Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

A cincea reuniune de proiect Erasmus+... la Modena, în Italia

În perioada 4. - 7.04.2022, s-a desfășurat

A cincea reuniune de proiect Erasmus+... la Modena, în Italia

În perioada 4.04.2022 - 7.04.2022, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea a participat, prin reprezentanții săi, la a cincea reuniune din cadrul Proiectului Erasmus+ ,,Volunteerism and Active Citizenship: from Individuals to Organizations - Voluntariat și cetățenie activă: de la indivizi la organizații" (2019-2022), proiect care se derulează cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.

Reuniunea - a cincea activitate transnațională de învățare, predare și formare -  a avut loc în localitatea Modena, din Italia. Delegația care a reprezentat liceul nostru a fost compusă din elevii: Àkom Robert (10 C, profesională), Buta Antonio (XI C), Omuțiu Alexandru (X C), Ștefan Denis (X C), Paluțiu Sonia (X D) și Paskalo Denira (X D), însoțiți de doamna director, prof. Cotca Alina, prof. Vîlceanu Daniela și prof. Urs Marcela.
În prima zi a mobilității din Modena, am participat la început la primirea oficială realizată în cadrul liceului gazdă, Liceo Classico Linguistico ,,L. A. Muratori - San Carlo", unde am urmărit mesajele de bun venit adresate de conducerea liceului, de reprezentanta municipalității și de membrii echipei de proiect. Elevii au realizat o prezentare a proiectului MEP (Model European Parliament), o inițiativă la nivelul școlii din Italia de simulare a unui Parlament European cu elevi și pentru elevi. Jocuri Kahoot, unul despre stereotipurile legate de Italia și italieni și unul despre Uniunea Europeană, au adus membrii din delegația noastră pe podium. După-amiază a fost organizată o vizită la Europe Direct Modena - un centru de informare care facilitează legătura la nivel local între Uniunea Europeană și cetățeni. Aici am descoperit-o pe Nadia Comăneci, simbolul României ca reprezentare la nivel european. Ziua s-a încheiat cu vizitarea centrului vechi al orașului Modena - patrimoniu cultural mondial UNESCO din 1997.
Cea de-a doua zi a debutat cu o vizită la Vibra Club, un centru dedicat sănătății mintale și activităților de voluntariat pentru ajutorarea celor aflați în situații vulnerabile din punct de vedere al sănătății mintale. A urmat vizita la Radio LoSpazioNuovo  unde am putut vedea participarea în direct a unor persoane cu dizabilități care fie și-au împărtășit povestea de viață fie au spus povești inspiraționale care să-i motiveze pe cei aflați în diferite grupe de vulnerabilitate. Elevii au luat parte la scrierea unui articol despre experiența avută, în grupe multinaționale. Tot în grupe multinaționale au realizat și o vânătoare de comori prin orașul Modena.
A treia zi a inclus o vizită la Centrul Happen - un centru înființat de municipalitatea din Modena pentru a oferi oportunități de activități diverse menite să conducă la incluziunea tinerilor și la promovarea de comportamente sociale sănătoase. S-au vizitat și câteva zone reconfigurate din cartier - exemple de regenerare urbană în beneficiul locuitorilor. Vizita la Galeriile de Artă Estense a încheiat cea de-a treia zi petrecută în Italia.
Ultima zi a mobilității din Italia a fost petrecută la Rimini, vechiul oraș roman Ariminium. Turul ghidat ne-a condus pe la Templul Malatesta, Podul lui Tiberius (14 d. Hr.) sau Arcul lui Augustus (27 î.Hr.), dar și la țărmul Mării Adriatice.
Astfel am trăit cu toții timp de patru zile o experiență frumoasă, într-o țară apropiată de sufletul nostru latin.
Prof. Marcela Urs
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: A cincea reuniune de proiect Erasmus+... la Modena, în Italia.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:28:24 Ora standard a Europei de Est