Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dezvoltare, apreciere, cooperare, inovare și adaptare

Ieri, în prima zi de școală, directorul Alin Novac Iuhas definea ceea ce înseamnă astăzi Școala Dacia:

Dezvoltare, apreciere, cooperare, inovare și adaptare

Luni, 5 septembrie 2022, s-au deschis porțile școlilor și grădinițelor pentru toți elevii ciclurilor de învățământ preuniversitar de stat și particular.

Emoțiile cele mai mari le-au trăit, se pare, ,,bobocii" claselor pregătitoare, care au făcut saltul de la grădiniță la școală și elevii claselor a V-a, care, intrând în ciclul gimnazial, vor trebui să se adapteze la mai multe stiluri de predare (evaluare), dar și prichindeii din creșe sau direct de-acasă ajungând la grădiniță. Curțile școlilor și grădinițelor au prins viață și culoare, au înflorit și au cunoscut bucuria reîntâlnirii cu colegii de școală sau de grupă, cu învățătorii, diriginții și educatoarele, dar și cu mulți necunoscuți. De această dată, părinții și bunicii au putut să-i însoțească pe cei mici în curte, dar și în sălile de clasă sau de grupă.
La Școala Gimnazială ,,Dacia" din Oradea, la festivitățile desfășurate în curte, au participat elevii claselor pregătitoare și cei din clasele a V-a, părinți și bunici, învățătorii celor cinci clase pregătitoare, profesorii diriginți ai claselor a V-a, dar și alți profesori, conducerea școlii și invitați din partea Inspectoratului Școlar Județean Bihor, ai Poliției, președintele comitetului reprezentativ al părinților pe școală și reprezentanți ai bisericii, fără politicieni...
Directorul școlii, domnul profesor Alin-Florin Novac-Iuhas, a salutat invitații, părinții și elevii la început de nou an școlar, arătându-se bucuros de întâlnire și optimist în ceea ce înseamnă resursele și potențialul instituției pe care o conduce, exprimându-și încrederea în colegi și în parteneriatul cu părinții și alte instituții, pentru ,,cultivarea spiritului ,,Dacia", prin muncă, disciplină, seriozitate, încredere și perseverență".
,,Am convingerea că Școala Gimnazială ,,Dacia" este adaptată contextului actual și are resursele și potențialul unei școli moderne, care asigură toate premisele pentru un viitor de succes, orientat spre calitate, performanță și excelență, într-un cadru prietenos, în care elevii noștri împărtășesc bucuria învățării (...). Am mare încredere în colegii mei, doamnele învățătoare, domnii profesori și doamnele profesoare, dascăli devotați, alături de care, de-a lungul timpului, ,,am construit" ceea ce înseamnă DACIA: Dezvoltare, Apreciere, Cooperare, Inovare și Adaptare", a precizat domnul director.
Reprezentantul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, doamna prof. Luminița Citrea, a dat citire mesajului transmis de inspectorul școlar general, prof. dr. Horea Abrudan, mesaj adresat, deopotrivă, elevilor, profesorilor și părinților. În încheiere, membrii echipei I.S.J. Bihor ,,urează succes în noul an școlar, un an în care provocările să se transforme, prin efort comun, în reușite și experiențe frumoase"!
Urări au venit și din partea președintelui comitetului reprezentativ al părinților și a doamnei director adjunct, prof. Carmen Diana Cosman, care a prezentat componența claselor prezente în careu, pe învățătorii și profesorii diriginți care au însoțit elevii în sălile lor de clasă.
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Dezvoltare, apreciere, cooperare, inovare și adaptare.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:28:14 Ora standard a Europei de Est