositoare pentru meseria pe care o va practica, realizează socializarea secundară (stabilind contacte interpersonale cu colegi de aceeași vârstă, mai mici sau mai mari, cu profesori și alți reprezentanți ai autorităților școlare, cu părinții altor colegi, cu alți agenți educaționali), își formează unele deprinderi comportamentale care îi vor permite să se adapteze în lumea reală ș.a.m.d.", scrie autorul volumului, domnul prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul.
(OviDan)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 12:36:18 Ora standard a Europei de Est