Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Am participat la a patra reuniune de proiect, desfășurată în Letonia

Proiectul Erasmus+ ,,Volunteerism and Active Citizenship: from Individuals to Organizations - Voluntariat și cetățenie activă: de la indivizi la organizații”

Am participat la a patra reuniune de proiect, desfășurată în Letonia

În perioada 29.03.2022 - 1.04.2022, o delegație de la Colegiul Tehnic ,, Traian Vuia" Oradea a participat la a patra reuniune din cadrul Proiectului Erasmus+ ,,Volunteerism and Active Citizenship: from Individuals to Organizations - Voluntariat și cetățenie activă: de la indivizi la organizații" 2019-2022, proiect care se derulează cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.

Reuniunea - a patra activitate transnațională de învățare, predare și formare - a avut loc în localitatea Tukums, din Letonia. Delegația liceului nostru a fost formată din elevii: Bîscoveanu Alex (XII A), Faur Lucas (10 C profesională, Karton Maximilian (XI B) și Lăzuran Ștefan (XI B) însoțiți de directorul adjunct, prof. Biró Ildikó și prof. Urs Marcela, coordonator de proiect.
Prima zi a mobilității din Tukums a început cu primirea oficială a partenerilor de proiect, din toate țările partenere. La întâlnire au participat  directorul școlii și reprezentantul Consiliului Local din Tukums, care au prezentat acțiunile și posibilitățile de voluntariat din localitate. După vizitarea școlii, au avut loc activități pe grupe naționale, în care toată lumea a avut șansa de a explora ce înseamnă cetățenia activă și de a lua parte la sarcini de rezolvare de probleme. După-amiază, toată lumea a fost implicată activ în ateliere de artizanat- crearea de simboluri letone din lut, prepararea unui desert tradițional cu pâine de secară, fabricarea de săpun și lumânări, precum și decorațiuni letone din paie.
A doua zi a început cu munca de voluntariat în Parcul Național Kemeri, de lângă Lacul Kaņieris, susținută de proiectul LIFE-IP LatViaNature în cooperare cu Fondul Mondial pentru Natură. În ciuda vremii reci, 44 de elevi și profesori din șase țări au adunat vreascuri pentru a curăța zona, în scopul păstrării habitatului natural care găzduiește specii rare de păsări. Activitatea a fost urmată de o plimbare de-a lungul promenadei din lemn, din zona de mlaștină din Parcul Național Kemeri, denumită Great Kemeri Bog Boardwalk.
În a treia zi, participanții la proiect au vizitat Centrul de Tineret din Tukums și Clubul personalităților creative „Ligzda", au făcut câteva curse de orientare prin oraș și au realizat o plasă militară de camuflaj pentru Ucraina. După-amiază, toată lumea s-a dus la Conacul Durbe, un palat în stil clasic, unde s-au familiarizat cu expoziția muzeului și au luat parte la o altă acțiune de voluntariat - construirea unor căsuțe pentru păsări, pentru parcul din jur.
Ultima zi a fost petrecută în capitala Letoniei, Riga. Vizita a inclus vizitarea centrului vechi inclus pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO și renumit pentru arhitectura sa în stil Art Nouveau. Priveliștea încântătoare din turnul gotic de peste 130 m înălțime, al Bisericii Sf. Petru din Riga a întregit vizita în superba capitală. Ziua și reuniunea s-au încheiat la școala gazdă din Tukums unde am urmărit un spectacol artistic, am participat la ceremonia acordării certificatelor și am petrecut momente frumoase la petrecerea de rămas bun.
Ne-am întors acasă cu amintiri frumoase și cu bucuria de a fi participat la activități de voluntariat diverse și autentice.
Prof. Marcela Urs
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Am participat la a patra reuniune de proiect, desfășurată în Letonia.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 02:56:32 Ora standard a Europei de Est