Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În grădina din Lumea poveștilor

La Grădința Nr. 55

În grădina din Lumea poveștilor

În toamna acestui an școlar, grădinița noastră, G.P.P Nr. 55 din Oradea, în colaborare cu Fundația Comunitară Oradea, a demarat un proiect în cadrul programului PLANTROPOLIS, susținut de Russmedia România, Eco Bihor,VPK Packaging Salonta, Eltex Recycling în parteneriat cu Grund School.

Astfel, copiii din cele șapte grupe (151 de preșcolari), coordonați de doamnele educatoare: Șipoș Natalia, Șipoș Nadia, Vidican Mihaela, Pop Crina, Vereș Carolina, Berinde Loredana, Jakab Corina, Ile Laura, Pascar Gabriela, Cionca Felicia, Furtos Dana, Filip Larisa, Ghiuro Natalia și Budai Alexandra, au „grădinărit" în grădina din Lumea poveștilor, creându-și un spațiu al lor în care au amenajat o grădină urbană formată din cinci bacuri în care au fost cultivate legume timpurii, dar și diverse plante aromatice sau de sezon. Prin aceasta s-a urmărit formarea unor comportamente și atitudini ecologice de ocrotire, protejare și conservare a naturii, prin înțelegerea necesității respectării normelor de protecție a mediului și amenajarea grădinii urbane. Activitățile desfășurate în cadrul proiectului au stârnit interesul copiilor, cu atât mai mult cu cât, ei au putut observa procesul de germinație, evoluția plantelor, de la sămânță la plantă. La început, copiii au semănat în jardiniere confecționate din pet-uri semințe de ceapă verde, ridichi, roșii, salată verde, dovlecei etc; mai apoi, când acestea au crescut, le-au transferat în bacurile repartizate grupelor lor. În acestă etapă ne-am bucurat de sprijinul celor de la Eco Bihor, care ne-a pus la dispoziție pământul necesar pentru această operațiune. Zi de zi, copiii s-au îngrijit de plantele lor, udându-le cu stropitoarea, curățindu-le de buruieni, săpându-le, ancorându-le în jurul țărușilor... Astfel, în grădina din Lumea poveștilor, grădina urbană nu numai că a prins contur, dar a devenit și eficientă, astfel încât, în ultima zi înainte de vacanța mare, preșcolarii noștri au primit vizita unui oaspete special, doamna Aricescu, pe care au servit-o cu legume proaspăt culese din grădina lor. Bucuria a fost nespus de mare pentru toată lumea, căci d-na Aricescu a zăbovit la noi,  jucându-se cu copiii și povestind despre frumoasele lor aventuri din grădină. Pentru ca momentul să fie și mai special, domnișoara Ilinca, din grupa mare, i-a prezentat d-nei Aricescu un moment artistic de canto popular.
Prin derularea acestui proiect, am urmărit formarea unui comportament ecoprotectiv, care, cu siguranță, va avea un puternic impact în definitivarea personalității și conștiinței viitorilor cetățeni. Așadar, ne dorim continuarea și dezvoltarea acestui proiect, atât în cadrul unității noastre de învățământ, cât și prin încurajarea copiilor de a-și amenaja propria lor „mică grădină" acasă.
Prof. Vidican Mihaela
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: În grădina din Lumea poveștilor.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:16:28 Ora standard a Europei de Est