Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Arhitectura „Art Nouveau” versus „Stilul Neoromânesc”

Rețeaua prietenilor creativi

Arhitectura „Art Nouveau” versus „Stilul Neoromânesc”

Joi, 9 iunie 2022, elevii Colegiului Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea și ai Colegiului Economic „Costin C. Kirițescu" București, unități de învățământ membre ale Asociației Liceelor Hoteliere și de Turism (ARLIHT), s-au reîntâlnit on-line sincron, într-o activitate de învățare colegială în cadrul proiectului „Rețeaua prietenilor creativi".

Gazdele celor două echipe au fost Casa Darvas-La Roche Oradea și Universitatea Româno-Americană București - Facultatea de Turism si Managementul Ospitalitatii, cărora le mulțumim pentru ospitalitate.
Activitatea „Arhitectura Art Nouveau versus Stilul Neoromânesc" a presupus susținerea prezentărilor filmelor realizate de cele două echipe de elevi despre atractivitatea și specificul obiectivelor turistice de patrimoniu din cele două orașe. Filmarea, editarea, regia, scenariul, toate sunt contribuțiile elevilor claselor a XI-a, domeniul Turism de la cele două școli.
Exemple de team teaching și învățare colaborativă experențială
Profesori din Oradea și București au creat posibilitatea întâlnirii virtuale sincrone între elevii care studiază turismul și care au reușit, de la 600 km distanță, să învețe unii de la ceilalți despre frumusețea patrimoniului turistic din orașele lor. Au făcut posibil acest proiect de învățare despre arhitectură și turism: prof. drd. Ardelean Simona, prof. Alice Popa, prof. Dora Negrutiu de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea, prof. dr. Larisa Ile, prof. dr. Patricia Dodu, prof. Carmen Ionești Vețeanu, de la Colegiul Economic „Costin C Kirițescu" București și prof. Gabriela Sabău de la Liceul Tehnologic „Horea" Marghita.
Matei Paula Naomi, elevă clasa a XI-a, Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul" Oradea: „Am lucrat foarte mult la proiect, l-am editat și sunt foarte mândră de rezultat și de colegii mei. Vă mulțumesc că ne-ați ales pe noi pentru participarea la proiect, a fost distractiv și am învățat multe despre Oradea".
Mulțumim, de asemenea, elevilor de la Liceul Tehnologic „Horea" Marghita Bihor, care au vizionat cele două filme și au participat la schimbul de experiență.
Va invităm să urmăriți cele două filme realizate de elevi:
Oradea: https://drive.google.com/file/d/10LfO_NRLcVR_RmnANxCdW6z8aMNiTu1w/view?usp=drivesdk
București: https://youtu.be/TLxgqPdIwD8
Prof. Simona-Violeta Ardelean, vicepreședinte Asociația Liceelor Hoteliere și de Turism (ARLIHT)
Prof. dr. Larisa Ile, președinte Asociația Profesorilor și Mentorilor din Turism (Edu4Tourism)
Vedeți mai multe în Galeria foto: Arhitectura „Art Nouveau” versus „Stilul Neoromânesc”.

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:46 Ora standard a Europei de Est