Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală”

Cursul internațional de vară

„Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală”

Asociația pentru Educație și Formare „TopFormalis" din Oradea și partenerii săi au organizat în perioada 25-29 iulie 2022, la Școala Gimnazială Josenii Bârgăului, județul Bistrița-Năsăud, Cursul internațional de vară cu tema „Tendințe și orientări moderne în pedagogia contemporană din perspectivă non-formală".

Scopul programului a fost reprezentat de optimizarea nivelului de pregătire a resurselor umane din învățământ prin implicarea profesorilor în activităţi de formare şi dezvoltare profesională continuă prin strategii didactice non-formale. La eveniment au participat peste 40 de cadre didactice, elevi și studenți din județele Bihor, Bistrița-Năsăud și Suceava.
Curriculum-ul evenimentului a inclus următoarele teme:
*Festivitatea de deschidere;
*Vizitarea municipiilor Cluj-Napoca și Bistrița
*Fii responsabil de sănătatea ta! Depistarea precoce a cancerului - interes, preocupare, implicare (dr. Nicolae Călin Sonea, medic-șef, Direcția de Sănătate Publică Bihor);
*Necesitatea antrenamentului fizic pentru prevenirea decondiționării musculo-scheletale (conf. univ. dr. Mariana Lidia Cevei, medic primar Recuperare, Medicină Fizică și Balneologie, Spitalul de Recuperare Băile Felix);
*Genialitatea generațiilor.Viziunea existenței de a fi Cel mai bun! (Prof. Amelia Bănică);
*„Activitatea fizică - mijloc de combatere a sedentarismului și de prevenire a bolilor asociate acestui comportament" (biolog Carmen Dinescu, Direcția de Sănătate Publică Bihor).
*„Valea Bârgăului istorie și tradiție" - director, prof. Sălăgean Ștefan și prof. Drăguș Gabriela, Școala Gimnazială Tiha Bârgăului
*Ghidajul și prezentarea muzeului - șef secție Muzeu Bistrița, cercetător științific dr. George Marinescu
*„Predarea istoriei în contextul schimbărilor globale geopolitice și educaționale" - inspector școlar, prof. Filip-Sorin Florean, I.S.J. BN
*„Spiritul Marii Uniri" - prof. Dănuț Archiudean, Liceul Tehnologic Grigore Moisil Bistrița
*Intervenție online din Republica Moldova: ,,Importanța parteneriatelor educaționale în contextul schimburilor de experiență internaționale" - prof. Vasile Gîtlan, director adjunct - Liceul  Teoretic ,,Principesa Natalia Dadiani", Chișinău / „Strategii de formare a responsabilității și autonomiei la elevii de vârstă școlară mică prin activităţi extrașcolare" - conf. univ. dr. Liliana Posțan, metodist superior al Centrului Republican pentru Copii și Tineret Artico, Republica Moldova „Rolul activităților de voluntariat în creșterea gradului de responsabilizare și a disponibilității de implicare în activități nonformalela copii și adolescenți" - consilier educativ, prof. Simona Viorica Archiudean, C.S.E.I. Nr.1 Bistrița, președinte al Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița, prof. Cristina Maria Hangea
*„Educație prin proiecte educative" - prof. Violeta Gabriela Rogozan, inspector educaţie permanentă, I.S.J. BN
*Excursie tematică ,,Istorie, spiritualitate, artă populară" având ca obiective turistice: Muzeul Memorial Liviu Rebreanu, Muzeul Grăniceresc Năsăudean, Muzeul Memorial George Coșbuc, Colecţia de artă populară Silvia-Floarea Tóth, Mocod, Mănăstirea Izvorul Tămăduirii, Salva
*Sesiune de discuții și concluzii, prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blandul, Universitatea din Oradea, D.P.P.P.D.
*Evaluare finală;
*Festivitatea de închidere.
La finalul celor cinci zile de curs, toți participanții și-au declarat satisfacția de a fi participat la activitățile propuse, precum și disponibilitatea de a aplica cele învățate în munca cu elevii lor, principalii beneficiari ai întregului program de formare profesională continuă.
Prof. univ. dr. Valentin Blandul

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:58 Ora standard a Europei de Est