Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecții de ABCdar Verde pentru elevi din 14 localități

În cadrul proiectului dezvoltat de Junior Achievement România și Holcim România

Lecții de ABCdar Verde pentru elevi din 14 localități

Holcim România și Junior Achievement (J.A.) România au derulat a doua ediție a proiectului de educare a comportamentelor responsabile față de mediu, ABCdar Verde.

Peste 600 de elevi de gimnaziu din 14 localități au fost încurajați să conștientizeze rolul pe care îl au în protejarea mediului.
Din 2015 și până în prezent, aproximativ 5.000 de elevi de școală primară și gimnaziu au participat la activitățile learning by doing dezvoltate în cadrul acestui parteneriat.
Junior Achievement (J.A.) România și Holcim România au derulat, în perioada octombrie 2021-iunie 2022, a doua ediție a proiectului ABCdar Verde, dedicat educării comportamentelor responsabile față de mediu. La acesta au participat 647 de elevi cu vârsta cuprinsă între 11 și 13 ani, din 19 școli[1] din județele Argeș, Bihor, Cluj, Dâmbovița, Mureș și Prahova.
Alături de profesori și voluntarii Holcim România, elevii au explorat resursele de mediu specifice zonelor în care locuiesc, tipurile de poluare și deșeuri frecvent întâlnite, precum și cauzele și efectele acestora. Ei au fost încurajați să identifice soluții pentru a reduce problemele de mediu și să acționeze responsabil pentru a transforma aceste soluții în acțiuni ce pot contribui la calitatea mediului și a vieții.
„Elevii au conștientizat importanța păstrării în stare bună a mediului înconjurător atât pentru ei, cât și pentru generațiile viitoare. Au realizat cât de multe lucruri pot reutiliza și transforma spre interesul lor și al familiei. Până și recipientul în care țin creta a fost confecționat dintr-o sticlă de balsam de rufe. Au început, de asemenea, să îndemne și părinții să facă economie acasă la apă, curent și gaze, și sunt mai atenți la modul în care sunt depozitate deșeurile în sat" - profesor, Școala Gimnazială Strejnicu, jud. Prahova.
Scopul proiectului ABCdar Verde este de a-i ajuta pe elevi să înțeleagă rolul important pe care fiecare tip de resursă îl are în activitățile cotidiene, dar și rolul pe care ei înșiși îl au în protejarea resurselor.
Elevii au apreciat activitățile acestui proiect datorită abordării practice, în care primează exemplele, studiile de caz și exercițiile: „Activitățile din acest proiect au făcut ca timpul petrecut la școală să fie mai interesant"- elev Câmpulung; „Mi-a plăcut că am învățat lucruri noi; activitățile au fost ușoare, recreative și nu mi-au luat mult timp"- elev, Turda; „Mi-a plăcut proiectul, deoarece am primit multe informații explicite și interesante" - elev Câmpulung.
Un rol important în desfășurarea proiectului l-au avut cei 31 de profesori și șapte voluntari Holcim România.
„Implicarea ca voluntar într-un astfel de proiect aduce o altă abordare, activități inedite, un impact mai mare al informației și extinderea orizontului de cunoaștere. A fost o experiență nouă și provocatoare din punct de vedere emoțional; am avut trac, dar am reușit să îl depășesc. Doamna profesoară mi-a oferit un sprijin foarte bun, ajutându-mă să comunic mai ușor cu copiii"- Sorina Maria Tatu, voluntar în cadrul Școlii Gimnaziale Corbii Mari, Dâmbovița.ABCdar Verde este a doua inițiativă educațională dezvoltată de Junior Achievement și Holcim. Din 2015 și până în prezent, aproximativ 5.000 de elevi de școală primară și gimnaziu au participat la activitățile learning by doing dezvoltate în cadrul acestui parteneriat.
Mihai Coman
 
[1]ARGEȘ: Școala Gimnazială Bădeni; Școala Gimnazială Petre Țuțea, Boteni; Școala Gimnazială Nanu Muscel, Câmpulung; Școala Gimnazială Oprea D. Iorgulescu, Câmpulung; Școala Gimnazială Theodor Aman, Câmpulung; Școala Gimnazială Cetățeni; Școala Gimnazială Nr. 1, Stoenești; Școala Gimnazială Valea Mare-Pravăț. BIHOR: Colegiul Tehnic Alexandru Roman, Aleșd; Liceul Teoretic Constantin Șerban, Aleșd; Școala Gimnazială Aștileu; Școala Gimnazială Hotar. CLUJ: Școala Gimnazială Andrei Șaguna, Turda; Școala Gimnazială Ioan Opriș, Turda; Școala Gimnazială Teodor Murășanu, Turda; Școala Gimnazială Tureni.DÂMBOVIȚA: Școala Gimnazială Corbii Mari. MUREȘ: Școala Gimnazială Chețani. PRAHOVA: Școala Gimnazială Strejnicu.

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 02:42:51 Ora standard a Europei de Est