Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

,,Oradea, oraș multicultural/ Patrimoniul local – bijuteria identității naționale”

Proiectul colaborativ

,,Oradea, oraș multicultural/ Patrimoniul local – bijuteria identității naționale”

,,Ne place să citim cărți, să vorbim despre ele. Adorăm să ne cuibărim mintea și sufletul printre paginile volumelor tipărite cu iz de miros de pădure bătrână. Ne place să ascultăm povești inspirate din viața reală, adevărate lecții de viață.

Suntem nerăbdători să descoperim și să punem întrebări... cu cât știm mai multe, cu atât parcă nu știm mai nimic, iar curiozitatea și ambiția ne sunt alimentate. În ziua de azi, când suntem prinși în vâltoarea unui ocean de informații de dimensiuni excepționale, conștientizarea se ridică cu mândrie din valurile mediocrității informaționale pentru a-și croi drum spre inimile și mințile noastre. Este o onoare să scrii cărți, este o onoare să fii cititor. Este o onoare să înveți, este o onoare să fii învățat. Este o onoare să descoperi, este o onoare să întrebi. Nu putem trece prin marea cultură a lumii decât cu ajutorul cunoașterii și a conștientizării lucrurilor din jurul nostru...prin mijlocirea lor strângem toate locurile, oamenii și vremurile" - Maria Bobotan, clasa a IX-a C.
Clopoțelul de sfârșit de an școlar încă nu a sunat iar copiii din două licee de elită din Oradea, Colegiul Național ,,Mihai Eminescu" și Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr", culeg roadele muncii lor, diseminând, într-o activitate de excepție, ceea ce ei au făcut cu bucurie și recunoștință, cu empatie și altruism, în cadrul proiectului colaborativ ,,Oradea, oraș multicultural/ Patrimoniul local - bijuteria identității naționale", proiect finanțat de TOLI Institute (The Olga Lengyel Institute) și sprijinit de colaborările cu INSHR (Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România  „Elie Wiesel", Comunitatea Evreilor din Oradea, Muzeul Țării Crișurilor  Oradea, Muzeul Istoriei Evreilor din Oradea, Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" Bihor, Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Colegiul Național ,,Doamna Stanca" Satu Mare.
Profesorii TOLI, deschiși și interesați, studiosi, informați și bine pregătiți, pot desfășura activități educaționale care promovează drepturile și libertățile omului, toleranța, empatia, socializarea, munca în echipă, cercetarea științifică și dezvoltarea abilităților și competențelor mai puțin apreciate în clasă. foarte necesar.
Activitățile din proiectul colaborativ propus de doamnele profesoare Livia Ghiucuța de la Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr" și Daniela Sopota de la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu", își propun să sprijine promovarea spiritului civic, toleranței, interculturalității, valorilor culturale ale altor popoare, respectarea drepturilor și libertății de exprimare, conștientizarea și înțelegerea modului în care regimurile totalitare din secolul XX au amprentat evoluția evreilor, țiganilor și a altor grupuri etnice din Oradea, Bihor și România, schimbându-le destinul, viitorul.
În prezența gazdelor, a doamnei director al Colegiului Național ,,Mihai Eminescu", prof. Livia Muntean, a doamnelor profesoare de la Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr", în după-amiaza zilei de marți (7 iunie 2022), în amfiteatrul Bibliotecii Județene ,,Gheorghe Șincai", plin de copii ai celor două instituții, sub moderarea elevului Vlad Munteanu, din clasa a IX-a D la Colegiul Național ,,Mihai Eminescu", au fost prezentate mărturii ale activităților desfășurate de la debutul proiectului până în prezent.
,,Am reușit să conștientizăm că, în spatele unor numere imense, unor clădiri care stau mărturie trecutului, unor poze, unor instituții, sunt suflete, povești cutremurătoare, ultimele zâmbete urmate de lacrimi... sunt oameni, precum spunea și Papa Francisc ,,Oamenii nu sunt numere, ci chipuri și inimi"...
Coordonată de doamna profesor Monica Dumitraș, activitatea de recenzare a cărților despre Holocaust a fost un succes, elevii eminescieni având parte de un regal de literatură: ,,Obsesia" (volum de nuvele), de Ioan Grigorescu, ,,Deborah" (roman), de Cătălin Mihuleac, ,,Auschwitz, ultima stație. Povestea mea din lagăr, 1943-1945", de Eddy de Wind, ,,Jurnalul Annei Frank" sau ,,Jurnal (1938-1945)", de Helga Weissova.
În cadrul întâlnirii de diseminare, eleva Maria Bobotan a prezentat ,,Deborah", scrisă de Cătălin Mihuleac, autor român, originar din Iași și doctor în Filologie la Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza" din Iași. O carte despre contrastul de ură dintre oameni, care deseori are motor de pornire rasial sau religios, ,,Deborah" propune o abrodare a atrocităților, umbrită de ordinul lui Antonescu din 1941 ca întreaga populație din Bucovina de Nord să fie deportată în Transnistria, folosindu-se termenul popular de strămutare.
Elevul Patrik Tecar a realizat o succintă radiografie a activităților desfășurate de eminescieni, de exemplu cea despre  Eva Heyman, copilul pierdut al orașului nostru - ,,De ne-ai mai fi..." - dar ne-ai rămas în suflet cu dorurile și visele neîmplinite... Cu aceste gânduri au început prima activitate, „Omagiu Evei Heyman" februarie 2022, având-o ca invitată pe doamna Emilia Teszler, președinta Asociației Tikvah, discutându-se episoade care au schimbat destine, au schimbat viitorul. Dorind să semnaleze importanța memoriei holocaustului, copiii au realizat fluturași meniți să îi informeze pe colegii lor din alte clase cu privire la importanța ce o reprezintă    memoria holocaustului, materialele fiind distribuite în școală.
Copiii au manifestat un interes deosebit pentru edificiile emblematice ale comunității evreiești din orașul nostru studiind și alcătuind material deosebit de relevante și interesante: Allesia Baiduca și Andra Szabo  -,,Hotelul Park", Andrei Filip - ,,Palatul Ullmann", Sergiu Simuț - ,,Palatul „Vulturul Negru", Andrei Filip - ,,Casa Darvas'', Oana Mărcuțiu, Ioana Paina și Vanessa Lăcătuș - ,,Cimitirele evreiești".
Alexandru Dafin a încheiat seria prezentărilor elevilor eminescieni, în mod convingător și absolute captivant, cu un material despre istoria sinagogilor din urbea de pe Crișul Repede, cu promisiunea de-a le vizita pe toate, până la ora actuală, doar cele funcționale au fost ținta proiectului.
Activitatea principală a proiectului va fi SIMPOZIONUL - ORADEA MULTICULTURALĂ ORADEA / PATRIMONIUL LOCAL NECUNOSCUT AL IDENTITĂȚII NAȚIONALE, care se va desfășura în perioada, 9-10 octombrie 2022. Va fi o activitate prin care elevii și profesorii vor prezenta materiale despre Holocaust, în ansamblu în Europa, cu caracteristici naționale și locale. Lucrările participanților se vor baza pe documente de arhivă, lucrări științifice publicate, alte informații furnizate de instituții abilitate să cunoască adevărul istoric. Este important ca elevii să cunoască trecutul pentru a privi cu responsabilitate, toleranță și multă înțelepciune față de viitor. În același timp, artele vizuale iau în considerare exprimarea liberă a sentimentelor, empatia dar și toleranța față de tot ce s-a întâmplat în secolul extremelor. Scenarii, povești, piese inspirate din realitatea istorică locală, vor promova respectarea drepturilor și libertăților omului, eliminarea războiului ca mijloc de rezolvare a problemelor, evitarea oricărei încercări de limitare a promovării culturii și civilizației unui grup etnic, popor, națiune.
Prof. Daniela Sopota
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Oradea, oraș multicultural/ Patrimoniul local – bijuteria identității naționale”.

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 01:35:09 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).