Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Din armata israeliană, direct în elita Facultății de Arte

Universitatea din Oradea

Din armata israeliană, direct în elita Facultății de Arte

Ca mai toți tinerii de vârsta ei, Naomi Corb își trăiește viața din plin... dar altfel puțin. La 20 de ani, studenta de la Departamentul de Arte Vizuale, specializarea Design, se poate mândri cu o experiență de care puține dintre românce au parte.

A fost voluntar în armata Israelului. Și asta nu e tot, venind de la o secție de matematică-informatică, Naomi e, după cum spun profesorii, unul din cei mai promițători studenți ai facultății.
Voluntar la 17 ani!
Pe când nici nu împlinise încă 18 ani, Naomi s-a înrolat voluntar pentru armata israeliană. „Am fost într-un program de voluntariat, deschis tuturor, de la tineri la pensionari. Practic, am avut șansa de a lucra, timp de trei săptămâni, în cadrul departamentului de logistică al armatei. Pregăteam ranițele soldaților care mergeau în misiune, sortam cartușe...", povestește studenta. Naomi spune că i-a plăcut mult mâncarea de la popotă și, mai ales, uniforma. „Uniformele ne-au venit impecabil. Ne-au fost date de către un comandant. Aveam cămașă și pantaloni verde închis și o curea. Îmbrăcămintea noastră semăna cu a soldaților". Pe parcursul „stagiului militar" tânăra a învățat imnul Israelului și câteva din tradițiile poporului evreiesc. Naomi a scris o carte despre experiența pe care a trăit-o ca voluntar. „Știu că în timpul petrecut acolo mi-am depășit limitele. Am dedicat această carte tuturor celor care doresc să călătorească și să descopere adevărata frumusețe a armatei cât și a Israelului, deoarece această experiență m-a ajutat să privesc viața dintr-o altă perspectivă. Îi încurajez pe toți cei de vârsta mea să spună «da» noilor experiențe".
Patron în devenire
Naomi și-a făcut cartea din scoarță în scoarță. Adică: a scris textul, a realizat ilustrațiile, a pus în pagină, a prins foile laolaltă, ba a făcut până și coperta. Volumul, deocamdată unicat, e cartea ei de vizită. Însă nu e nici pe departe singura ei lucrare valoroasă. Lect. univ. dr. Ana-Maria Abrudan, cadru didactic al Departamentului de Arte Vizuale, spune despre eleva ei că are o evoluție remarcabilă. „Pentru un student care vine de la profilul matematică-informatică, a cărei tangență cu artele ținea, până anul trecut, doar de o pasiune, pot spune că a evoluat fabulos". Dacă, în copilărie, Naomi visa să devină arhitect, acum se pregătește să devină designer de interior. „E talentată și muncitoare. Mai ales această din urmă calitate contează foarte mult", afirmă lect. univ. dr. Ana-Maria Abrudan.
Deși foarte tânără, studenta de la Arte pare genul de om care știe ce vrea. „Am să lucrez ca designer de interior independent. Poate voi avea firma mea, ca să dau de lucru și altor oameni. Vreau să am propriile mele proiecte, case pe care să pun amprenta mea personală. Aș vrea să devin cunoscută ca designer de interior, dar nu aș refuza nici proiecte de design grafic, pentru a-mi completa veniturile", spune Naomi, dovedind că e o tânără cu picioarele pe pământ.
„Eu cred că, prin muncă, Naomi are toate șansele să reușească în tot ce și-a propus. Pentru mine a fost o surpriză plăcută și spun asta nu doar din perspectiva cărții pe care a scris-o și a transformat-o în obiect. Mă refer aici la toate proiectele pe care le-a făcut", lect. univ. dr. Ana-Maria Abrudan. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:57 Ora standard a Europei de Est