Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dora Pop a ales Facultatea de Relații Internaționale a Universității din Oradea

„Vacanță la Roma”, școală la Oradea!

Dora Pop a ales Facultatea de Relații Internaționale a Universității din Oradea

Dora Pop s-a născut la Șimleu Silvaniei și a copilărit în Italia. A făcut liceul la Roma, dar a decis să vină la Oradea, pentru studiile universitare.

„Bacul a fost superb, acolo. Am fost la un liceu de filologie. Am dat examen din mai multe limbi străine. Da, am fost tentată să rămân la Roma, pentru a face o facultate. Dar am aflat de Facultatea de Relații Internaționale a Universității din Oradea, prin intermediul unei școli de vară, și am decis să vin aici. A contat mult faptul că aici am primit informații despre burse, profesori, oportunități, internshipuri", spune Dora Pop, studentă în anul II.
Dora vorbește cinci limbi străine, e foarte apreciată de profesorii ei și se numără printre voluntarii Școlii de Vară „POLIS". „Am ales Relațiile Internaționale pentru că, de mică, am fost curioasă să știu cât mai multe despre lume și despre mecanismele care pun în mișcare banii, politica, economia... Mă interesează, în mod special, actorii internaționali importanți și politica externă".
Studenta de 21 de ani spune că are o listă cu ceea ce vrea să facă în viață și nu e dispusă să renunțe la niciun punct de acolo. „Sunt deseori întrebată ce vreau să fiu. Mi-ar plăcea să lucrez în domeniul relațiilor internaționale, undeva în Franța. Sunt concentrată spre viitor și deschisă la experiențe noi și cunoaștere. Desigur, vreau să fac și masterul. Să învăț cât mai mult, să adun experiențe, să mă implic".
Fiindcă, la un moment dat, s-a gândit că o carieră politică poate fi atractivă, Dora Pop s-a înscris și la cursurile Departamentului de Științe Politice și Științe ale Comunicării. „E o variantă pe care nu o exclud... Poate, dacă lucrurile s-ar mai limpezi în viața politică, ideea ar fi mult mai tentantă. Dar, la cum stau lucrurile acum, mă tem că, în politică, aș deveni un Vadim Tudor", spune tânăra râzând. „Am o personalitate puternică...", adaugă ea, zicând că se vede lucrând la Parlament, fie ca expert, fie în calitate de... ales.
„Orice ar fi să fac, trebuie să fie un job: dinamic, provocator, incitant. Cred că am o gândire critică bine dezvoltată și, prin urmare, aș putea deveni analist politic. Oradea pare că duce lipsă de așa ceva...", socotește Dora Pop, studenta chemată la Cluj, dar care a ales să deprindă și tainele politicii tot la Universitatea din Oradea.
Dora Pop e un bun argument pentru ideea că o a doua specializare universitară, complementară celei dintâi, este un plus pentru orice absolvent de studii universitare, sporindu-i șansele de reușită în viață.
„Studentă model", spune conf. univ. dr. Cristina Matiuța, profesoara Dorei Pop.
„Mă bucur că Dora a ales să studieze la universitatea noastră, după studii liceale în sistemul de învățământ italian. Interesul copiilor unor români din diaspora de a continua studiile universitare în țară e un fapt îmbucurător pentru noi, reînnodând astfel legăturile cu România. Dora este o studentă foarte muncitoare, deprinderile ei de a munci temeinic, formate în sistemul de învățământ italian, sunt atuuri evidente", zice, despre Dora Pop, profesoara ei, conf. univ. dr. Cristina Matiuța. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 04:14:55 Ora standard a Europei de Est