Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Europa văzută prin ochii elevilor”

Proiect educativ

„Europa văzută prin ochii elevilor”

Dezvoltarea unei conştiinţe europene și formarea sentimentului de apartenență la marea familie europeană, ca „cetăţean al Europei", reprezintă un obiectiv important al activităților desfășurate cu ocazia zilei de 9 Mai - Ziua Europei, în cadrul Liceului Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea.

Aflat la a XII-a ediție, concursul dedicat Zilei Europei - 9 Mai 2022, s-a desfășurat în prezența unui public numeros, format din profesori, elevi din clasele primare, gimnaziale, liceale, părinți și alți invitați. În concurs s-au ,,duelat" cinci echipe de gimnaziu și două de liceu, reprezentând diverse țări membre ale UE. Prima probă din concurs, cea artistică a încântat publicul prin scenete haioase, dar care au surprins cu măiestrie momente importante ale istoriei țărilor respective sau diverse simboluri, elemente de identitate a statelor reprezentate. La a doua probă, fiecare echipă și-a prezentat stand-ul într-o manieră originală, invitând apoi publicul să se înfrupte din deliciile culinare pregătite cu măiestrie de multe mâini dibace (ale mamelor, bunicilor), în cadrul celei de-a treia probe (degustare de produse culinare tradiționale).
Echipa de proiect a fost formată din director, prof. Curta Iosif-Viorel, coordonator de proiect, prof. Iștoc Ramona; juriu liceu:președinte juriu, prof. Faur Tabita, membri: prof. Fiter Ciprian (consilier educativ), prof. Ocoș Andreia, prof. Blaga Diana, prof. Ienciu Simona, prof. Opriș Ligia, prof. Pușcaș Florina, Sava Sebastian (membru Consiliul elevilor LTBE);juriu gimnaziu: președinte juriu - prof. Magyar Ana, membri: dna Beatrice Bungo (project manager Europe Direct Oradea), prof. Moțiu Rodica, prof. Fildan Mihaela, prof. Boldiș Marinela, prof. Tamaș Ioan, prof. Brândaș Oana, prof. Oros Nicu, Kiss-Roth Samuel (președinte Consiliul elevilor LTBE). Alți profesori implicați în organizare au fost: Maghiar Florin, Martin Roland, Iștoc Florin, Ivan Daniel, Chiș Coriolan, Opriș Dorin și Gal-Chiș Călin.
În urma jurizării, s-au acordat premii și mențiuni, după cum urmează:
Secțiunea gimnaziu
Premiul I: Lidia Negru, Iulia Marian, Lois Galea, Naomi Galea, Bianca Bejinariu, Robert Bonca, Selin Călin, Bogdan Miclea, Mihuț Adalia, Vlad Durgheu, Beatrice Heredea, clasa a VIII-a B, reprezentând Franța
Premiul II: Sara Vestale, Alexia Miclău, Alesia Demeter, Giulia Negrău, Daria Frățilă, Sara Pentek, Andrei Bora, Bogdan Gomboș, Andrei Turcuș, Răzvan Mic, Dragoș Buzlea, Adonis Petruș, Ayan Bundea, Mattia Avram, Groza Samira, clasa a VI-a A, reprezentând Ungaria
Premiul III: Bențe Ariana, Burcă Ana, Cioară Nicolas, Constantin Andrei, Cosma Sharis, Duma David, Gal-Chiș Naomi, Hnatiuc Alexandru, Iova Zara, Pop Sophie, clasa a VII-a A, reprezentând Olanda
Mențiune I: Stokker Ingrid, Gliția Sara, Benea Titus, Curtui Beniamin, Haiaș Iulia, Platona Damaris, Puie Luca, Toma Sara, Minxolli Sara, Costea David, Palladi Cristian, Mereuța Sabin și Sabo Cristina, clasa a VI-a B, reprezentând Grecia
Mențiune II: Muț Linette, Coita Rianna, Moraru Iulia, Crăciun Tabita, Brândaș Iulia, Ciarnău Mara, Hrițcu Șerban, Gliția Bianca, Ungur Teodora, Corba Darius, Cionca Elisa, Marc Alexia, clasa a VIII-a A, reprezentând Italia.
Secțiunea liceu:
Premiul I: Albu Amalia, Iștoc Antonio, Borma David, Bucur Lorena, Buhaș Hadasa, Costea Denis, Marc Debora, Sala Denis, Popa Eliza, Oprea Tania, Coman Damaris, Gliția Timotei, Rus David, clasa a IX-a B, reprezentând Franța
Premiul II: Benea Renata, Gorcea Andreea, Ciurdar Carla, Gliția Renia, Miheș Mathias, Cioară Alexia, Teședan Marcus, Miheș-Secară Lucas, Trifu Oscar, Ovănescu Vlad, Tuns Elias, Petrușan Armin, Groza Raul, clasa a IX-a A, reprezentând Italia.
Invitată de onoare a fost dna Beatrice Bungo, coordonator Centru EUROPE DIRECT Oradea, care ne-a împărtășit câteva impresii despre concurs: ,,Ne bucură să vedem interes din partea tinerilor pentru a cunoaște Europa mai bine și pentru a descoperi Uniunea Europeană. Am rămas plăcut surprinși de scenetele elevilor. Au dovedit interesul și strădania copiilor pentru a scoate în evidență istoria sau cultura specifică țărilor europene. Acesta este și scopul EUROPE DIRECT Oradea, ca prin activități și evenimente interactive să facem Europa cunoscută bihorenilor". Dna Beatrice Bungo a amenajat și un stand cu materiale informative despre UE, precum broșuri și pliante utile, care au stârnit interesul elevilor pentru a descoperi informații noi despre marea familie europeană.
De asemenea, olimpicul nostru național la istorie, Sava Sebastian, din clasa a XII-a B, care le-a prezentat elevilor semnificația zilei de 9 Mai, ne-a mărturisit: ,,M-am bucurat să pot participa la sărbătorirea Zilei Europei în școala noastră pentru prima dată din 2019, dar de data aceasta de cealaltă parte a mesei, ca membru al juriului.
Prima mea participare la concursul organizat de 9 mai a avut loc cu 7 ani în urmă, pe când mă aflam în clasa a 5-a, și încă îmi amintesc cu drag de entuziasmul pe care pregătirile l-au stârnit. Organizarea evenimentului aduce de ani de zile beneficii elevilor participanţi ce doresc să se implice: îmbogăţirea cunoștinţelor generale cu privire la ţara pe care o reprezintă, dezvoltarea creativităţii, a spiritului de echipă și de organizare, dezvoltarea calităţilor oratorice și artistice, toate reprezintă efecte directe ale implicării într-o astfel de activitate, și toate acestea fără să mai menţionăm crearea unei legături mai strânse între colegi.
Organizarea unor astfel de activităţi pe parcursul anului școlar este extrem de benefică pentru dezvoltarea elevului în privinţa acestor sfere menţionate mai sus, care nu pot fi suficient stimulate în cadrul învăţământului clasic, de la clasă. Îmbinarea cunoștinţelor teoretice cu cele practice, prin proiecte de acest gen, contribuie la crearea unui mediu mai plăcut în cadrul școlii și la o dezvoltare personală armonioasă a elevilor, ce devin pregătiţi să aibă de-a face, în viaţa lor de adult, cu situaţii ce implică multiple calităţi și abilităţi, pe care și le construiesc în adolescenţă".
Felicitări tuturor pentru rezultatele obținute! Mulțumiri tuturor celor care au susținut, într-un fel sau altul, buna desfășurare a acestui eveniment!
Prof. Ramona Iștoc
Foto: Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (95 de poze) în Galeria foto: „Europa văzută prin ochii elevilor”.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:56:23 Ora standard a Europei de Est