Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Există o diferență destul de mare între rezultatele la simulare și cele de la examenul propriu-zis”

Simulările examenelor naționale, analize statistice și procente

,,Există o diferență destul de mare între rezultatele la simulare și cele de la examenul propriu-zis”

Generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan și dl inspector școlar Florin Negruțiu ne-au prezentat, joi (12 mai 2022), într-o conferință de presă, analize statistice și procente legate de simulările examenelor naționale: Bacalaureatul și Evaluarea Națională (la clasa a VIII-a), pe discipline de examen.

Procentele de promovabilitate, după cum veți putea observa, diferă de la o disciplină la alta și de la un an la altul, fie el 2019, înainte de pandemie  sau 2021, după pandemie.
La simularea la Bacalaureat, anul acesta, la limba și literatura română, procentul a fost de 66,94% față de 71,10%  în 2021 sau 69,98% în 2019.  La limba maternă (maghiară): 83,88% în 2022, 85,27% în 2021 și 82,25% în 2019.la matematică și istorie: 60,18% în 2022, față de 50, 57% în 2021 și 50,70% în 2019. Dar cu totul altele sunt procentele, mult superioare, la examenul propriu-zis: 89,29% în 2019 sau 88,20% în 2021 la limba și literatura română; 96,03% în 2019 sau 97,48 în 2021, la limba maternă (maghiară); 80,33% în 2029 și 80,79% în 2021. O să vă întrebați, desigur, atunci ce rol mai au simulările, dacă nu sunt relevante, cât mai aproape de adevăratul examen? Nu se pun la îndoială câștigul și avantajele pe care le au elevii care le privesc la modul serios și responsabil.
Să le vedem și pe cele de la Evaluarea Națională!
65,41% la limba și literatura română în 2022, față de 67,58% în 2021 sau 62,18% în 2019; 75,91% în 2022,la limba maternă (maghiară), față de 75,40 în 2021 și 83,26% în 2019; 55,71% în 2022 la matematică, față de 57,73% în 2021 și 34,50% în 2019. Să le comparăm cu cele obținute la examenul propriu-zis. 77,45% în 2021 sau 76,35% în 2019 la limba și literatura română; 96,05% în 2021 la limba maternă (maghiară), față de 93,28% în 2019; 66,16% în 2021 la matematică, față de 58,89% în 2019.
,,Există o diferență destul de mare între rezultatele la simulare și cele de la examenul propriu-zis, a subliniat domnul inspector școlar general. Sunt două ipoteze, după părerea mea:sau elevii nu sunt într-un vârf de formă în momentul examenului de simulare sau nu prezintă un interes pentru examenul de simulare", a conchis domnul inspector școlar general Horea Abrudan.
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:39:28 Ora standard a Europei de Est