Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Câtă filosofie, atâta tehnologie”

Prof. univ. dr. habil. Sandu Frunză propune, în premieră, la Universitatea din Oradea, un standard de viață pentru era digitală:

„Câtă filosofie, atâta tehnologie”

Școala Doctorală de Istorie și Centrul de Studii Interdisciplinare „Silviu Dragomir", ale Universității din Oradea, au organizat miercuri, 11 mai 2022, conferința cu tema: Comunicarea ca mod de viață în era digitală, avându-l ca invitat pe prof. univ. dr. habil. Sandu Frunză, de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării a Universității ,,Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca.

Sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea s-a umplut de cei veniți să-l asculte pe reputatul profesor clujean, autor al unor volume de filosofie, religie, științe politice: precum Fundamentalismul religios și noul conflict al ideologiilor, Filosofia și pandemia, Comunicare simbolică și seducție sau Publicitatea și administrația publică sub presiunea eticii.
În debutul conferinței, profesorul Sandu Frunză a anunțat că evenimentul de la Oradea, prima sa conferință publică de după pandemie, prezintă - în premieră - o parte a viitorului volum Eul digital, carte ce „propune o perspectivă filosofică asupra comunicării moderne".
Subliniind importanța comunicării în viața de fiecare zi, invitatul Universității din Oradea a spus că și-ar dori ca, în urma conferinței pe care a susținut-o, fiecare dintre participanți să descopere că are „vocația comunicării".
„Câtă filosofie, atâta tehnologie", a spus profesorul Frunză, adăugând că „datorită dezvoltării noilor tehnologii ale comunicării, dacă vrem să recuperăm ființa umană, cea aflată mereu în criză, avem nevoie de atâta tehnologie, câtă filosofie lăsăm în viața noastră. Acesta ar trebui să fie standardul nostru de viață".
„A fost o invazie a tehnologiei în viețile noastre și noi ne imaginăm că a fost alegerea noastră", a afirmat profesorul Sandu Frunză, avertizându-i pe cei tineri, din sală, că limitele dintre spațiul digital și cel public tind să se estompeze, în măsura în care „nu putem avea revendicări în ceea ce privește caracterul personal al acelor date". Universitarul clujean și-a exprimat convingerea că standardele etice vor evolua odată cu dezvoltarea tehnologică.
Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Universitatea de Stat din Moldova și Muzeul Țării Crișurilor din Oradea.
Sandu Frunză este doctor în filosofie, specializarea filosofia culturii, a valorilor și a istoriei, cercetător și profesor universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării a Universității ,,Babeș Bolyai", unde predă cursurile pe teme de: filosofia comunicării, etică în publicitate, etică managerială, deontologie, religie și ideologie, imaginar religios în limbajele publicitare, dezvoltare personală și branding personal, este autorul a numeroase articole publicate în reviste de specialitate internaționale și naționale. În 2005, Sandu Frunză a primit prestigiosul Premiu al Academiei Române, iar în 2010 - distincția de Profesor Bologna.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:38:52 Ora standard a Europei de Est