Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Landscape Inside, Inside Landscape”

Frumusețea peisajului influențează frumusețea sufletească

„Landscape Inside, Inside Landscape”

Joi, 30 aprilie 2009, la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea a avut loc cea de-a II-a întâlnire a partenerilor de proiect, intitulat „Landscape Inside, Inside Landscape”.
În cadrul proiectului, lansat în septembrie 2008, elevii și dascălii parteneri din patru școli (din România, Grecia, Spania și Italia) doresc să demonstreze cum influențează frumusețea peisajului frumusețea sufletească...

  Prima întâlnire de proiect a avut loc în septembrie 2008 la Infiesto – Spania, iar următoarele două sunt programate în Grecia, în decembrie 2009, și în Italia, în mai 2010.
 Prin acest schimb cultural educațional se urmărește cunoașterea moștenirii culturale tradiționale din cele patru țări partenere, a sistemelor de învățământ respective și legarea de prietenii, printr-o mai bună cunoaștere reciprocă între elevii și dascălii școlilor implicate în proiect.
 „Pornind de la tema proiectului, dorim să demonstrăm cum influențează mediul în care trăim sufletul nostru. Cum putem fi mai buni, respectând și apreciind cultura și valorile culturale ale celorlalți”, după cum ne-a declarat profesoara de engleză, Ileana Borș.
 La ora vizitei noastre, în sala Comenius a școlii, se înmânau diplome, iar cei 11 elevi și 13 profesori din Italia, Spania și Grecia făceau schimb de mici atenții, în parte produse realizate de copii, drept suveniruri pentru partenerii lor din România. În capul mesei sta directorul școlii, prof. dr. Erdeli Gheorghe-Lazăr, ca și coordonator de proiect. Cu toții erau încântați de atențiile dăruite și primite.
 Distinșii oaspeți vor petrece o săptămână în România (în perioada 29 aprilie – 5 mai), timp în care vor reuși să cunoască frumusețile municipiului de pe Crișul Repede, ale județului și nu numai, cu prilejul unor excursii la Peștera Urșilor, Peștera Scărișoara, Băile Felix, Băile 1 Mai, iar în fiecare seară vor ieși în oraș, după cum ne-au asigurat gazdele.
 Programul zilei de joi a fost deschis de artiștii școlii, cu un spectacol de „Bun venit”. Au urmat schimbul de atenții și o recepție la Primăria Oradea, iar după amiază, discuții la masa rotundă, încheiate cu o primă evaluare de proiect. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Landscape Inside, Inside Landscape”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:10 Ora standard a Europei de Est