Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Am obținut fonduri europene pentru extinderea pistei la Aeroportul Oradea

Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea” a fost aprobat de M.T.I.

Am obținut fonduri europene pentru extinderea pistei la Aeroportul Oradea

Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea" a fost aprobat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (M.T.I.) și va fi finanțat cu fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 - 2020 (POIM 2014 - 2020).

Contractul de finanțare va fi semnat în cursul acestei săptămâni de către Aeroportul Oradea și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea" are următoarele obiective:
Obiectiv 1 - Extinderea pistei de decolare-aterizare ce va facilita operarea fără restricții din punct de vedere al lungimii de referință pentru toate aeronavele de categorie „C" de tip Boeing 737 seriile 300....900 și Airbus320/321;
Extinderea pistei de decolare- aterizare se va realiza cu structura rigidă, dimensionată pentru o capacitate portantă echivalentă de minimum PCN 60R/D/W/T. Se vor întreprinde lucrări de consolidare a terasamentelor din banda pistei existente, precum și a zonei de siguranță RESA de pe capătul 19. Vor fi prevăzute echipamente de radionavigație de categoria a II-a și pe direcția 01, marcaje noi, sistemele debalizaj pe suprafața de miscare existentă se vor reloca, moderniza și adapta la categoria de operare Cat.II, suplimentarea sursei de energie electrică prin amplificarea cu un nou post de transformare 20/0,4kV 2x250kVA complet echipat, echipamentele de radionavigație și senzori meteo vor fi relocate pe un nou amplasament alături de amplasare a de noi echipamente, precum și rețeaua de canalizare pentru colectarea apei pluviale va fi extinsă.
Obiectiv 2 - Extinderea platformei de debarcare-îmbarcare va facilita suplimentarea numărului de locuri pentru staționarea aeronavelor de categorie „C" (de tipul B737 și A320/321, aeronave ce se regăsesc în flotele majorității companiilor aeriene), ceea ce înseamnă că vor putea fi operate simultan mai multe aeronave, în special în intervalele orelor de vârf.
Extinderea platformei de debarcare-îmbarcare se va realiza cu structură rigidă, dimensionată pentru o capacitate portantă echivalentă de minimum PCN 60R/D/W/T. Sistemul de balizaj marginal existent se va reloca, moderniza și adapta la noile cerințe. Acesta se va suplimenta cu un sistem de balizaj axial cale de rulare platformă.
Extinderea platformei va presupune și instalarea de prize electrice pentru încărcat aeronave, extinderea sistemului de iluminat, precum și redimensionarea rețelei de canalizare pentru colectarea apelor pluviale.
Obiectiv 3 - Echipamente necesare desfașurării activităților de întreținere și mentenanță - în conformitate cu Regulamentul (UE) 139/2014, cu modificările aduse de Regulamentul (UE) 2020/2148 și decizia directorului EASA ED Decision 2021/004/R, punctul AMC1 ADR.OPS.C.010, coroborat cu ADR.OPS.B.035 și ADR.OPS.B.037 și AMC-urile subsecvente, operatorul de aerodrom trebuie să mențină suprafața de mișcare fără depozite de zăpadă/gheața, printr-un plan de deszăpezire care să cuprindă echipamente de deszăpezire și de degivrare/antigivrare, și mentenanța corectivă și preventivă a acestora.
Proiectul „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea" va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 - 2020, pe Axa Prioritară 2 Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, Obiectivul specific 2.3 Creșterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor, având o valoare de 112.403.136,76 lei, fără TVA, finanțată în proporție de 85% de CE prin FEDR, 13% de la Bugetul de Stat și 2% contribuția Consiliului Județean Bihor.
Licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor a fost demarată în data de 9.04.2022, cu clauză suspensivă condiționată de semnarea contractului de finanțare. Procedura se află în faza evaluării tehnice a ofertelor, după aceasta urmând evaluarea economică a ofertelor. Durata contractului este prevăzută la 13 luni. 
Vă reamintim că Aeroportul Oradea mai are în lucru un alt proiect finanțat cu fonduri europene, a cărui valoare este de 72.279.509,07 lei, inclusiv TVA, „Creșterea gradului de siguranță și securitate la Aeroportul Oradea".
Investiția presupune construirea unui gard perimetral cu sisteme de supraveghere tip gard inteligent, amenajarea unui post de control acces pentru verificarea persoanelor, vehiculelor și mijloacelor aeroportuare, construirea remizei PSI în vederea asigurării unui spațiu de garare echipamente și utilaje aeroportuare, construirea unui drum perimetral în incinta aeroportului care să asigure siguranța și securitatea traficului aerian și alte măsuri de creștere a siguranței și securității pe aeroport.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:26:39 Ora standard a Europei de Est