Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Discoteca anilor '70-'80 la Muzeu

La Secția Muzeul Orașului Oradea

Discoteca anilor '70-'80 la Muzeu

Sala de expoziție permanentă „Discoteca anilor '70-'80", amenajată la Secția Muzeul Orașului Oradea, din cadrul Muzeul Țării Crișurilor, a fost zilele acestea transformată într-o sală de dans pentru petrecerile de final de an școlar.

În cadrul proiectului educativ-muzeal „Discoteca anilor '70-'80 la Muzeu" tinerii au fost invitați într-o incursiune în timp, mai exact să cunoască atmosfera cluburilor de dans din perioada comunistă, ce muzică ascultau tinerii, cum se îmbrăcau, care era programul discotecilor, cum se făcea rost de muzică.
Azi, elevii din clasa a IX-a A de la Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu", însoțiți de dirigintele clasei, prof. Andrei Cristea, s-au bucurat de muzica anilor 70-80 și de atmosfera de dans din sala de expoziție. În deschiderea orei de istorie inedite, muzeograful dr. Cristina Liana Pușcaș le-a vorbit liceenilor despre ce anume a însemnat discoteca în regimul comunist. „Atmosfera era destul de austeră. O sală goală, niște scaune și băncuțe pe margine și globul disco, un podium pentru DJ. Interesant este cum DJ-ii făceau rost de muzică. Unii procurau muzica din străinătate apelând la piloții de pe cursele Tarom care plecau în afara țării. De asemenea, DJ-ii erau obligați să prezinte lista cu melodiile ce urmau să fie ascultate celor de la Comitetul de Cultură și Educație Socialistă al Județului Bihor. Recomandarea generală a fost popularizarea pieselor compozitorilor români, în proporție de 85 % și 15 % din repertoriul extern. În realitate, în discotecă DJ-ii inversau aceste proporții", a precizat dr. Cristina Liana Pușcaș. Aceasta a mai amintit și de programul discotecilor, care se desfășura în anumite zile din săptămâna, doar câteva ore, de la ora 18.00 și obligatoriu stingerea se dădea la ora 22.00.
Profesorul Andrei Cristea le-a povestit și el elevilor despre cum se distrau tinerii în comunism și despre discotecile din perioada de dinainte de 89. Totodată, tinerii s-au documentat și ei în prealabil despre cum se îmbrăcau cei de acum 40 de ani, respectiv care erau șlagărele anilor '70-'80. În final, tinerii au ascultat muzică, special selectată de ei, și au dansat. (Amalia M.)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:18:02 Ora standard a Europei de Est