Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Junior Achievement (J.A.) România premiază școlile, profesorii, elevii și studenții cu spirit antreprenorial

Cinci premii acordate unor licee și colegii din Oradea și județul Bihor

Junior Achievement (J.A.) România premiază școlile, profesorii, elevii și studenții cu spirit antreprenorial

Junior Achievement (J.A.) România a premiat în cadrul unei festivități derulate în mediul virtual, afacerile pilot și start-up-urile create și prezentate de tineri în cadrul finalei naționale a competiției europene de antreprenoriat J.A. Company of theYear 2022.

Evenimentul a reunit peste 280 de participanți, elevi, studenți, profesori și reprezentanți ai companiilor care investesc în programele educaționale ale organizației.
Anual, peste 2.500.000 RON ajung din partea companiilor partenere J.A. în școli și la echipele de elevi și studenți, reprezentând alături de susținerea programelor J.A. în școli și universități, modul prin care comunitatea de afaceri din România investește în viitor, aducând astfel școala mai aproape de viața reală și de mediul de afaceri.
Alături de recunoașterea companiilor care susțin programele J.A., au fost premiate cele mai active instituții de învățământ, profesori, elevi și studenți, la categoriile educație antreprenorială, educație economică și financiară, educație pentru orientare profesională și STEM.
Programul learningbydoing de antreprenoriat se închide anual prin finala națională a competiției europene J.A. Company of theYear2022, ce a reunit 28 de echipe formate din tineri antreprenori (elevi și studenți), care și-au prezentat afacerile pilot și start-up-urile în fața juriului, format din profesioniști ai partenerilor competiției, având idei inovatoare din diverse domenii, precum: tehnologie, e-commerce, afaceri sociale, industrii creative, educație sau agricultură.
Echipele participante la finală au fost selectate din peste 250 de mini-companii înscrise în Incubatorul educațional JA BizzFactoryTM, în cadrul căruia și-au pilotat timp de trei luni, ideile de afaceri, au beneficiat de mentorat și consultanță din partea consultanților voluntarilor din mediul de afaceri și au participat la peste 50 de webinare live de pregătire, pe diferite teme conexe cu antreprenoriatul. Câștigătorii din etapa națională vor reprezenta România la evenimentele europene Gen-E (secțiunile Elevi și Studenți) și SIR 2022 (antreprenoriat social, secțiunea Elevi).
Echipele câștigătoare
- Marele Premiu (JA Company of theYear) - Secțiunea Elevi: Echipa EcoNavis, Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza, București, coordonată de doamna profesor Grațiela Goruneanu
Competiția J.A. Company of theYear a însemnat o adevărată aventură pentru noi. Am învățat să lucrăm în echipă, am creat prietenii frumoase și ne-am cunoscut mai bine aptitudinile. Emoțiile au fost mari, în special în cadrul finalei, dar fiind alături de cei dragi și fiind motivați de doamna noastră dirigintă, am reușit să arătăm tuturor ce ne-am propus: responsabilitatea pe care o avem față de protecția mediului este mare și trebuie să facem o schimbare! EcoNavis cu ambarcațiunile de ecologizare pentru mediul acvativ va ajunge și la competiția din Estonia unde ne vom face ideea noastră de afacere cunoscută! Vă mulțumim!" - echipaEcoNavis.
Programul J.A. favorizează experiențe unice, amplificând capacitatea de a valorifica oportunități pentru proiecte de antreprenoriat în care atât elevii, cât și profesorii și voluntarii implicați exersează competențele de tip learningbydoing. Beneficiile reale ale programului precum lucru în echipă, cercetarea de piață, motivația pentru a realiza un plan de afaceri fezabil reprezintă moduri prin care orice elev poate aduce plusvaloare atât pentru sine, cât și pentru comunitate" - profesor Grațiela Goruneanu.
- Marele Premiu (J.A. Company of theYear) - Secțiunea Studenți - susținut de Romanian-American Foundation: Echipa SignText, Universitatea Politehnica București, coordonată de domnul profesor Ciprian Ion Rizescu
Pentru noi, experiența Incubatorului J.A. BizzFactory a fost un element care ne-a scos din monotonie și ne-a demonstrat încă o dată cât de important este lucrul în echipă și impactul pe care o idee bună îl poate avea în societate. Am putut dobândi și aprofunda atât cunoștințe antreprenoriale, cât și legate de diferite domenii de activitate. De asemenea, colaborarea cu mentorii de la HP a fost una benefică, deoarece am putut să îmbunătățim planul de afaceri și am înțeles importanța dezvoltării unui prototip. Dorim să mulțumim întregului juriu pentru șansa oferită de a reprezenta România în cadrul evenimentului european Gen-E. Este o onoare pentru noi și o oportunitate imensă deoarece putem să ne promovăm conceptul și putem să atragem atenția asupra importanței integrării persoanelor cu deficiențe de auz în societate" - echipa SignText.
Colaborarea mea cu studenții din echipa Sign Text a început în anul 2019 la disciplina Servomecanisme și apoi a continuat când ei au participat la Incubatorul J.A. BizzFactory în anul academic 2020-2021. Chiar dacă atunci nu a câştigat un premiu în finală, echipa dovedea o eficienţă şi o colaborare excelentă între membrii săi, iar experienţa dobândită m-a dus la concluzia că echipa poate obţine o performanţă notabilă. De aceea, am stabilit de comun acord o nouă temă, cu o aplicabilitate practică certă. Astfel s-a constituit echipa Sign Text, o echipa închegată, cu o cercetare remarcabilă, de care sunt sigur că se va mai vorbi în viitor" - profesor Ciprian Ion Rizescu.
De asemenea, pentru echipele participante la finala națională a competiției J.A. de antreprenoriat, au fost acordate și următoarele premii speciale:
  • Signature Award: Social InnovationRelay - susținut de NN România: echipa Jinovacs, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București
  • Signature Award: Best Business Plan - susținut de Citi România: echipa Ecomob D&A, Colegiul Național Alexandru Odobescu, Pitești și echipa Broken Tape, Universitatea Ștefan cel Mare Suceava
  • Signature Award: Access Award - susținut deFedEx Express: echipa WARE Company, Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza, București și echipa RVN, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
  • Signature Award: Innovation Award - susținut deAccenture România: echipa Jinovacs, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București și echipa SignText, Universitatea Politehnica București
  • Signature Award: Best Financial Plan - secțiunea Elevi - susținut de EY România: echipa EcoNAVIS, Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza, București
  • Signature Award: Best Financial Plan - secțiunea Studenți - susținut de KPMG România: echipa FloatingPlants, Universitatea din București
  • Signature Award: Best Tech Idea - susținut de HP Inc. România: echipa Edible Cluj, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
  • Signature Award: Agribusiness Investment Award - susținut de Romanian-American Foundation: echipa Grădini Suspendate, Liceul Demostene Botez, Trușești
În cadrul festivității au fost premiate și instituții de învățământ participante în proiecte și competiții naționale și europene Junior Achievement, dar și profesori și echipe de elevi.
Școala Antreprenorială a Anului 2022
Școlile antreprenoriale nominalizate în cadrul competiției „Școala antreprenorială a anului", ce își propune recunoașterea, la nivel național și european, a celei mai bune școli în domeniul educației antreprenoriale, au fost: Liceul Tehnologic Jaques M. Elias din Sascut, jud. Bacău și Liceul Teoretic Al. I. Cuza din București.
Programele ,,Agribusiness în Școală" și ,,Universitatea Antreprenorială" - susținute de Romanian-American Foundation
Aceste programe includ componente care susțin prin acordarea de granturi, derularea de proiecte antreprenoriale, la nivel local, în licee și, respectiv, universități, pentru profesori, elevi și studenți.
În acest an școlar, au câștigat aplicațiile de la:
  • Licee agricole: Liceul Demostene Botez, Trușești, jud. Botoșani; Colegiul Tehnic Valeriu D. Cotea, Focșani; Liceul Tehnologic Nr.1, Valea lui Mihai, jud. Bihor; Liceul Tehnologic Jacques M. Elias, Sascut, jud. Bacău; Colegiul Agricol Traian Săvulescu, Târgu Mureș; Liceul Tehnologic Agricol Alexandru Borza, Geoagiu, jud. Hunedoara; Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, jud. Suceava; Liceul Tehnologic Nr.1, Salonta, jud. Bihor; Liceul Tehnologic Alexandru Vlahuță, Șendriceni, jud. Botoșani; Colegiul Național de Agricultură și Economie, Tecuci.
  • Universități: Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău; Universitatea Politehnica București; Universitatea Româno-Americană București; Universitatea Tehnică Cluj-Napoca; Universitatea Ovidius Constanța; Universitatea Dunărea de Jos Galați; Universitatea Al. I. Cuza Iași; Universitatea de Medicină și Farmacie Grigorie Popa din Iași; Universitatea Gheorghe Asachi Iași.
Competiția ,,Susțin educația financiară în comunitatea mea" - susținută de Raiffeisen Bank
Competiția a fost organizată pentru a încuraja includerea educației financiare în programul școlilor, utilizând resurse interactive în format digital. Au fost premiate cele mai active școli:
  • Colegiul Andronic Motrescu, Rădăuți, jud. Suceava; Colegiul Economic Ion Ghica, Târgoviște; Colegiul Economic Virgil Madgearu, București; Colegiul Național Gheorghe Munteanu Murgoci, Brăila; Colegiul Național Mihai Eminescu, Oradea; Colegiul Național Octav Onicescu, București; Colegiul Național Traian, Drobeta-Turnu Severin; Colegiul Tehnic Alexandru Roman, Aleșd; Liceul de Arte Dinu Lipatti, Pitești; Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Oradea; Liceul Tehnologic Anghel Saligny, Bacău; Liceul Tehnologic Matei Basarab, Strehaia, jud. Mehedinți; Liceul Tehnologic Lazăr Edeleanu, Ploiești; Liceul Tehnologic Nicolae Iorga, Negrești, jud. Vaslui; Liceul Teoretic Miron Costin, Pașcani; Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu, București.
Proiectul ,,Viitorul e la școală" - susținut de Metropolitan Life
Proiectul susține dezvoltarea școlilor și elevilor din medii dezavantajate și include activități pentru încurajarea atitudinii pozitive față de necesitatea educației. Instituțiile de învățământ premiate și beneficiare de dotări:
  • Liceul Tehnologic Feldru (jud. Bistrița-Năsăud); Școala Gimnazială Băița (jud. Hunedoara); Școala Gimnazială Găiceana (jud. Bacău); Școala Gimnazială Glodenii Gândului (jud. Iași); Școala Gimnazială Nicolae Iorga, Pângărați (jud. Neamț); Școala Gimnazială Nr.1 Motru (jud. Gorj); Școala Gimnazială Petrești (jud. Dâmbovița); Școala Gimnazială Răcăciuni (jud. Bacău).
Proiectul WiSTEM²D (Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacturing, and Design) - susținut de Johnson & Johnson
Premiul acordat echipei de elevi GeNius, cu membri din patru licee (Colegiul Național Tudor Vladimirescu, Târgu Jiu; Liceul cu Program Sportiv Nadia Comăneci, Onești; Liceul Teoretic Traian, Constanța; Liceul Teoretic C. Brediceanu, Lugoj) care a câștigat locul I la InnovationCamp - WiSTEM²D.
Proiectele iTechSkills&Skills for TechJobs - susținute deHoneywell România
Best Teacher Award acordat pentru implicarea activă a doamnei profesor Mihaela Anca, Colegiul Național I. L. Caragiale, București.
 Proiectul educațional „Aptitudini esențiale pentru succesul tinerilor din comunitatea ta" - susținut de OMV Petrom
Premiul acordat echipei de elevi Alpha, cu membri din cinci licee (Liceul Regina Maria, Dorohoi, jud. Botoșani; Liceul Teoretic Alexandru Marghiloman, Buzău; Colegiul Stefan Odobleja, Craiova; Colegiul Economic Nicolae Titulescu, Baia Mare; Colegiul Național Pedagogic Regina Maria, Ploiești; Liceul Tehnologic G-ral David Praporgescu, Turnu Măgurele, jud. Teleorman) care a câștigat locul I la Școala de primăvară JA 2022.
Mihai Cornea

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:41:13 Ora standard a Europei de Est