Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O echipă de trei eleve din București a participat la finala globală a competiției Social Innovation Relay 2022

Proiectul Social Innovation Relay (S.I.R.)

O echipă de trei eleve din București a participat la finala globală a competiției Social Innovation Relay 2022

În anul școlar 2021-2022, cu sprijinul a opt consultanți voluntari N.N. România, peste 2.000 de liceeni din toată țara au putut beneficia în cadrul proiectului Social Innovation Relay (S.I.R.) de mai multe componente educaționale: studii de caz, webinare și resurse pe tema inovării şi antreprenoriatului social, sesiuni de mentorat online pentru îmbunătățirea planurilor de afaceri în cadrul Incubatorului J.A. BizzFactory (secțiunea afaceri sociale) și workshop-ul Social Innovation Camp.

România a fost reprezentată pe 21 iunie, la finala globală Social Innovation Relay 2022, de către echipa Jinovacs, de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu din București.
Elevele și-au prezentat ideea de afacere socială, alături de echipe din alte opt țări (Republica Cehă, Grecia, Ungaria, Japonia, Țările de Jos, Polonia, România, Spania și Slovacia), propunând soluții fezabile, bazate pe AI, pentru studenții și angajații care lucrează la birou, pentru a fi mai motivați și mai organizați, pentru a-și desfășura eficient activitatea zilnică. Astfel, echipa a propus o utilizare inovativă a tehnologiei pentru a evita burn-out-ul și lipsa de motivație.
„Mindset. Poți mai mult. Fă mai mult! Nu ne-am imaginat vreodată ca motto-ul companiei noastre ne va ghida să ajungem atât de departe. Și iată-ne, după câteva luni de participare la Incubatorul J.A. BizzFactory, reprezentând România ca finaliste la nivel internațional în cadrul competiției Social Innovation Relay. Aceasta ne-a deschis orizontul de gândire în domeniul antreprenoriatului, cât și către problemele care stau la baza societății, de asemenea, cunoscând persoane specializate, care ne-au fost mentori și ne-au inspirat prin entuziasmul și profesionalismul de care au dat dovadă. Ne-am bucurat să vedem că ideea noastră a fost apreciată și le mulțumim tuturor celor care ne-au susținut mai departe, de la profesori, voluntari din cadrul N.N. care ne-au mentorat, până la echipa J.A. România, pentru că au făcut toată această experiență posibilă" - ne-au împărtășit elevele din echipa Jinovacs despre experiența de învățare dobândită.
Social Innovation Relay (S.I.R.) este un proiect inovator, derulat în România din 2014, cu susținerea N.N. Group, și care duce la dezvoltarea cunoștințelor și abilităților elevilor de liceu în domeniul antreprenoriatului și inovării sociale. Proiectul îi ajută pe tineri să gândească ca antreprenori sociali, oferindu-le acces la cele mai noi tehnologii și arătându-le că începerea propriei afaceri poate fi o alegere viabilă în carieră.
Prin participarea în cadrul proiectului, elevii sunt pregătiți mai bine pentru viața reală, pot identifica și înțelege mai bine provocările sociale existente la nivel local și global, își dezvoltă o gândire antreprenorială și își îmbunătățesc abilități precum munca în echipă, comunicarea, gândirea creativă, capacitatea de rezolvare a problemelor și de luare a deciziilor, câștigă încredere în sine și devin mai responsabili.
Mihai Coman

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:29:35 Ora standard a Europei de Est