Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O echipă a Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” Oradea a participat la ultima mobilitate a proiectului Erasmus+ „Solar Power Educationand Learning”

„Educația și învățarea despre energia solară”

O echipă a Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” Oradea a participat la ultima mobilitate a proiectului Erasmus+ „Solar Power Educationand Learning”

În perioada 30 mai - 3 iunie 2022, s-a desfășurat în orașul Pazardjik din Bulgaria mobilitatea C5, Pupils are sharing („Elevii împărtășesc"), din cadrul proiectului ,,Solar Power Educationand Learning" implementat la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu" și coordonat de către prof. Voicu Roxana.

Școala noastră a fost reprezentată de către un echipaj format din patru elevi și doi profesori (De ce nu îi nominalizați? - n.n.).
Prima zi a fost plină de activități specifice: am vizitat școala gazdă din Pazardjik, Bulgaria și am urmărit programul artistic de bun-venit. Nu în ultimul rând elevele noastre au strălucit la workshop-ul despre impactul proiectului Erasmus+ asupra fiecărei școli partenere.
Am vizitat orașul iar elevii au avut ocazia să facă fotografii în care să surprindă soarele, natura, lumina, umbrele și să își exerseze abilitățile de comunicare în limba engleză.
În cea de-a doua zi a mobilității Erasmus +, am desfășurat o vizită culturală în capitala Bulgariei. Astfel, am descoperit locuri încărcate de istorie, monumente, obiective culturale, cu care Sofia se mândrește. Ne-a impresionat Catedrala Alexander Nevski, Biserica Sfânta Sofia, Parlamentul, Teatrul ș.a.
De 1 iunie, agenda zilei a fost presărată cu momente culturale, dar și workshopuri. Amintesc câteva activități din această zi plină, la sfârșitul căreia ne-am dat seama cât suntem de bogați atunci când suntem în mijlocul copiilor: spectacol de 1 iunie, vizită la Muzeul de Istorie și la Muzeul etnografic din Pazardjik, worksop-uri pentru pregătirea expoziției cu materialele rezultate în urma proiectului. Ziua s-a încheiat într-un mod relaxant, asistând la momentele culturale specifice fiecărei țări partenere, cât și prin festinul culinar specific bulgăresc.
Următoarea zi a fost inedită datorită vizitei culturale în orașul Plovdiv, a farmecului aparte și a arhitecturii clădirilor din acest oraș, un loc încărcat de istorie și tradiție.
Ultima zi a mobilității a fost presărată cu ateliere de pregătire a materialelor pentru o nouă publicație, activități de feedback și evaluare, precum și ceremonia de acordare a certificatelor.
A fost o experiență de neuitat pentru toți participanții, elevele noastre apreciind în mod deosebit faptul că au avut oportunitatea de a participa la un proiect Erasmus+. Fiind ultima mobilitate a acestui proiect Erasmus+, încheiem exprimându-ne speranța că și pe viitor elevii noștri se vor putea bucura de o asemenea șansă.
Speciale aprecieri membrilor echipei Erasmus + de la Școala Gimnazială „Avram Iancu" Oradea: d-nei coordonator de proiect, prof. Voicu Roxana, fără de care această „călătorie inedită" nu ar fi fost posibilă, director, prof. dr. Cuc Ioan Sorin - responsabil cu pregătirea culturală, prof. dr. Bîrlădeanu Gheorghina - responsabil management și evaluare, prof. Bungău Angela - responsabil pregătire lingvistică, prof. Iovan Florica - responsabil diseminare, prof. Șpan Claudia - responsabil selecție elevi, prof. Velimirovici Cosmin - responsabil logistică, deoarece efortul lor susținut a adus bucurie și reușită.
Responsabil diseminare, prof. Iovan Florica
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: O echipă a Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” Oradea a participat la ultima mobilitate a proiectului Erasmus+ „Solar Power Educationand Learning”.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 23:58:23 Ora standard a Europei de Est